Gå til innhold

Programvare for gratis billedbehandling


Anbefalte innlegg

Jeg driver og lager et fotokurs for nybegynnere og trenger litt hjelp.

 

I den forbindelse trenger jeg tips om gode gratisprogrammer for billebehandling (vil ikke at det å gå kurs skal være så utstyrsdrivende).

 

Prohtamvaren jeg leter etter bør ha et greit grensesnitt, at det har Levels og håndterer lag er minimumskrav.

 

Bør og kunne la seg integrere med en brukbar råkonverter. Gimp og Ufraw er kanskje et opplagt valg. Men gimp er ikke akkurat kjent for å være intuitivt i bruk.

 

Ideelt sett bør det og ha en god filbehandler og verktøy for tagging av bilder integrert. Dette er kanskje ikke realistisk, men kanskje det finnes saker og ting som kan integreres med behandlingsverktøyet. Grensesnittet bør i hvert fall ikke være veldig ulikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paint.net er et brukbart alternativ i Windows XP og nyere. Ganske intuitivt, støtter lag, levels er vel innebygget, men curves må legges inn som plugin. Det finnes mange plugins som kan gi all funksjonalitet du egentlig trenger.

 

Det har ikke arkivering/tagge-funksjonalitet så vidt jeg vet, men FastStone ImageViewer gir deg dette ganske greit.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hvilke som har layers og slikt, men her er nå et par jeg har hørt om:

 

Photofiltre

Paint.NET

Photoscape

 

Ellers kan man jo evt. benytte prøveversjoner av programmer som CS4, Corel og alle de andre i 30 dager, men det er gjerne ikke optimalt. Ellers vil jeg hevde at Photoshop Elements er et nogenlunde rimelig men mer enn avansert nok for en nybegynner. Er også ganske mild på terminologi, så det er lettere å forstå. :)

Lenke til kommentar
Hva med en liten tips om leverandørens egen programvare. Særlig Canon har en brukbar suite, ...

 

Tom

God ide, kanskje. Men hva kan denne programvaren?

Og hva har de andre kameraprodusentene å by på? Olympus sin har jeg vært borte i, i eldre utgave, det imponerte meg ikke, men de har kanskje forbedra såpass at det blir brukandes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...