Gå til innhold

Fordeler og ulemper med førstegangstjeneste, er tvang OK?


Zeph

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skjønner meg ikke på dere som vil slippe militæret, noe må vi gi tilbake til landet vårt! Greit vi gir skatt og alt det, men i militæret yter vi en tjeneste.
Vi skylder landet ingen ting. Dessutten heter det ikke "å gi" eller "tjeneste". Dette fordi Norge holder en pistol mot vår tinning og sier hva vi skal gjøre. Du må huske på at disse begrepene kun skal brukes når man med fri vilje enten gir noe eller gjør en tjeneste. Da vi har intet valg skal dette kalles tyveri og tvangsavtjening/slavearbeid for staten. Landet bare tar og vi får særdeles lite tilbake. Det er på tide vi gjør noe med tankegangen om at militære er en "tjeneste", det er det nemmelig ikke. Jeg sier til alle: totalnekt.
Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke på dere som vil slippe militæret, noe må vi gi tilbake til landet vårt! Greit vi gir skatt og alt det, men i militæret yter vi en tjeneste.

 

 

Hva får vi tilbake?

Vi kan få gratis utdanning, en hel haug av sertifikater, sosialt samvær og ikke minst... GOD TRENING!

 

Greit nok med fri vilje, ingen som presser dere inn i militæret, men konsekvensene for å nekte plent når dere er innkalt er for store for at dere nekter.

Lenke til kommentar

Jeg vil påsta det er helt greit av en stat som Norge å benytte befolkningen til tjene landet et år. Til gjengjeld får vi bo i et fritt land, bygd på prinsippet om demokrati. Jeg forstår din frustrasjon over situasjonen, og er enig i at verneplikten slik den fremstår i dag, er urettferdig og helt feil. Et pliktår, enten militært eller sivilt ville vært mye bedre, men da skulle dette gjelde samtlige i landet. Alternativet er jo selvsagt å fjerne verneplikten, enkelt og greit. Slik det er i dag er det i allefall feil.

Lenke til kommentar
Greit nok med fri vilje, ingen som presser dere inn i militæret, men konsekvensene for å nekte plent når dere er innkalt er for store for at dere nekter.
Fri vilje? Ingen som presser oss inn i militære? Mener du virkelig at å true oss med fengsel ikke er å "presse" oss inn i militære? Å true med fengsel er et ekstremt press. Dette er også grunnen til at kun et fåtall totalnekter. Rett og slett i frykt for å havne i fengsel.

 

Tullprat. Noe sier meg at du ikke har vært i militæret og faktisk opplevd det du kritiserer konstant? Mange som vokser og forbedrer seg kraftig på et år i forcen. Man lærer seg selv å kjenne på en måte du aldri ellers ville fått muligheten til.

Jeg har ikke vært i hverken militære eller siviltjeneste nei, og har overhodet ikke tenkt meg dit heller. Jeg kritiserer ikke "opplevelsen" militære er. Jeg kritiserer at det ikke er frivillig. Det spiller ingen rolle hvor gøy og lærerikt det er. Så lenge alle blir presset med på det vil ikke alle være fornøyd.

Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke på dere som vil slippe militæret, noe må vi gi tilbake til landet vårt! Greit vi gir skatt og alt det, men i militæret yter vi en tjeneste.

 

 

Hva får vi tilbake?

Vi kan få gratis utdanning, en hel haug av sertifikater, sosialt samvær og ikke minst... GOD TRENING!

 

Greit nok med fri vilje, ingen som presser dere inn i militæret, men konsekvensene for å nekte plent når dere er innkalt er for store for at dere nekter.

 

Gratis utdanning i førstegangstjenesten? Nope.

 

Sertifikater? Bare til militære kjøretøy.

 

Sosialt samvær? Ja, men det får du jo uansett.

 

God trening? Overhodet ikke. Med mindre du er marinejeger eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Gratis utdanning i førstegangstjenesten? Nope.

 

Sertifikater? Bare til militære kjøretøy.

 

Pussig, jeg fikk flere sivilt nyttige kurs gratis, og har to venner som kom hjem med sivil kl C. I tillegg kommer IMO60 for alle som har havnet på fartøy i nyere tid, et kurs som sivilt koster ganske mange tusen.

Lenke til kommentar
Greit nok med fri vilje, ingen som presser dere inn i militæret, men konsekvensene for å nekte plent når dere er innkalt er for store for at dere nekter.
Fri vilje? Ingen som presser oss inn i militære? Mener du virkelig at å true oss med fengsel ikke er å "presse" oss inn i militære? Å true med fengsel er et ekstremt press. Dette er også grunnen til at kun et fåtall totalnekter. Rett og slett i frykt for å havne i fengsel.

True? Aldri hørt om den trusselen, men det er en konsekvens ja og da velger mange å ikke ta den konsekvensen... Alt handler om konsekvenser.

Lenke til kommentar
Greit nok med fri vilje, ingen som presser dere inn i militæret, men konsekvensene for å nekte plent når dere er innkalt er for store for at dere nekter.
Fri vilje? Ingen som presser oss inn i militære? Mener du virkelig at å true oss med fengsel ikke er å "presse" oss inn i militære? Å true med fengsel er et ekstremt press. Dette er også grunnen til at kun et fåtall totalnekter. Rett og slett i frykt for å havne i fengsel.

True? Aldri hørt om den trusselen, men det er en konsekvens ja og da velger mange å ikke ta den konsekvensen... Alt handler om konsekvenser.

 

I følge din definisjon finnes det i så fall ikke trusler. Hvis noen raner deg med pistol er du ikke blitt truet, men du valgte å ikke ta konsekvensen. Gjøk.

Lenke til kommentar
Gratis utdanning i førstegangstjenesten? Nope.

 

Sertifikater? Bare til militære kjøretøy.

 

Pussig, jeg fikk flere sivilt nyttige kurs gratis, og har to venner som kom hjem med sivil kl C. I tillegg kommer IMO60 for alle som har havnet på fartøy i nyere tid, et kurs som sivilt koster ganske mange tusen.

 

Forskjell på utdanning og kurs. Og de aller fleste får ikke sertifikater som kan brukes i det sivile.

Lenke til kommentar

True? Aldri hørt om den trusselen, men det er en konsekvens ja og da velger mange å ikke ta den konsekvensen... Alt handler om konsekvenser.

I følge din definisjon finnes det i så fall ikke trusler. Hvis noen raner deg med pistol er du ikke blitt truet, men du valgte å ikke ta konsekvensen. Gjøk.

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Greit nok med fri vilje, ingen som presser dere inn i militæret, men konsekvensene for å nekte plent når dere er innkalt er for store for at dere nekter.
Fri vilje? Ingen som presser oss inn i militære? Mener du virkelig at å true oss med fengsel ikke er å "presse" oss inn i militære? Å true med fengsel er et ekstremt press. Dette er også grunnen til at kun et fåtall totalnekter. Rett og slett i frykt for å havne i fengsel.

True? Aldri hørt om den trusselen, men det er en konsekvens ja og da velger mange å ikke ta den konsekvensen... Alt handler om konsekvenser.

 

I følge din definisjon finnes det i så fall ikke trusler. Hvis noen raner deg med pistol er du ikke blitt truet, men du valgte å ikke ta konsekvensen. Gjøk.

Helt korrekt, jeg VELGER å ikke ta den konsekvensen, gjør det meg til gjøk i ditt syn så ok :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...