fototim Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Jeg sliter tilsynelatende med fargerom i Lightroom. Bilder som ser bra ut i Lightroom blir blasse og får fargestikk etter Export. Jeg har ikke mulighet til å sjekke print for øyeblikket. Men bilder konvertert for nett, vises feil, uansett om de vises lokalt eller i browser. Jeg velger s-RGB under eksport. Jeg kan heller ikke huske å ha endra noen instillinger, og tidligere hadde jeg ikke dette problemet. Hvis jeg prøver å redigeere videre fra Elements, så opplever jeg det samme. Når jeg der sjekker "File info" får jeg "Color Profile: Uncallibrated". Så enten mangler bilder fargerom, eller så er det feil ved den. Viser og til chattetråden for utdypende informasjon. Takknemlig for alle innspill. Spør gjerne om det opplagte. Endret 2. mai 2009 av fototim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg vet ikke om det gir svarene du trenger - men det kan være en idé å lese denne tråden i Adobe-forumet: http://forums.adobe.com/thread/355334 Det er en del gode tips og innspill der som kan hjelpe deg på vei. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Sjekka ut litt forskjellig i tråden, men ble desverre ikke klokere. Jeg har mistanke om at filene ikke har fargerom i det hele tatt. Finnes det noe stand alone program som jeg kan bruke til å sjekke det? Endret 2. mai 2009 av fototim Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Hva mener du med fargeprofil, Tim? Det er vel ingen tvil om at fargeromet er sRGB? sRGB-fargerommet har en iboende gammakurve. Med fargeprofil i Adobe, så menes vel en ICC-profil for den aktuelle maskinvaren? Det pussige er jo at når jeg åpner den "syke" Lightroom-jpeg'en i Bibble, så blir den frisk. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tim: Hvilken monitor har du? Har du en av disse skjermene med extended gamut? Isåfall vil bildene være korrekt i LR, men "feil" på nettet (avh av nettleser). Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Hva mener du med fargeprofil, Tim? Det er vel ingen tvil om at fargeromet er sRGB? sRGB-fargerommet har en iboende gammakurve. Med fargeprofil i Adobe, så menes vel en ICC-profil for den aktuelle maskinvaren? Det pussige er jo at når jeg åpner den "syke" Lightroom-jpeg'en i Bibble, så blir den frisk. Ja. Men den friskner altså ikke i Elements. Kanskje jeg burde installere en annen editor å prøve selv. Burde bruke litt tid på å sette meg litt mer inn i Gimp til kurset, så det passer egentlig bra. Ellers jo. Jeg mener vel fargerom. EDIT: Har renska opp hele tråden i forhold til min sammenblanding av fargerom og fargeprofil. Takk for korrigeringa. Endret 2. mai 2009 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Tim: Hvilken monitor har du? Har du en av disse skjermene med extended gamut? Isåfall vil bildene være korrekt i LR, men "feil" på nettet (avh av nettleser). Samsung SyncMaster 171s. Et gammelt vrak jeg har arva. Om den har extended gamut har jeg null peiling på. Det er ikke bare på nettet det blir feil. Det gjelder i preview i Elements under Save for Web, men ikke mens jeg redigerer, i FastStone og i Windows Picture Viewer. Alle virker omtrent som om Brightnes er skrudd opp en del, og fargene er blasse. Spesielt på mørke bilder, men og merkbart på mer normale bilder. Høres dette ut som noe som kan skyldes extended gamut, og hva gjør jeg i så fall med det? Ellers så åpna altså anew et sykt bilde. Etter at han savet det i Bibble og lasta det opp igjen, ser det riktig ut på min skjerm. Underlige greier. Endret 1. mai 2009 av fototim Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Nei, det høres ikke ut som det. Med en så gammel skjerm tror jeg neppe det kan være extended gamut (i såfall burde den ha vært ekstremt dyr når du kjøpte den). Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tar du bildene i RAW eller DNG og konverterer dem deretter til jpeg i LR? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tar du bildene i RAW eller DNG og konverterer dem deretter til jpeg i LR?PEF i kamera, som konverteres til DNG under import til LR. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tar du bildene i RAW eller DNG og konverterer dem deretter til jpeg i LR?PEF i kamera, som konverteres til DNG under import til LR. Når du konverter fra DNG til jpeg - husker du da på å bake inn endringene (redigeringene) inn i selve jpeg fila? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Når du konverter fra DNG til jpeg - husker du da på å bake inn endringene (redigeringene) inn i selve jpeg fila?Litt usikker på hva du mener nå. Hvis jeg forstår deg rett så er svaret nei, men ja. Det er så vidt meg bekjent ikke mulig å eksportere uten at endringer blir med. Ei fil som jeg har beskåret f.eks, kommer ut som beskåret. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Med forbehold om at jeg ikke har misforstått den feilen som du opplever.....Når du redigerer i DNG, så skrives ikke editeringene inn i DNG-filen automatisk. Ved å trykke på "metadata" i menyen på LR og deretter "save metadata to file" blir editeringene baket inn i DNG fila. Når du så konverterer den aktuelle DNG fila til jpeg vil dine editeringer bli med. Du kan jo prøve dette og sjekke om det fungerer...jeg var oppe i en lignende situasjon som deg og dette hjalp i hvertfall meg. Dog er det høyst mystisk det som Anew beskriver - det kan jeg ikke forklare. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 2. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2009 Har installert Elements 6. Set up color management Choose Edit > Color Settings. Select one of the following color management options, then click OK. No Color Management: Leaves your image untagged. This option uses your monitor profile as the working space. It removes any embedded profiles when opening images, and does not tag when saving. Always Optimize Colors: For Computer Screens Uses sRGB as the RGB working space; the Grayscale working space is Gray Gamma 2.2. This option preserves embedded profiles, and assigns sRGB when opening untagged files. Always Optimize For Printing: Uses Adobe RGB as the RGB working space; the Grayscale working space is Dot Gain 20%. This option preserves embedded profiles and assigns Adobe RGB when opening untagged files. Allow Me To Choose: Lets you choose sRGB (the default) or Adobe RGB when opening untagged files. When you save a file, select ICC Profile in the Save As dialog box. Ditt valg. Ikke så avansert som PS CS4. Mulig du har den på "No color management"? Jeg ville valgt det siste alternativet. Lightroom 2: Hvis jeg må gjøre arbeid i PS, nå prøvde jeg med Elements: Bruker "Edit in" ved å høyreklikke på bildet. Du kan konfigurere "external editor" i preference. Velg Elements. Jeg bruker filformat PSD, ProphotoRGB, 16bit. Gjør arbeidet i Elements/PS CS4 og lagrer. Da skal bildet havne i LR2, "stacket" sammen med originale DNG fila. Nå exporterer du PSD fila fra LR2 til JPG med s-RGB osv... Mine bilder ser helt fin ut med denne framgangsmåten. Ikke noe forskjell som jeg kan se. Utskriftene er en smule anderledes iforhold til skjerm, men det er vell vanlig? Skal mye til for at bildet på skjerm og utskrift til å bli 100% identisk, så mye penger gidder ikke jeg å legge i fargerom og diverse kalibreringutstyr etc. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Jeg har valgt Always optimize for printing. Ellers er alt likt det du beskriver NorthPentax. Og det har fungert perfekt før. Etter det jeg har lest meg fram til, så skal Save for Web endre fargerommet automatisk. Tar jeg feil der? Men. Jeg tror hovedproblemet ligger i Lightroom. Som regel eksporterer jeg filer direkte, og de filene får samme feil. Selv om jeg velger fargerommet sRGB under Export. Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men konsentrerer meg foreløpig om Lightroom. Endret 2. mai 2009 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2009 Prøvde trikset ditt med å bake inn META-data, ingen forskjell Ikke så rart egentlig, for endringene som blir gjort i Lightroom er ikke META-data. Tror jeg da. Dette er rimelig komplisert, så forståelsen min kan være feil. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2009 ...Jeg bruker filformat PSD, ProphotoRGB, 16bit. Gjør arbeidet i Elements/PS CS4 og lagrer. Da skal bildet havne i LR2, "stacket" sammen med originale DNG fila. Nå exporterer du PSD fila fra LR2 til JPG med s-RGB osv... ... Oppdaga en ting etterpå. Det siste blir vel feil, hvis ikke jeg har misforstått det meste her. Når vi har valgt ProphotoRGB, da eksporteres ikke fila som sRGB, men som ProphotoRGB. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 2. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Farge forskjell mellom print og skjerm har du ikke sjekket ennå? Dette skjer kun når du exporterer DNG/RAW fra Lightroom til JPG? For web bruk? Hvordan er export innstillingene dine? Jeg tok en kjapp test, det er noe forskjell på på fargene. Men så er ikke jeg følsom for slike ting. Bildet til venstre er i LR2, det andre er exportert til JPG, s-RGB og med standard oppskarping for skjerm. Endret 2. mai 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2009 Forskjell mellom print og skjerm har jeg ikke sjekka. Printer er nede. Og nei. Det skjer ikke bare når jeg eksporterer fra DNG til JPG for web. Det skjer konsekvent med all eksport til JPG med fargerom sRGB. Også fra PSD og JPG. TIF har jeg ikke prøvd ennå. Eksporterer jeg med fargerom adobe-RGB, da blir det rett, så lenge jeg viser det i noe som støtter adobeRGB. Problemet er altså knytta til sRGB. Eksportinnstillingene kan se f.eks slik ut: Dette var et bilde for web, derfor lav ppi og oppløsning. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 2. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Det siste blir vel feil, hvis ikke jeg har misforstått det meste her. Når vi har valgt ProphotoRGB, da eksporteres ikke fila som sRGB, men som ProphotoRGB. Redigerer du PSD filer eller JPG i Elements? Vet ikke om vi misforstår hverandre eller bare gjør ting veldig forskjellig. Min måte å gjøre ting på: Jeg har original fila i DNG i LR2, gjør endringene/fremkaller her. Må jeg gjøre noe i PS, da velger jeg Edit in--> og PS CS4 evt. andre program. LR gjør om/exporterer denne DNG fila til PSD med ProphotoRGB fargerom inn i PS. Jeg gjør endringene og lagrer fila --> PSD med ProphotoRGB. Denne PSD fila blir stacket sammen med DNG fila, jeg behandler alle DNG og PSD/TIFF filene som en original fil. Tar back-up av de osv. Jeg bruker PS kun til endringer jeg ikke kan gjøre i Lightroom og til bilder som jeg ikke vil ha inn i Lightroom katalogen min, f.eks. bilder som ikke tilhører meg. Etter all redigering eksporterer jeg filene til JPG via export menyen/export plug-in saken. Jpg, s-RGB, sharpen for skjerm eller print osv. JPG'ene slettes etter bruk. Alt av DNG, PSD og TIFF inne i Lightroom er i ProphotoRGB, kun JPG blir konvertert til s-RGB i min arbeidsflyt. På denne måten mener jeg at man beholder det største fargerommet hele veien og bruker kun s-RGB til web og JP print for at det er det som er brukt og mest vanlig idag. Edit: ang. siste post. Jeg er blank! Skal ta meg en tur innom NAPP forumet å sjekke. Endret 2. mai 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå