Mannen med ljåen Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hallo folkens! Jeg har lyst til å lage en fjernstyrt patruljebåt. Den skal være ganske stor, miljøvennlig, oppladbar, og ha LAAAAANG rekkevidde. Den viktigste og vanskeligste delen blir da fjernstyringen. Det skal være toveis, for roboten skal kunne styres via PC og videotelefoni. Robotens fjernstyring vil da sannsynligvis bestå av en smart-telefon, for eksempel en Nokia N73. Kameraet monteres da i masten, slik at kameraet kan se hvor båten skal. Dermed får båten samme dekning som GSM-nettet til Telenor. Hva vil jeg trenge? Den skal være ca. 1 meter lang, rask og solid. Oppladbare batterier og solcellepaneler. Jeg kan gjerne kjøpe et ferdig skrog for fjernstyrte båter, men dette må nok modifiseres en smule. Planen blir da å utvikle eller kjøpe et dataprogram for Linux eller Windows, som kan sende instruksjoner til båten. Videosignalet fra smarttelefonen vises på skjermen, mens jeg styrer herligheten med en joystick eller piltastene. Hvordan gjør jeg dette? Altså, det mekaniske er ikke problemet. Jeg kan lett bygge en elektrisk speedbåt hvis jeg får tak i et ferdig skrog. Men elektronikk er ikke min sterke side. Jeg kan koble et ledningsbasert handsfree-sett til telefonen. Jeg sender signaler til båten i form av pipelyder. Pipelydene går fra telefonen til en boks som styrer ror, motorer og ankervinsj. Finnes det slikt telefonbasert fjernstyringssystem? Tilsvarende de greiene som lar deg ringe til hytta og slå på ovnen, bare bedre. Den enkleste, og mest elegante løsningen, er å styre herligheten med tastene på mobilen. De lager jo slike pipelyder under samtale, så jeg slipper å programmere noe som helst. Fjernkontrollen blir da en hvilken som helst mobiltelefon som ringer til fartøyet. Men jeg må fortsatt stille inn telefonen om bord så den besvarer videoanrop automatisk. Ideer? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Det enkleste vil nokk være og bruke x-bee (enkel tråløs kommunikasjon) og arduino (microkontrollerkort). Du får kjøpt x-bee kort som passer oppå arduinokortes slik at det blir enkelt og koble opp. Så er det bare og skaffe noen litt kraftige RC-servoer til dette og en H-bru til å drive motoren fra ardiuno kortet. Det du trenger da er 2 stk x-bee (med passelig rekkevidde) og to stk arduinokort. Dette kan du kjøpe f.eks her: arduino x-bee kort til arduino x-bee modul med 1500m rekkevidde Men det du nevner om at den både skal være rask og ha lang rekkevidde og bruke solceller med et batteri og elektromotor er nokk en selvmotsigelse. Et så lite solcellepanel gir ikke mye strømm og motoren kommer dermed til å bruke opp batteriet ganske raskt siden den må trekke en del strømm hvis båten skal være "rask". Dermed må du i tilfelle kjøre raskt en liten stund til batteriet blir tommt også ligge i noen timer å lade batteriet fra solcellene igjenn til en ny rask kort spurt (for hvis du hadde lastet båten full med batteri for å få litt mer rekkkevidde ville jo ikke båten blitt rask lenger pga vekta. Så kan du styre den f.eks via en laptopp eller direkte med en joystic eller noe slikt som er koblet rett til arduinokortet x-bee med arduino shield Arduinokort Endret 29. april 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Utrolig stilig, men lukter avansert programmering lang vei... Kan ikke dette kombineres med telefonstyring? Altså, når jeg trykker ned en tast på telefonen, så utfører den en funksjon? Vil ha skikkelig rekkevidde, og derfor blir det helst GSM. Fjernstyrt båt har jeg allerede. Angående selvmotsigelsen: Ja, jeg er klar over det. Jeg må nok finne en gyllen middelvei. Eller den kan ta korte hopp mellom hver lading. Hovedsaklig ligger den og spaner på bikinijenter, eller noe slikt :-) En motorsagmotor og schwaer bensintank er en mulighet, men den kan jo finne på å stoppe. Den kan jo utstyrs med både elektrisk og bensin, så den kommer seg trygt hjem igjen. Endret 29. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Det er nokk mye simplere programmering enn hvis du skal begynne og programmere opp mot en mobil hvis det i det heletatt går ann å få ut de nødvendige signalene fra en mobil realtime da. Det er faktisk bare ganske simpel c++ programmering på arduino og du slipper og bekymre deg for registere, ol. som på andre microkontrollere. Og allt du trenger ligger på turtorials på http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage og http://www.arduino.cc/playground/Main/Inte...ingWithHardware Og du må uansett bruke en microkontroller for å få signalene ut fra mobilen via f.eks USB-en på mobilen, el. Du får tak i GSM modemer som du kan bruke istedenfor X-bee. og med et kontantkort i disse tror jeg faktisk at det ikke blir noe "mobilregning" heller. Men disse er jo seff en del dyrere enn x-bee. f.eks her: http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...roducts_id=8851 eller her: http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...roducts_id=8700 og en norsk butikk her: http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...amp;i=30-905-03 Endret 29. april 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Det er viktig at den sender video tilbake. Derfor ønsker jeg å bruke en kameratelefon. Som sagt, skal ikke mobilen programmeres. Den styres ved hjelp av de pipelydene som oppstår når man trykker inn en tast under samtalen. Mottageren kobles til telefonens headset-utgang, og gjør spesifikke handlinger når man trykker inn en tast. Fullstendig manuellt. Men alle ideer er velkommen. Klarer en person som kun har lekt litt med Visual Basic å lære seg dette? Det bør ikke være mye vanskeligere enn Lego Mindstorms... GSM-modemet er utifra beskrivelsen ikke spesiellt godt egnet. Det brukes visst mer til å slå ting av og på? Ikke styre mer enn to releer? Endret 29. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det er viktig at den sender video tilbake. Derfor ønsker jeg å bruke en kameratelefon.Som sagt, skal ikke mobilen programmeres. Den styres ved hjelp av de pipelydene som oppstår når man trykker inn en tast under samtalen. Mottageren kobles til telefonens headset-utgang, og gjør spesifikke handlinger når man trykker inn en tast. Fullstendig manuellt. Men alle ideer er velkommen. Klarer en person som kun har lekt litt med Visual Basic å lære seg dette? Det bør ikke være mye vanskeligere enn Lego Mindstorms... GSM-modemet er utifra beskrivelsen ikke spesiellt godt egnet. Det brukes visst mer til å slå ting av og på? Ikke styre mer enn to releer? Og hvordan skal du tolke disse pipelydene helt manuellt? og hvordan skal du kunne styre servoene uten noe elektronikk? Du må nokk ha en microkontroller uansett og da er de simpleste enten arduino eller basic stamp og arduino er mye billigere og litt bedre enn basic stamp. Og når du uansett må bruke en microkontroller til å styre båten er det enklere å koble denne opp mot et GSM-modem enn å få den til å tolke noen pipelyder og det blir også vanskelig å styre en båt via pipelyder (skal et pip være f.eks 5 grader styring til venstre eller noe slikt da => fem pip til venstre også 20 pip til høyre osv kan bli tungvindt og vanskelig) Man får GSM modemer som kan styre så og si hva som helst. ikke bare simple releer så med riktig gsm-modem og en microkontroller er det ikke noe problem og styre en båt. Man kan feste et CMOS kamera til arduino så det er ikke noe problem. Dette f.eks: http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...roducts_id=7904 Se litt gjennom turtorialene på arduino.cc som jeg linket til så får du et intrykk om hvor enkelt/vanskelig programmeringen er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå