Frag2 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei, Jeg kjøpte nylig en PC-monitor, som gikk i stykker etter bare 3 uker. Denne ble sendt inn til reparasjon som reklamasjonssak, men feilen var såpass alvorlig at det ikke lønte seg å reparere. Selger påberopte seg da retten til å omlevere varen (forbrukerkjøpslovens §29), og det er her uenighetene begynner. Selger har altså tilbudt meg en monitor av samme type i retur, men denne monitoren er allerede brukt, i tillegg til også å være reparert for en eller annen, for meg, ukjent feil. Dette begrunner selger med forbrukerkjøpslovens §29 som sier "leverer tilsvarende ting (omlevering)." Argumentet er altså at siden min monitor var (såvidt) brukt, så kan en "tilsvarende ting" også være brukt. Dette fremstår for meg som en urimelig tolkning av loven, og jeg ringte derfor til Forbrukerrådet. Disse var nærmest sjokkert over selgers tolkning, og var helt bestemte på at jeg hadde krav på ny og ubrukt vare. Jeg er derfor fast bestemt på å gå videre med denne saken. Dersom noen av dere sitter på relevant informasjon eller erfaringer vil jeg være svært takknemlig om dere forteller meg om det Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Så lenge produktet er like lite slitt og helt av utseende, så kan faktisk selger gjøre dette. Men da skal det nye produktet være TILSVARENDE brukt. Dette er etter hva jeg kjenner til, jeg kan ta feil. Har ikke sett rettspraksis på dette. Lenke til kommentar
Frag2 Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Takk for svar. Jeg sliter også med å finne tilsvarende saker, men jeg er litt usikker på om det er fordi dette er uvanlig praksis, eller fordi folk rett og slett finner seg i det. Det jeg virkelig steiler på er at erstatningsvaren allerede er reparert for fabrikasjonsfeil, og dermed må kunne sies å være potensielt forringet. I tillegg var Forbrukerrådet ekstremt klare på at selger ikke hadde noen sak. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Eg var og sikker på at praksisen var slik Alastor sier. Dvs at om du leverte inn en TV med riper på eksteriøret så må du også godta å få en tilbake med riper. Men eg fant to saker hos FTU som viser en helt annen praksis: byttet router - brukt og reparert produkt tilbake byttet pc - demobrukt produkt tilbake Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Da er det bare å avslå butikkens tilbud, og henvise til de to sakene. Utvalget bemerket at forbrukeren kan avslå omlevering med brukt vare, selv om den varen som tilbys fremstår som like god som den varen det klages på. Endret 15. april 2009 av Alastor Lenke til kommentar
Frag2 Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Eg var og sikker på at praksisen var slik Alastor sier. Dvs at om du leverte inn en TV med riper på eksteriøret så må du også godta å få en tilbake med riper. Men eg fant to saker hos FTU som viser en helt annen praksis: byttet router - brukt og reparert produkt tilbake byttet pc - demobrukt produkt tilbake Herlig, dette var akkurat det jeg lette etter! Tusen takk! Lenke til kommentar
havfal Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Eg var og sikker på at praksisen var slik Alastor sier. Dvs at om du leverte inn en TV med riper på eksteriøret så må du også godta å få en tilbake med riper. Men eg fant to saker hos FTU som viser en helt annen praksis: byttet router - brukt og reparert produkt tilbake byttet pc - demobrukt produkt tilbake Dette var nyttige linker. Dette visste jeg rett og slett ikke. Ganske overreasket også egentlig. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Leste disse for ikke så lenge siden selv. Ganske idiotisk spør du meg. Spesielt i den saken der kunden fikk et produkt med bedre spesifikasjoner, men dette ble ikke godtatt fordi varen ikke var tilsvarende, men bedre. Forstå det den som kan.. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg kan se problemstillingen du viser til Nuffern, men jeg er allikevel ganske sikker på at de aller fleste ikke hadde godtatt å få en brukt ting tilbake når man leverer inn et nesten nytt produkt. Man har jo fortsatt betalt for en ny vare, da ønsker man ikke å bli avspist med en b-vare fordi denne er "tilsvarende" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hva med tilfeller der et produkt blir sendt inn på service, og så swappet i en brukt, allerede reparert bytteenhet av verkstedet (selvsagt i samme stand som innsendte enhet)? Kan en kunde nekte å godta dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå