Gå til innhold

På jakt etter storGjedda!

Ruduz

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er det snart på tide å ta frem utstyret sitt igjen. I fjor invisterte jeg i litt utstyr rettet mot gjeddefiske i Akersvika/mjøsa. Har ventet lenge på å fange gogjedda, men i fjor må jeg si det var svært dårlig! Ikke så mye som en gjedde fikk jeg faktisk :) Men men.. Fisker med "levende" agn og dubbeditt, det pleier å funke. Husker da jeg var liten å så på de som fisket, da ble det tatt en sværing på hele 18 kilo. Lenge siden jeg har hørt om noe tilsvarende i fra den kanten.

Noen kjærringråd om hva gjedda er mest gira på nå i Mai/juni når vannet strømmer inn i vika? Har prøvd med makrell som jeg hegner på 3-krokers festet på to steder. Hva er best,, hodeparti eller haleparti? Nå er jo heller ikke gjedde så fin på hva den skal ha i kjeften har jeg inntrykk av, men noe må da friste mer enn annet. Får jo nesten lyst til å spise agnet selv! :) Skal sies at jeg er stor fan av fisking med dupp/agn. Da får jeg tid til å lese litt skolestoff ved siden av!

Det beste er kanskje levende fisk, men det er vel umoralskt og heller ikke lov..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At levende agn skal være så bra har jeg aldri skjønnt, er jo 10.000 levende fisk ute i vannet så liten sjangse for at akurat din skal bli spist... (men er vel gjerne sånn i Norge at siden alt som er gøy eller bra er forbudt, så tror man det gjelder andre veien også...).

Liker jeg ikke så godt å fiske gjedde med agn, da det blir litt kjedelig å sitte å vente. Men det jeg har mest suksess med av agn er å skjære agnfisk i tynne (1-2 cm) og lange (10-15 cm) stykker å så feste 2-3 slike på en passe stor krok. Enten ved å bare tre kroke gjennom enden, eller med makrell og annen løs fisk å surre fast med sytråd til krokskaftet (bruker bare enkeltkrok størrelse 2 eller 1/0), sånn at agnet ser ut som en liten "blekksprut". Og så fiske den 1/2 meter over bunnen (pass på at ikke krokspissen blir gjemt av agnet). Ulempen med slikt oppsett er at man får en del smågjedde (0,5 - 1 kg), fordelen er at man får en del "bifangst" som grov ål, stor abbor og gjørs. Viktig å huske på at store agn/kroker ikke gir fler store fisker, men færre små.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
At levende agn skal være så bra har jeg aldri skjønnt, er jo 10.000 levende fisk ute i vannet så liten sjangse for at akurat din skal bli spist... (men er vel gjerne sånn i Norge at siden alt som er gøy eller bra er forbudt, så tror man det gjelder andre veien også...).

Liker jeg ikke så godt å fiske gjedde med agn, da det blir litt kjedelig å sitte å vente. Men det jeg har mest suksess med av agn er å skjære agnfisk i tynne (1-2 cm) og lange (10-15 cm) stykker å så feste 2-3 slike på en passe stor krok. Enten ved å bare tre kroke gjennom enden, eller med makrell og annen løs fisk å surre fast med sytråd til krokskaftet (bruker bare enkeltkrok størrelse 2 eller 1/0), sånn at agnet ser ut som en liten "blekksprut". Og så fiske den 1/2 meter over bunnen (pass på at ikke krokspissen blir gjemt av agnet). Ulempen med slikt oppsett er at man får en del smågjedde (0,5 - 1 kg), fordelen er at man får en del "bifangst" som grov ål, stor abbor og gjørs. Viktig å huske på at store agn/kroker ikke gir fler store fisker, men færre små.

En jeg kjenner kom hjem fra Mjøsa i helgen, der hadde han fått en Gjedde på 8 kg og en kompis av han igjen en på 16 kr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg fisker MYE gjedde. og kun med agnfisk.

Fisket er helt klart best med en gang isen går, og frem til midten av juni omtrent.

så er det dødt stort sett hele sommeren, før det igjen begynner mot høsten.

Helt frem til isen legger seg. (i og for seg også etter at isen har lagt seg.)

Skal man jakte på storgjedda er det ett stikkord som gjelder: Tålmodighet.

Du må tåle mange turer uten resultater, og mange, lange timer uten hugg..

Men når det først hugger..ja da er du glad du ventet!

Det er tre metoder jeg stort sett bruker.

Statisk bunnmeite, dupp/seildupp fiske, og bottom bouncing.

Statisk bunnmeite:

-Fungerer som regel best når det er kaldt i vannet, og fiskene er aktive.

-Helt klart metoden du bruker når du har god tid og, vil ha det det litt "comfy"

Bruker 12 fots karpestenger, på 2,5-3 pund. gjerne 2-3 stenger.

Elektroniske nappvarslere er et must.

multifil, hovedsene og wire som fortom.

Bruker som regel 60 gr glidende pæresøkke og 2 skarp owner treblekroker.

Som agn her kan man gjerne variere. Ofte kan ting som lukter være effektivt(etc sild, makrell osv.)

Personlig foretrekker jeg død mort. lukter ille nok de :)

Mortene bør være nokså store, 100 gram minst

sleng ei stang på et dypt parti, og ei annen på et grunt.

Slik finner man ut litt "hvor fisken står i dag.."

Så er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Fint å ha med lesestoff, mat, kanskje en radio osv..

Komfortabelt og hyggelig fiske !!

Duppmeite:

Kan være supereffektivt!! Men litt slitsomt, må gjete duppen mye, og krever at du følger med en del..

Spes i elver kan det være vanskelig. Greiest om du har en båt.

Her foretrekker jeg mort (jeg sa ikke levende vel???) ..

Husk å vareiere dybdene på duppene..

Jeg bruker denne metoden stort sett bare der bunnforholdene er vanskelige å bunnmeite på (dvs mye snag)

Bottom bouncing:

En artig metode. Fungerer meget bra, og er lokkende.

Du trenger trolling stems (flotør med tungt søkke i bånn og stiv pinne i mellom)

Ellers brukes vanlig bunnmeitetakkel. (kan evt sette en fllotør på angfisken også)

Metoden må utøves fra båt. Du ror (evt driver i bølger/vind) mens agnene hopper bå bunnen.

Lokker manger gjedder til å bite.

Husk for all del 4 ekstremt viktige tin (som mange gir f i..):

VEKT

VEIENETT - viktig, for å ikke skade fisk under veiing og avkroking

TANG/Hanske - får å ikke skade deg selv under avkroking..

En god håv (STOR)

Da er det bare å komme seg ut! Sett for all del gjeddene levende tilbake.

Det er ikke så mange av de store på 10 kilo ++ lenger. Vi må sette pris på de som er igjen :)

Lenke til kommentar

Hvorfor sette pris på gjedda?

Det er en utrolig god matfisk, det er vel det viktigste punktet.

Vi ødelegger jo fjordarm etter fjordarm med oppdretsanlegg for laks så kom ikke her.

Da jeg holdt på med gjeddefiske blei det brukt vobler etter robåtbåt og det beit hele sommere gjennom på alt fra solfylte til regntunge dager.

Detta ver da i et vann i sørtrøndelag.

Fortom er alfa og omega for gjedda kan spise av snøret om man ikke har det.

Hvordan vet jeg det? vel jeg har hatt gjedda opp av vannet men den blei borte i et plask og jeg sto igjen med ei line med tyggemerker på.

Lenke til kommentar
Unnskyld, men hvorfor sette pris på gjedda?

Den er vel den fisken som har ødelagt flest fiskevann her til lands i manns minne..

Hadde det vært opp til meg skulle det ikke finnes gjedde i ett eneste vann i Norge..

Det er bra det ikke er du som bestemmer da :)

Gjedda er jo en uvurderlig sportsfisk!!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For nokka tynne gjedda de der va, trenger ikke og fære til finland for stor gjedda, jeg har sett en monster gjedde her i kautokeino elva, men den tok ikke på kroken, kanskje like greit da jeg ikke hadde den beste snella og garnet, vil si at den umulig va under 15 kilo, det va visst noe på vannoverflaten som den slukte, det va da jeg så den svære ryggen dens, som en "liten" nise va den :p

Lenke til kommentar
Jedde er ikke en ganske så slapp fisk så så lenge den ikke greier å bite av snøret lar den seg trøtte ut.

Ørrett er f.eks. mye mere hissig.

Det kommer veldig an på temperaturen i vannet. gjeddene du får nå er slappe, men tidlig på våren og seint på høsten er de ũbersterke!!

Lenke til kommentar
Jedde er ikke en ganske så slapp fisk så så lenge den ikke greier å bite av snøret lar den seg trøtte ut.

Ørrett er f.eks. mye mere hissig.

Det kommer veldig an på temperaturen i vannet. gjeddene du får nå er slappe, men tidlig på våren og seint på høsten er de ũbersterke!!

Ville ikke sagt de er ille slappe nå da. Fisket i går kveld og fikk napp helt inntil land (fra båt) og det var en nokså hissig gjedde det da. Fikk den opp, var en 2.2 kilos. :)

Jeg ble sjokkert når jeg så hvor kraftig og villig til å sloss den var, for jeg hadde aldri trodd gjedda var så livlig og sterk på sommer kveldene. Skikkelig morro var det ihvertfall :)

Veldig glad vi har gjedde i Norge, selv om de spiser det meste av små fisk. Må si at gjedde er min favoritt når det kommer til fiske. :)

*EDIT* I en ganske tett bukt i kolbjørnsviksjøen. Med en lys gul/oransj 2-delt wobbler :)

Endret av Mike32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...