Gå til innhold

Ønsker å avslutte dual boot med linux

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar som jeg har dualboot på. I oppstarten så lastes en meny fra liux mint der jeg kan velge blant linux mint og windows xp. Jeg bruker linuxen så sjeldent at jeg ønsker å avslutte dette vennskapet. Harddisken er partisjonert slik at halvparten går til linuxen.

Hvordan får jeg slettet linuxen og utnyttet disken fullt ut til XP? Er det mye fuzz med det eller er det enkelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal være greit nok det.

Gå i Boot.ini og fjern oppstartsbiten for linux-en.

Gå på datamaskinbehandling og reformater den partisjonen linux har vært på.

Du vil få 2 partisjoner i windows og ikke en. Det skal være mulig å slå dem sammen med hjelp av forskjellig programvare, hvis det skulle være ønskelig.

Lenke til kommentar
Skal være greit nok det.

Gå i Boot.ini og fjern oppstartsbiten for linux-en.

Gå på datamaskinbehandling og reformater den partisjonen linux har vært på.

Du vil få 2 partisjoner i windows og ikke en. Det skal være mulig å slå dem sammen med hjelp av forskjellig programvare, hvis det skulle være ønskelig.

Takk for svar. Et par ting før jeg ordner opp i dette: Jeg trodde boot.ini fila var i Linux og skulle gjøre innstillingene der, men fant den ikke. Må kanskje inn i windows og fjerne referansene til linux der? Oppstartsmenyen ser jo veldig Linuxaktig ut da.

Lenke til kommentar

Som jeg trodde så inneholder boot.ini på C:\ ingenting om linux. Det står bare:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Derfor styres vel bootingen av linux? Siden jeg ikke finner bootloader-systemet i linuxen, så kan jeg vel bare formatere linuxpartisjonen og da vil vel boot.ini på C:\ ta over når linux har forsvunnet? Eller ligger det noen filer fra linux på C:\?

Lenke til kommentar

Linux bruker GRUB som bootloader. GRUBs config ligger på linuxpartisjonen, så hvis du fjerner den partisjonen, så ryker bootloaderen din, og du får ikke startet verken linux eller windows.

Legg inn Windows sin bootloader (MBR) først vha. Windows-CDen din eller annet egnet verktøy, slik at GRUB ikke lenger dukker opp i oppstarten. Etter det er gjort, er det trygt å slette linuxpartisjonene.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hvilken partition som står som activ, når det er slik du har det. Ergo å bare fikse mbr, vil ikke ordne saken. XP partition må og activeres. Og så, er den primær partition?

For ordens skyld:

-se først i diskbehandlingen, om hvordan partitioner ser ut.

-deretter kan du bruke, hvis alt er som det skal, det :bootsect.zip

-pakke ut rett i C:

-åpne din cmd og skrive:

bootsect /nt52 C: /mbr /force    ( C: kunne være D: eller annet bokstav, den gi meldning om hvilken partition skal oppgraderes med xpbootcode.) Så når du sier at Din XP er C:, så blir det C:

-kontrollere med diskprobe.exe (du finner det i din xp plate) å se at den windows partition er activ

-starte på nytt.

Lenke til kommentar
Er litt usikker på hvilken partition som står som activ, når det er slik du har det. Ergo å bare fikse mbr, vil ikke ordne saken. XP partition må og activeres. Og så, er den primær partition?

For ordens skyld:

-se først i diskbehandlingen, om hvordan partitioner ser ut.

-deretter kan du bruke, hvis alt er som det skal, det :bootsect.zip

-pakke ut rett i C:

-åpne din cmd og skrive:

bootsect /nt52 C: /mbr /force    ( C: kunne være D: eller annet bokstav, den gi meldning om hvilken partition skal oppgraderes med xpbootcode.) Så når du sier at Din XP er C:, så blir det C:

-kontrollere med diskprobe.exe (du finner det i din xp plate) å se at den windows partition er activ

-starte på nytt.

Jeg tok backup av viktige filer. Så bootet jeg på windowsxp-cden og gikk inn i et dos prompt. Tok en sjanse og skrev fixmbr. Startet så maskinen på nytt og da var linuxmenyen borte og maskinen lastet inn xp. Gikk så inn i xp og ordnet linuxpartisjonen og formaterte den. Fikk så 25 gb ekstra å boltre meg på :)

Takk for alle tips.

Endret av Fromage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...