ninjahero Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Har satt opp et volum med 1, 2, 3 og 4 disker i RAID 0 for å teste hastighet. På 1 disk starter den lesing på rundt 127MB/s og faller til rundt 60 på slutten. På 2 disker er det omtrent dobbel hastighet, altså rundt 230MB/s i starten og faller til rundt 120MB/s. På 3 disker og 4 disker får merkelige tall - volumet leverer fra 150 til 200MB/s konstant, aldri under 150 og aldri over 200MB/s. Er det slik at enkelte kontrollere rett og slett ikke skalerer parallelt med antall spindler? At denne kontrolleren ikke vil være i stand til å levere mer enn 200MB/s uansett hvor mange disker man har i RAID0? Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) DELL PERC 6 TEST PERC 6 Info Endret 28. april 2009 av MrBBs Lenke til kommentar
ninjahero Skrevet 30. april 2009 Forfatter Del Skrevet 30. april 2009 Using 3Gb/s SAS technology, PERC 6 was observed in testing to be able to transfer up to 1484 MB—the theoretical upper limit by RAID On Chip (ROC) is better than 1.5 GB—using sequential reads and employing both of the external channels. Streaming video and data backup applications are capable of running extremely fast with up to 1 MB stripe configurations. This measurement is compared to the previous generation PERC 5 with a maximum available 128 KB stripe size. Jeg er ikke i nærheten av disse hastighetene, men bruker riktig nok kun 1 ekstern kontakt og 4 disker. Håpet var å nå rundt 400MB/s siden jeg bruker 1 kanal pr. disk. Den beste hastigheten jeg fikk var altså i RAID-0 med 2 disker. Kan det være noen innstillinger som burde sjekkes? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Jeg kan gjøre en test på min PERC 6/I Jeg har allerede testet med 2-3 SSD i raid 0 og det har gått helt fint, husker ikke tallene men mener det var 5-600MB/s. Hvordan har du satt opp raidet og hvilket hovedkort bruker du, tenker da på om du har den i en PCIe x4 eller x8 slot, bruker du ARA osv. edit: 3xIntel SSD i raid 0, stripe size 64KB CDM 1000MB lesing ~631MB/s (sekvensiellt) ~468MB/s (512KB) HDTune 618,1MB/s i lesing (snitt) Får ikke testet 3-4 HDD'er før lørdag/søndag. Endret 30. april 2009 av Anvil Lenke til kommentar
ninjahero Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Har satt kortet i en Dell Precision 390, er ikke sikker på hvor rask PCI-E sloten er (men det står at 390 støtter 16x grafikk i PCI-E). Har prøvd å endre fram og tilbake på cache (adaptive read ahead osv), men har ikke merket noen forskjeller med HDTune. Får du samme ytelse med 2 disker i raid 0 som med 3 disker i raid 0? Jeg fikk lavere ytelse med 3 eller 4 disker i raid 0 i forhold til kun 2 disker i raid 0(!). Synes det var ganske merkelig. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) 390 har 16x for grafikk og har i tillegg en x8 slot (wired for x4) men det burde ikke begrense ytelsen nevneverdig med bare 4 disker. Sjekk side 27-28 i manualen Link Det er vanskelig å si hvorfor den ikke yter bedre i ditt system, det kan være så mangt. Hvordan kjøler du kortet? (det må kjøles!) Det blir rimelig varmt hos meg så jeg har en 8cm vifte plassert rett mot heatsink. Hvilken "block size" er det du tester med i HDTune og hvilken stripe size har du brukt. Mine HDD'er (WD6400AALS) skalerer godt (2x ~220MB/s, 3x ~330MB/s). Erfaringen så langt er å bruke [no read ahead] dette yter best hos meg. Endret 3. mai 2009 av Anvil Lenke til kommentar
ninjahero Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Hadde ikke noe kjøling på kortet, men satt inn en 12cm vifte mot kortet så tempen på batteriet falt fra 43 til 31 grader (får ikke sett tempen på selve raidchipen). Bruker 64kb stripe size. Har kjørt med default innstillinger i HDTune, men prøvde nå med 8MB block size og da viste den mye raskere (157,1 MB/s minimum, 359,7MB/s max, 307,3MB/s average (4x Seagate 1,5TB SATA disker i RAID 5)), så kan jo kanskje være fornøyd med det. Jeg oppgraderte til en LSI firmware (v 1.4) fra LSI sin supportside, det var Dell v 1.1 firmware fra før, var litt usikker på om jeg kom til å ødelegge kortet, men det virker som det gikk fint, har ikke merket noen bi-effekter ennå Lenke til kommentar
Anv Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Bra du fikk kjølet det ned, mitt var urovekkende varmt etter kort tid ;-) uten vifte, og da hadde jeg bare prøvd raid-0 som egentlig krever lite av prosessoren. Ytelsen du får er grei, litt variabel men det kan komme av hvordan du har satt opp read ahead. I tillegg kan 64KB stripe size være litt lav, det kommer an på om det er store eller små filer du hovedsaklig lagrer i raidet. Hvor lang tid tok det å initialisere dette da? syntes det gikk tregt da jeg testet raid-5 og da var ytelsen selvfølgelig deretter inntil det var ferdig med initialiseringen. Har ikke hatt nok tid til å prøve HDD, skal bruke den hovedsaklig til SSD og det fungerer bra, bedre enn Adaptec'en min i allefall. LSI firmware'n har jeg tenkt å prøve, den skal være litt raskere enn den Dell's. Har du link til siden med FW? Lenke til kommentar
ninjahero Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Jeg satt det til background init startet kl. 15:22 og var ferdig kl. 20:41. lastet ned firmwaren fra http://www.lsi.com/DistributionSystem/Asse....40.32-0580.zip ser ut som de fleste kortene til lsi i megaraid-serien bruker samme firmware her: http://www.lsi.com/storage_home/products_h...EN&remote=1 lurer på om jeg kan bruke sata multiplier på dette kortet, hadde vært greit med et 5 slot kabinett som kun brukte 1 sata-tilkobling, noe ala http://cooldrives.stores.yahoo.net/cosapomubrso.html eller http://www.addonics.com/products/host_controller/ad5sapm.asp lagrer alt mulig, bytter jeg pc så virtualiserer jeg den gamle med vmware converter osv, tar fort mye plass, men kjekt å ha Kortet virker greit, har ikke lest så mye på dokumentasjonen, men har installert LSI megaraid administrasjonsprogramvaren, og jeg likte den mye bedre enn det som fulgte med fra Dell. Testet mye rart før jeg begynte å bruke diskene, bl.a. å ta ut en disk og sette inn en annen, trodde at det ville starte med automatisk gjenoppretting av raid-volumet, men det skjedde ingenting automatisk. Må lese grundigere på hvordan man skal gjøre det dersom det skulle dukke opp en situasjon der en disk må byttes. Tror man først må inn i adminverktøyet og ta "remove disk" før man setter inn en ny. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Takk for linker, Har enda ikke hatt tid til så mye testing men jeg har nå prøvd litt mer med SSD og det fungerer forsåvidt ;-) Det blir ingen rekorder med nåværende fw. Det makser ut på ca 700MB/s og da har jeg 5 SSD'er tilkoplet. Inntil 3 SSD'er er det en markant økning men deretter stopper det nesten opp. Fra 4 til 5 er det faktisk en *liten* negativ utvikling. Skal laste ned fw nå i helgen og prøve, måtte du lage en boot cd eller kan det oppgraderes fra LSI MegaRaid? Det ser ut som at man selv må sette disker offline/online etter "havari" men det kan du jo løse ved å sette inn en hot-spare disk, da burde det skje av seg selv. Har ingen anelse om det støtter port replikator og jeg tror nok selv at jeg heller hadde kjøpt enda en kontroller i stedet for å prøve disse. De kan nok fungere greit uansett om de ikke virker fra PERC'en, på den ene du linket til skulle du kunne kople til onboard kontrolleren mens den andre virket som den krevde SIL. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Takk for linker, Har enda ikke hatt tid til så mye testing men jeg har nå prøvd litt mer med SSD og det fungerer forsåvidt ;-) Det blir ingen rekorder med nåværende fw. Det makser ut på ca 700MB/s og da har jeg 5 SSD'er tilkoplet. Inntil 3 SSD'er er det en markant økning men deretter stopper det nesten opp. Fra 4 til 5 er det faktisk en *liten* negativ utvikling. Skal laste ned fw nå i helgen og prøve, måtte du lage en boot cd eller kan det oppgraderes fra LSI MegaRaid? Det ser ut som at man selv må sette disker offline/online etter "havari" men det kan du jo løse ved å sette inn en hot-spare disk, da burde det skje av seg selv. Har ingen anelse om det støtter port replikator og jeg tror nok selv at jeg heller hadde kjøpt enda en kontroller i stedet for å prøve disse. De kan nok fungere greit uansett om de ikke virker fra PERC'en, på den ene du linket til skulle du kunne kople til onboard kontrolleren mens den andre virket som den krevde SIL. gi oss noen screens av tester da Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Kommer med noen screenshots etter hvert. Sliter litt med å akseptere en Vertex 60 jeg fikk i går, den yter betydelig dårligere enn 120 og 250GB'erne, trodde ikke forskjellen var så stor. hmmm Testene på 3 og 4 er bare Intel SSD'er. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det tar jo bare få minutter å legge ut noen screens da men. Fant ut av her forleden at jeg kunne bytte stripesize på arrayet i kontrollerbiosen uten å legge inn windows på nytt Det tok ca 14 min å konvertere da. Noe som jeg synes var en kul ting. Dette gjør det lett å teste hva slaks stripesize som er best for det aktuelle raidet man bruker Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jada masa :-) Kommer så snart jeg får fyrt opp maskinen. Er det på Arecaen du kan endre stripe size? kuult. Tror jeg venter litt med å legge *så* mye penger i en kontroller til de har kommet med SSD vennlige FW etc. Hva var det du betalte? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jada masa :-) Kommer så snart jeg får fyrt opp maskinen. Er det på Arecaen du kan endre stripe size? kuult. Tror jeg venter litt med å legge *så* mye penger i en kontroller til de har kommet med SSD vennlige FW etc. Hva var det du betalte? På areca ja. Har faktisk ikkje sjekka om det fungerer på adaptecen. Vil ikkje prøve med raid-5 arrayet mitt iallefall, da jeg ikkje vil miste data Får sette inn noen ssd i adaptecen en dag å teste det tenker jeg Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) PERC 6/i 256KB cache + BBU, Dell FW. HDD 2x WD640 3x WD640 SSD 2x X25M i raid-0 3x X25 edit: Dette er med 3x X25-M (den over er med 2 x X25-M og 1 E) Alle SSD'ene er godt brukte og de er ikke kjørt HDD_Erase på, men FW er oppdatert til siste versjon. (8820?) Endret 8. mai 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ser ut som du maxer kontrolleren på ca 650 MB/s Samme som ich9 og 10. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Kan være noe sånt ja, putter jeg i 4 SSD'er (4 Intel) får jeg rundt 700 MB/s i snitt. Putter jeg i en Vertex ;-) faller snittet. edit: Skal sjekke litt på MB om det står i en 4x eller x8 slot (er et P5Q Deluxe) men venter på et UD5 og en W3520 som har litt flere slotter med 16x. Endret 8. mai 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) PERC'en sto i en 4x slot (ytterst) den rett innenfor gir 8x og det så ut til å gjøre susen. Nye data kommer. Med 4 intel max 914 MB/s avg 851,3MB/s Ser litt bedre ut dette ja, kopler på en Vertex for å se om jeg kommer nærmere 1GB/s Nope, Vertex'en gjør det tregere av en eller annen grunn? 4x Intel X25 blir da det maksimale jeg får testet. edit: Over 1GB/s i ATTO ;-) Endret 9. mai 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 3,162.50 kr for en dell perc 6 med 256 ram er en flott pris Mye kontroller for pengene synes jeg! Kjøpte du denne gjennom firma eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå