Gå til innhold

bygging av fil server, spm. o.l.

Anbefalte innlegg

hei holder på å bygge en fil server.

men er litt usikker på delene som må anskaffes.

dette er det jeg har fra før:

8 1tb western digital hard disk - tidligere wd home essential external hard disk (som skal demonteres fra orginal boks)

8 2tb western digital hard disk - de fleste er black, 2 er green.

2 1.5tb western digital hard disk - usikker hva faktisk er, tror ikke de er green.

3 0.5tb western digital hard disk - gamle wd home essential external hard disk (som også skal demonteres fra de orginal boklignende boksene sine)

asus p5k64 workstation hovedkort. ønsker å bruke den på ny den funker veldig bra synes jeg... har tidligere hatt den i en vanlig stasjonær pc.

2 stk kingston 2gb ddr3 1333 (alueram) - dette hadde jeg i asus hovedkortet mitt, jeg kjørte vista 32bit, fikk ikke brukt all rammen men, vista fungerte bra for meg.

dette er noe jeg må ha:

et nytt skjermkort, jeg har et skjermkort men den ønsker jeg å bruke på en annen maskin. siden hovedkortet mitt ikke har et skjermkort trenger jeg det. men behovet for et bra kort er kanskje ikke helt nødvendig??

derfor tenker jeg et ASUS Radeon HD 3450 256MB DDR2 er greit??

itillegg trenger jeg også en prosessor, etter hva jeg har skjønt er ikke behovet for et kjempebra kort veldig nødvendig; har derfor valgt Intel Core 2 Duo E5200 2.5GHz Socket775 , er dette bra nok??

et veldig usikker moment for meg er strømforsyning. de fleste av mine hard disker er ikke western digital green hard disker, så jeg regner med at de kommer til å bruke veldig mye strøm. men budsjettet mitt er ikke all verden (finanskrise og alt det der vet dere :thumbdown: ) så jeg har regnet litt og kommet fram til at kanskje 650W er for lite at jeg burde gå for litt høyere? Ergo Corsair strømforsyning 750W, er faktisk ikke sikker om dette er nok engang. har hørt at ved "spin up" brukes det veldig mye strøm, men for å være helt ærlig er jeg ikke sikker på hva "spin up" er for noe. itillegg kommer 12 papst 120mm vifter til å kjøre konstant på maks. hva er strømbehovet mitt på ca.

itillegg må raidkort anskaffes, skal ikke kjøre raid (1 eller 5 eller 6). trenger ikke backup siden jeg har allerede backup av alt på dvd. trenger raidkort pga behov av flere sata koblingene. har da sett ut 2 HIGHPOINT RocketRAID 2220 8P, grunnen til 2 raid kort er rettogslett hvis det ene kortet skulle dø så tar den ikke med seg flere enn maks 8 disker forhåpentligvis. det jeg da lurer på er det mulig med 2 kort på et hovedkort??

det siste er programvare, usikker på om jeg skal ha freeNAS eller rettogslett bare installere ubuntu e.l.

Endret av shang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bare skal ha en filserver til hjemmebruk (<5 brukere, få andre oppgaver) så er det meste godt nok. De selger ikke prosessor/skjermkort som er for dårlig, for å si det sånn. Bare få et skjermkort uten viftekjøler.

I min filserver med 11 interne disker har jeg en gammel 450watt Enermax, aldri hatt problemer pga lite strøm. I verste fall kan du kjøre 2 strømforsyninger, en til harddisker og en til alt annet, men tviler på at det er nødvendig.

Ingen problemer med flere raid-kort på samme hovedkort. Om du ikke har raid, men bare bruker kortene som ekstra SATA-porter, så vil ikke du miste diskene om kortet dør (du må bare kjøpe nytt kort).

Selv kjører jeg XP på min filserver, med Celeron 2,6 ghz og 512mb minne. Aldri hatt problemer likevel.

En ting du virkelig burde legge penger i er et bra kabinett, sørg for å få et med mange "cd-rom"-slots slik at du kan sette inn adaptere til harddisk-størrelse, og pass på at det er skrueløs ordning slik at det er minst mulig stress å ta disker ut/inn.

Selv bruker jeg Chieftec Mesh, eneste ulempen er at du bør ha vinklet SATA-plugg. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307585

12 vifter er forsåvidt totalt overkill, selv har jeg bare 4.

Lenke til kommentar

supert!

har forresten kjøpt et lian li kabinett fra microplex, jeg har mulighet til å ha hard disker på begge sider... vanskelig å forklare men, den har 2 cdrom slots rekker ved siden av hverandre. ikke særlig pen eller lite kabinett men den skal uansett ikke stå ute i stua.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, Lian Li er jo et kvalitetsmerke. Poenget var bare at kabinettet var noe du burde prioritere :)

Angående OS så har jeg ikke peiling på noe annet enn Windows, men XP duger fint til hobbybruk. Ikke noe problem å restarte serveren en gang i halvåret selv om du kjører XP.

Lenke til kommentar

Har omentrent samme oppsettet som deg her, samme HK med billigste quad xeon cpuen.. og 20 disker i kassa.. (har hatt 30 stk i på en gang, men da måtte jeg slå på "delayed spin up" på noen av de for å få på maskinen) Kjører fint på thoughpower 750w psuen som står i.. Jeg har gått for ett highpoint 2340 og kjører 16x500gb disker i raid 50, funker gulle, og med over 200MB/sec transfer rate..

Men når det kommer til OS valg, vil jeg anbefale at du går for ett av de nyeste MS OS'ene hvis du skal ha litt ytelse å snakke om. Gamle XP og server 2003 har bare SMB V1 som omentrent er umulig å få opp i mer enn ca 40-45MB/sec på en god dag. (som oftest 25-30MB/sec). Vista/Win7 eller Seriver 2008 har SMB V2 som oppnår en god del høyere hastigheter, (ligger på ca 60MB/sec her, men kan kanskje tyne litt mer ut av det, har lange kabler og et par switcher i mellom).

Husk at du må i så fall ha vista eller nyere på begge maskinene som skal kobles sammen, ellers bruker han SMB V1 uansett.

En av linuxvariantene er også ett godt alternativ, men pass da på at du finner tak i drivere som fungerer prikkfritt til kernelen.. Hvilket er grunnen til at jeg ikke kjører linux på filservern, fordi vanligvis så kommer driverene kun ferdig til den og den eksakte kjernen, og hvis du skal oppdatere den så må du compile inn nye drivere manuelt hver gang, hvilket er ett slit :)

Har forøvrig kjørt både hpt 2340 og 2320 i samme maskin samtidig, og det funker fint det også.

Endret av black_knight
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Høres bra ut, Lian Li er jo et kvalitetsmerke. Poenget var bare at kabinettet var noe du burde prioritere :)

Angående OS så har jeg ikke peiling på noe annet enn Windows, men XP duger fint til hobbybruk. Ikke noe problem å restarte serveren en gang i halvåret selv om du kjører XP.

Windows XP har jo horribel ytelse.. Er jo ikke noe man kan kalle overføring en gang. Da ville jeg heller gått for Vista, eller 7. Det er jo også 100 vis av guider til Ubuntu (eller andre linux filservere) der ute som er beregnet for nybegynnere med windows workstations :)

Btw, hvorfor restarte filserveren en gang i halvåret? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...