Gå til innhold

Stasjonær pc, inkludert alt, maks 10000

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp et foreløpig oppsett på amentio.

Bruksområde:

- Vanlig jobbing (skolearbeid, surfing og lignende)

- Spilling (World of Warcraft nå, Diablo III og Starcraft II).

- Vise film (HD-kvalitet?) på min 40" Samsung 1920 x 1280.

Plassering:

- Soverom (Så ingen flymaskin er ønsket, men litt summing er jeg da vant med)

Har som sagt plukket ut noen komponenter:

- Mus og Tastatur (jeg trenger ikke noe ultra gaming utstyr).

- Skjermkort

- Hovedkort

- Harddisk (ikke bry dere om størrelsen)

- DVD Rom

- Minne (2 av disse)

- Prosessor

- Skjerm

- Miditower

- Strømforsyning

Det jeg er mest usikker på er valget av skjermkort og prosessor, burde jeg gå for noe bedre? Eller velge noe billigere? Nå vet jo ikke jeg noe om hva Diablo og starcraft kommer til å kreve, men jeg tipper at de vil kreve litt mer enn det world of warcraft gjør idag.

Oppsettet jeg har satt opp ligger på ca 8000 kroner uten frakt.

Noen som har noen kommentarer?

- Ole -

Endret av oleseglem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deler

Når det gjelder PSU så har jeg den samme selv og på den kjører jeg 2disker, en QX9650, 4870X2, vannpumpe og 10stk 120mm vifte, det går fint det, men begynner jeg å klokke QX9650 for mye så må den se seg slått, derfor kjører 2stk koblet i parallell :D

Når det gjelder HK så er det hva man får mest ut av iforhold til hva man betaler, har det selv og er stort fornøyd, det er utstyrt og ligner veldig på toppmodeller for entusiaster og burdte egenlig kostet det samme, det mangler litt i BIOS iforhold til sine dobbelt så dyre brødre, men det er det kun de av oss som skal presse ut de siste Mhz og de siste benchmark poenge som bryr oss noe serlig om.

Med en E8400 på 3Ghz får du veldig god ytelse, men det som er så supert med denne er at du kan klokke den til 3.6Ghz kun ved å feste en teip bit på 1x1mm på et spesielt sted på den og når du gjør det på den måten så klokker hele systemet seg etter automatisk siden da tror hovedkortet at CPU'en har blitt til en 1600FSB CPU og klokker systemet deretter, raskere ram, raskere overføringer internt på hovedkortet og raskere CPU.

Valgte å ikke gå for en firekjerne da det passa litt dårlig inn budsjettet på 7000,- men om du vil legge litt emr i det så kan du kjøpe en firekjerne fra intel på minst 2.833Ghz som er basert på 1333FSB da det er denne FSB'en som er så lett å trylle opp til 1600FSB, med en CPU på 2.833Ghz vil man da med denne teip biten få 3.4Ghz.

Antec sitt Three Hundred kabinett er bygget på kvalitet fra Antec, har blant annet hatt et P190 kabinett fra dem og jobbet litt med Three Hundred da jeg satt isammen en PC for noen med det kabinettet, mange smarte løsninger og ingen knirking som det er i mange andre kabinetter.

Du trenger engetlig ikke mer enn 4Gb RAM, men når det først er råd så slang jeg på 4Gb til, men om du vil spare deg for 400,- så velger du kun 4Gb.

Hvis det er noe du lurer på ang. oppsettet så er det bare å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan :D

For resten av pengene kan du kjøpe 24" skjerm, mus og resten som mangler :p

Lenke til kommentar
Takker for svar. Likte dette oppsettet bedre enn det jeg har satt opp, etter å ha sett litt på det mener jeg det har bedre potensiale=)

Vurderer også å bytte ut 24" jeg satte opp med denne 22" fra BenQ

Ser ut som en billig og god skjerm, dermed kan du spare rundt 800kr til andre komponenter. Likevel tror jeg 24" vil være et godt kjøp da Samsung er kjent for kvalitet.

Du bestemmer selv, det kommer an på om du vil spare 800kr eller bruke dem på andre komponenter, eller få en skjerm som varer i flere år framover. :)

Lenke til kommentar

Er stort sett enig med Ghost sitt forslag, men har et par justeringer som kan være greit å vurdere. Fra 4 til 8Gb RAM er ytelsesforskjellen heller tvilsom, jeg ville satt opp en større disk istedet. Seagate 500 Gb er foreslått - om du går opp til 7200.12 1TB er du i siste generasjon fra seagate med høyere les/skriv ytelse. Test finner du her

Skjermkortet er pr nå det kraftigste single-GPU/PCB kortet fra ATI, trenger vi si noe mer? :)

Antec-kabinettet har jeg selv og liker det veldig godt, kan anbefales!

torfinns

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Hva med en AMD Phenom II black edition? Link

Skal legge ut en oppdatert handleliste med denne prosessoren valgt.

Her er en oppdatert handleliste, jeg er egentlig ingen overklokker så jeg trenger kanskje bare stock kjøleren? La med en Super kjøler fra Coolermaster bare for morro skyld, vet ikke om denne får plass i kabinettet engang?=) Noen kommentarer?

Handleliste

Endret av oleseglem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...