NgZ Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 La inn cpufreq på htpc-en her for å få den til å vær kaldere, det gikk ikke så greit. problemet er at "sudo modprobe powernow-k8" gir resultatet: "FATAL: Module powernow_k8 not found." Jeg synes det er rart - jeg trodde komandoen feilet med "(/lib/modules/...../cpu/cpufreq/powernow-k8.ko): No such device"" elns. når du laster feil modul. Powernow_k7 og acpi_cpufreq gir samme feil. modprobe -l |grep power gir: kernel/arch/x86/kernel/cpu/cpufreq/e_powersaver.ko kernel/drivers/char/ipmi/ipmi_poweroff.ko kernel/drivers/input/misc/powermate.ko kernel/drivers/power/pda_power.ko kernel/drivers/power/ds2760_battery.ko kernel/drivers/power/olpc_battery.ko kernel/drivers/power/bq27x00_battery.ko so indeed, there seems like there is no powernow module at all. Så det ser rett og slett ut som om modulen ikke er der. Men: gert@htpc:~$ dmesg |grep powernow [ 3.626207] powernow-k8: Found 1 AMD Athlon 7750 Dual-Core Processor processors (2 cpu cores) (version 2.20.00) [ 3.626241] powernow-k8: 0 : pstate 0 (2700 MHz) [ 3.626243] powernow-k8: 1 : pstate 1 (1400 MHz) Whaaat? Og hvor den får 2700 og 1400Mhz fra, skjønner jeg heller ikke. I følge cpufreq_info, kjører begge på 2700- Stille inn frekvensen med cpufreq-set e.l. gir ikke noe resultat heller. Har jeg glemt noe helt elementært, eller er det noe galt her? Kjører 9.04 med nyeste oppdateringer. gert@htpc:~$ locate powernow | grep ko Ingenting der. Men: gert@htpc:~$ locate powernow /usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/x86/powernow /usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/x86/powernow/k6.h /usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/x86/powernow/k7 /usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/x86/powernow/k7.h /usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/x86/powernow/k8 /usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/x86/powernow/k8.h /usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/x86/powernow/k7/acpi.h /usr/src/linux-headers-2.6.28-11-generic/include/config/x86/powernow/k8/acpi.h gert@htpc:~$ Har jeg fått en feilkompilet kernel som ikke inneholder disse modulene, selv om de skulle vørt der? Cpuinfo: gert@htpc:~$ cat /proc/cpuinfo processor : 0 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 16 model : 2 model name : AMD Athlon 7750 Dual-Core Processor stepping : 3 cpu MHz : 2700.000 cache size : 512 KB physical id : 0 siblings : 2 core id : 0 cpu cores : 2 apicid : 0 initial apicid : 0 fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 5 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp lm 3dnowext 3dnow constant_tsc pni monitor cx16 lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs bogomips : 5400.51 clflush size : 64 power management: ts ttp tm stc 100mhzsteps hwpstate processor : 1 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 16 model : 2 model name : AMD Athlon 7750 Dual-Core Processor stepping : 3 cpu MHz : 2700.000 cache size : 512 KB physical id : 0 siblings : 2 core id : 1 cpu cores : 2 apicid : 1 initial apicid : 1 fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 5 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp lm 3dnowext 3dnow constant_tsc pni monitor cx16 lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs bogomips : 5400.03 clflush size : 64 power management: ts ttp tm stc 100mhzsteps hwpstate Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 "Powernow_k7 og acpi_cpufreq gir samme feil." Nei, jeg klandrer deg ikke for å ikke ha fått med deg alt i det innlegget der. Jeg er ganske sikker på at prosessoren skal bruke powernow_k8 Uansett er det, så vidt jeg vet, ikke den feilmeldingen du får om du velger feil, men men noe ala den jeg har med i førstepost. Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Modulen ligger i kernelen? Da skal det bare være å loade en cpufreq profil (modprobe cpufreq_ondemand osv), så skal alt fungere(?). Sjekk/rediger status i /sys/devices/system/cpu/cpu{0,1}/cpufreq Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 gert@htpc:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq$ ls -a . ondemand scaling_governor .. related_cpus scaling_max_freq affected_cpus scaling_available_frequencies scaling_min_freq cpuinfo_cur_freq scaling_available_governors scaling_setspeed cpuinfo_max_freq scaling_cur_freq stats cpuinfo_min_freq scaling_driver Hva skal jeg sjekke? sudo modprobe cpufreq_ondemand FATAL: Module cpufreq_ondemand not found. Joda, modulen (skal) ligge® kernelen, men i f.eks arch, er den i /sys/module/powernow_k8 og en haug andre steder (som jeg finner med locate powernow_k8). Mulig cpufreqd og cpufreq-utils-pakkene i 9.04 er bugget ihjel, men det er jo rart ingen andre har reagert i tilfelle. $ cpufreqd-get No cpufreqd socket found Et eller annet er ihvertfall galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå