Rebel-Rider Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Har tenkt på dette en stund og kom fram til at jeg bare skulle "peise på". Har 2 gitarer: en Lace Cybercaster og en Kimberly Apollo 4 som jeg har tenkt å modifisere litt. Hadde håpet på en worklogg kategori å poste denne i, men det får bare stå sin prøve. Kimberly Apollo 4 Prod år: 1969Kropp, Ukjent materiale Hals: Ukjent materiale Pickup: 4 stk singlecoil "Gold Foil" fra 3K til 19K ohm 4 brytere 4 volumkontroller og en master tone. Tremolo med enkel fjær "Vintage" tunere (type akustisk gitar) Plan: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ordne den orginale tremolo baren slik at den fungerer. *utført* Bilde kommer Bytte ut den elendige "vintage" tuneren med moderne tunere. *Utført* File nøtta og montere 9" strenger (Ernie ball "super slinky" RPS) Lace Cybercaster Prod år: 2009Kropp: mahogny kjerne med rosewood topp Hals: lønn Pickup: 2st Hemi humbukere 7K bridge og 10K neck. 1 treveisbryter, 1 master volume med coil tap og 1 tone kontroll. "Hardtail" bru med gjennomgående strenger. Forselglede gotoh tunere. Plan: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Bytte ut Hemi humbuckerne med Lace Alumitone *bestillt* Bytte ut 3 veis flipp bryter med en 5veis roto bryter *Utført* Montere 250K fender "no-load" tonepot Montere sorte fender strat knobs Sette på "9" strenger (Ernie ball "super slinky" RPS) Beklager blandingen av norsk å engelsk terminologi, er ikke så befart i den norske. Endret 16. juni 2009 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Høres bra ut! Hvordan er lyden på Hemi humbuckerne i forhold til Lace Alumitone? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Hemi humbuckern høres ut som en blanding mellom en klassisk P90 pickup og en singelcoil strat, er ikke noen utpreget humbuckerlyd på dem så de snerrer mer en de brøler. Lace Hemi Humbucker. en aldri så liten før test, jeg skal spille det samme riffet når jeg får fikset Cybercastern. har du høyt volum så skru ned før du trykker på linken Lace Alumitone er noe for seg selv, det er veldig høy utgangsignal, den gir ut signaler i form av strøm (A) i stede for spenning (V) og den veier nesten ingenting. Når det gjeller lyden så skal det være mer av alt og et kjempebredt frekvensregister, det skal bli spennende å teste hvorvidt dette stemmer. Dette er hele greia. Endret 7. mai 2009 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Da var den første delen til Kimberly gitaren dukket opp, en justerbar bru med "top loading". Den dekker desverre ikke de nederste hullene på den orginale brua, så jeg blir å bestille et deksel for å dekke dekke brua. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Kan bli fett det, men jeg lurer på hva med den gamle broen som er "crap"? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Heh, vel for det første så er jeg ikke noe glad i tremolo/vibrato systemer, for det andre så er den slarkete og spennigen på tremolofjæra varierer etter eget godtbefinnede, ikke noen floyd rose for å si det sånn. For å dekke den moderne broen så blir jeg å sette på et cover fra en Fender P bass siden disse er ganske lik de orginale som fantes til Teisco, Hadde selfølgelig foretrukket en orginal ET100 hardtail bridge men har ikke funnet en enda. Endret 12. mai 2009 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Høres bra ut. Er gitarene bolt-on eller set-neck? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Gitaren har en bolt on neck. Update: da var alumitone pickupene kommet i hus, merkelige skapninger, det skal bli morsomt å få prøvd disse. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Disse så jo kjempespennende ut. Slike har jeg aldri hørt om. Du poster vel lydprøve? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Dette er sikkert altfor seint, men hvorfor og hvordan tenker du å bruke en fast strat-type stol på Teiscoen? Hvis du plasserer stolen der selve tremoloen sitter, og fjerner den originale broa vil du få SERIØSE probemer (som i ikke-mulig-å-spille-i-det-hele-tatt). Hvis du skal beholde original bro er det jo litt meningsløst med en alt-i-ett-løsning der du bare bruker selve strengefestet....? Hadde det ikke vært like greit å beholde original bro, og bytte ut selve tremoloen med en gibson-type? Kan godt hende jeg misforstår noe her, men så langt skjønner jeg ikke hva du skal gjøre..... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Heh, vel skjønner at du finner det problematisk, må vist klare opp i et par ting. Jeg skal ikke fjærne broen (som er av typen med fast radius) men det er tremolobaren som skal byttes ut med denne intill jeg får tak i en orginal ET100/110 "tail piece". Så fjærene/skruene på brua jeg har kjøpt inn tar jeg bort for å bruke den som en ren "tail piece". Målet er å få tak i en orginal tail piece og bytte ut den orginale brua med en tune-o-matic bru. Beklager forvirringen, skrev hvist rundt meg selv. Dette er tail piece`n jeg egentlig er er ute etter. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Aha! Da er jeg med. Jeg hadde faktisk en slik tailpiece liggende, mulig jeg har den enda. Vil du at jeg sjekker litt i rotet? (kan ta en dag eller to) PM, i tilfelle. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Da var den nye bryteren i hus, eller skal jeg si de? Fikk en pose med 5st! Den gamle no-name 3 veis flipp bryteren og den nye 5veis keramiske rotobryteren laget av ALPS. Men... hvilken knopp skal jeg sette på den? hadde den klassiske kjøkkenmaskin varianten av sort bakelitt i tankene. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Har chickenheads på Jazzmasteren min. Jækla tøft, men veldig lett å plutseleg skru ned volumet midt i ei låt. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Update: Vel, da var Cybercatser`n ribbet til skinnet. Her er den nye bridge pickupen montert. Jeg målte den med mulitmetret og fant ut at den var på 3.3k, noe som normalt skulle tilsi på at de ikke er noe krutt i dem, men som sagt disse fungerer på en helt annen måte en det vanlige pickuper gjør. De som er observant ser at brua er den samme som er på telecastere med humbucker pickup. Neck pickupen var nestemann ut, måtte korte av skruene til begge pickupene da de bunna ut i treverket. Jeg fikk også montert den nye 5veis rotobryteren, lånte skruknotten fra tonekontrollen for å prøve meenn.. det blir nok en knott ala "kjøkkenmaskin typen" tønneknotten er det for dårlig grep i en ser/kjenner ikke hvilken posisjon den står. Driver å planlegger hvordan jeg skal utnytte de 2 ekstra funksjonene på denne brytere, coil split tonekontrolleren som ses nederst i bildet skal bort siden jeg ikke har bruk for den lengre. Hvist noen som har gode forslag hva jeg skal bruke de 2 ekstra posisjonene til så tar jeg gjerne imot det. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 En eksta volumkontroll, så har du en volumkontroll for hver pickup? Bare et forslag, om det er godt eller ikke er opp til deg Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Tror jeg har drukket for lite øl, leifer så det holder i kveld Tonekontrollen med coil split skal byttes ut med en ordinær tonekontroll, men det var en god ide fra din side med en volumkontroll for hver pickup, hadde ikke tenkt på det. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 En ting jeg har lyst til å prøve på en gitar, er en "trinnløs coilsplit" ala Washburn. De bruker et potmeter i stedet for en bryter for å kjøre noe signal til jord. Synes det virker litt spennende. Kan det være noe? Men du får kanskje coilsplit på bryteren? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Vel, for å kunne gjøre det så må en nesten ha en splittbar humbucker, Alumitone pickupene er en singelcoil konstruksjon så coilsplit er "no go". Har dog tenkt på muligheten for en "out of phase" og en seriekobling på trinn 4 og 5. 1. Neck 2. Bridge 3. Neck+Bridge 4. Neck+Bridge "out of phase" 5. Neck+Bridge Serie Noe slikt karnsje. Her ser du hvordan bryteren fungerer. Endret 17. mai 2009 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Update: Da var det Teisco`en som skal få seg nye tunere. Her har jeg fjernet den gamle tuneren og de hvite plastforingene som var i hullene. Orginalhullene var 8mm noe som var vanlig på 60 tallet så jeg måtte borre dem opp til 10mm, dette måtte jeg gjøre veldig forsiktig siden der var en viss fare for at treverket kunne sprekke. Det gikk heldigvis bra. Tok ikke mange minuttene å få linet opp og festet de nye tunerene, en helt annen følelse å skru på disse sammenlignet med den gamle. Utseendemessig så skulle jeg ønske at de så mer "vintage" ut bakfra men det er mulig jeg blir å montere Kluson Deluxe tunere med plastører ved neste korsvei for å få korrekt useende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå