Gå til innhold

Utnytte husvertens trådløse internett i eget nettverk

Anbefalte innlegg

Hei.

Broren min leier en leilighet der det følger med trådløs internett fra husverten. Han har fått passord til å koble seg på husvertens trådløse nett.

Men signalet er ganske svakt i deler av leiligheten + at han har komponenter som bare kan ha kablet internett tilkobling.

Det han kunne tenkt seg, om det var mulig var å kjøpe en egen ruter. Slik at han kunne opprettet sitt egent lille nettverk, men at ruteren kunne koble seg på husvertens trådløse nett og bruke det nettet til å gi han internett.

Litt klønete fortalt, men det han ønsker er en ruter, som fungerer som en hver ruter med både trådløs og kablet nettverk, men istede for å koble til et modem til ruteren for å få internett så benytter ruteren det trådløse nettet fra husværten til å gi oss internett.

Husverten skal ikke ha tilgang til "vårt" nettverk, og vi ønsker ikke å ha tilgang til hans (noe vi ikke har idag, bare internett).

Vi har ikke mulighet til å rote bort i husvertes ruter, har lite med han å gjøre, og han er nesten aldri hjemme. Noe som er veldig greit.

Internetten oppefra er både raskt og bra når man sitter der det er best dekning. Så tanken var å sette en slik ruter der det var god dekning. Samtidig som den nye ruteren ga god dekning i hele leiligheten.

Håper noen kan komme med noen løsning/forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husverten skal ikke ha tilgang til "vårt" nettverk, og vi ønsker ikke å ha tilgang til hans (noe vi ikke har idag, bare internett).

I forhold til hva? Huseier sin boks tar seg av DHCP, du kan jo fint bruke en router. Jeg ser bare ikke hvor du trenger ADSL funksjonaliteten. (Ikke at en wifi boks ikke har dhcp)

Hvis de kun bruker en WDS, vil huseier være på samme nettverk.

Om de vil skille nettverkene, er vel letteste løsning å sette inn en router?

Og hva mener du med ADSL-funksjonalitet?

Lenke til kommentar
Muligheten til å faktisk koble til nettet? Altså ADSL hullet i ræven på boksen. Greit, vist du skal ha routere, hvordan vil du konfigurere dem, utdyp?

Uhm, nå tror jeg du blander en router med et adsl-modem.

En vanlig router har ingen "ADSL hull i ræven", men har en WAN port. Hva som kobles til denne porten kan være forskjellig, men man kan blant annet koble til et ADSL-modem. Man kan også koble til et kabel-modem, en fiberboks, eller et overstående nettverk (som i dette tilfellet).

Det routeren gjør, er å lage et skille mellom nettverket til husverten og nettverket til leietagerne. Den inneholder også en DHCP-server, og muligheten for å route forskjellige porter til forskjellige adresser på nettet til leietagerne.

Letteste løsning på problemet er om trådstarter har f.eks en stasjonær pc med trådløs og kablet nettverkskort, som normalt er påslått. Da kan han dele trådløsnettet med det kablede nettet på denne.

Det vil da settes opp en egen DHCP-server for det kablede nettet på denne stasjonære pc'n, og husverten vil ikke ha tilgang på noen som helst på det kablede nettet.

Om han ikke har muligheten til å bruke en stasjonær pc til slikt, er det letteste å kjøpe en router. Denne har samme funksjonalitet (og noe mer, som han stort sett ikke har behov for) Og det er jo det han spør om, hadde du lest posten hans skikkelig.

Som la7dfa.com sier, så har dd-wrt muligheten for dette, men vær oppmerksom på at dette er uoffisiell firmware. Jeg kjenner derimot ikke til noen routere som har denne funksjonaliteten med standard firmware, selv om det sikkert finnes.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men er litt usikker på om jeg skjønner hvordan jeg skal gjøre dette.

Jeg trenger en ruter, det er greit. Og med den kan jeg sette opp både kablet og mitt eget trådløse nettverk. Det skjønner jeg. Men jeg ønsker ikke å bruke et modem til å få internett. Finnes det noen dings som jeg kan koble til wan porten isteden for et modem som "pukker" ned trådløse nettet og bruker det som tilkobling istede for et modem.

Vist dette er svart på beklager jeg, men jeg må ha dette forklart på en måte så en pappskalle forstår, for litt usikker på om jeg forstår om dette er mulig eller ikke

Lenke til kommentar

Jeg ønsker en egen ruter, ikke bare for å få internett i hele leiligheten men fordi noen komponenter trenger kablet tilkobling, noe det ikke er mulighet for i dag (bare trådløs.) Pluss at jeg ønsker mitt eget nettverk der jeg kan dele filer bilder musikk osv, uten at andre har tilgang til dette. Jeg ønsker mitt egent netverk/ruter, men benytte meg av husvertens internett..

Jeg ønsker altså ikke bare en sånn repiterer eller forsterke den trådløse internetten

Lenke til kommentar

Som la7dfa.com skrev, så er det mulig å bruke DD-WRT til akkurat dette.

Det du trenger da, er en allright router som er støttet av DD-WRT, f.eks en Linksys WRT54GL.

Deretter må du laste ned DD-WRT, og installere denne firmwaren på routeren.

Da har du mulighet til å sette den opp til å motta internett viá trådløs, og å sende det videre kablet (og trådløst, tror jeg).

Se på bildet la7dfa postet.

Lenke til kommentar
Som la7dfa.com skrev, så er det mulig å bruke DD-WRT til akkurat dette.

Det du trenger da, er en allright router som er støttet av DD-WRT, f.eks en Linksys WRT54GL.

Deretter må du laste ned DD-WRT, og installere denne firmwaren på routeren.

Da har du mulighet til å sette den opp til å motta internett viá trådløs, og å sende det videre kablet (og trådløst, tror jeg).

Se på bildet la7dfa postet.

Ok, men dette gjør bare det trådløse nettet om til kablet internett? Den videresender ikke det trådløse signalet og den oppretter ikke et eget lukket trådløst/kablet nettverk? Har jeg forstått det riktig da? Det var ikke bare det jeg var ute etter..

Så da trenger jeg 2 rutere? En med slik DD-WRT som plukker ned det trådløse nettet fra huseverten, så ta en kabel fra den ene proten og inn på en ny ruters wan port. Og denne ruteren oppretter jeg et trådløst/kablet eget nettverk. Slik at denne sender ut internett både trådløst og kablet, samtidig som man kan dele filer på nettet.

Har jeg da skjønt det riktig? Ruter nr 1 blir som et modem mens ruter nr 2 blir som en helt vanlig ruter?

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Det vil være nok med den ene. Som du ser på tegningen her:

http://dd-wrt.com/wiki/images/9/9b/Repeater_Bridge.jpg

Så vil din router være den som heter "Secondary".

Her vil du også kunne lage ditt eget lille lokale nettverk med egen DHCP. :)

Dette er jo akkurat det jeg er ute etter. Vist jeg tolker bilde riktig.

Denne videresender det trådløse nettet i tillegg til å sende ut på kabler.

Bare et spm angående det bilde. Vil maskinene tilkoblet med kabel/trådløst til "Primary" få tilgang til delte filer på maskiner tilkoblet "Secondary"? Evnt går det ann å hindre?

Kan jeg velge mine egene passord/SSID og innstillinger på "Secondary"?

Lenke til kommentar

På eksempelbildet er routeren satt opp som en repeater, det vil si at den vil få samme SSID og samme passord som "Primary".

Men DD-WRT har mange muligheter, og jeg kjenner ikke til firmwaren så godt, men tipper du også har muligheten til å benytte deg av forskjellig SSID/passord også.

Jeg vil også tro at du kan skille nettverkene med brannmuren og sette opp egen DHCP, slik at "primary" ikke vil få tilgang på delte filer på "secondary".

Lenke til kommentar

Slik har jeg gjort det med min hybel:Modem --> Hovedrouter (linsys WRT54GL med DD-wrt) --> Repeater (Linksys WRT54GL DD-WRT. satt opp med eget subnet, og SSID og pass) fungerer fint det, både med trådløst og og kablet.

Da har jeg mitt egent nettverk og hybelboer eget nettverk. Vi deler fremdels nettverklinja. Men denne kan jeg begrense, slik at jeg får meste parten av linja.

EDIT: Fant forøvrig en veilednig som viser akkurat det samme som jeg gjorde:

http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3655041

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...