Gå til innhold

Forumets kalibreringståd, del dine innstillinger med andre

Anbefalte innlegg

Velkommen til forumets kalibreringstråd

Tenkte det kunne være kjekt med en kalibreringstård her på forumet, hvor vi kan dele innstillinger med hverandre og få tips.

Min TV: Samsung LE40A656

Type: LCD

Mine innstillinger:

Brukes til: Playstation 3

Kabel: HDMI

Mode: Standard

Backlight: 8

Contrast: 95

Brightness: 45

Sharpness: 20

Colour: 50

Tint: G50, R50

Black adjust: Off

Dynamic contrast: Medium

Gamma: 0

Colour space: Auto

White balance:

R-offset: 25

G-offset: 25

B-offset: 25

R-gain: 25

G-gain: 25

B_gain: 25

Flesh tone: 0

Edge enhancement: Off

Colour tone: Normal

Size: 16:9

Digital NR: Auto

DNIE: Off

HDMI black level: Normal

100Hz motion plus: Off

Blue only mode: Off

Brukes til: Parabol tuner fra Canal Digital, CDC 5050

Kabel: Scart

Backlight: 7

Contrast: 88

Brightness: 48

Sharpness: 20

Colour: 53

Tint: G50, R50

Black adjust: Off

Dynamic contrast: Off

Colour space: Auto

White balance:

B-gain: 25

Flesh tone: 0

Edge enhancement: Off

Digital NR: Auto

DNIE: Off

100Hz motion plus: Off

Blue only mode: Off

Brukes til: PC

Kabel: VGA

Backlight: 7

Contrast: 95

Brightness: 45

Sharpness: 50

Dynamic contrast: Off

White balance:

B-gain: 25

Jeg har brukt Monster sin kalibrerings dvd.

Legg innstillingene dine i spoiler så unngår vi lange lister.

Kalibreringsprodukter:

Det finnes flere produkter på markedet som hjelper deg med å kalibrere tven din, her er noe av utvalget.

Kalibrerings dvder

Dyrere kalibrerings utstyr, beregnet på PC men kan også brukes på TV.

Side med bilder for å innstille tven.

Guider:

Guide 1

Guide 2 - litt mer lett lest enn guide 1 etter min mening

Tips:

- Lysforhold har mye å si for tv-innstillingene, et lyst rom krever andre innstillinger enn et mørkt et. Det er derfor anbefalt å lage to sett med innstillinger, et for lyse forhold og et for mørke forhold.

- Det finnes ingen fasit, prøv deg frem.

- Husk å oppgradere firmwaren på tven din, før å finne ut hvordan du gjør dette kan du se i manualen som fulgte med tven.

For de spesielt interesserte:

Noen linker til de som ønsker å sette seg inn i hvilke standarder som gjelder ved kalibrering:

Link 1 (rec. 709)

D65

Kom gjerne med dine innstillinger, og gjerne også flere tips og andre forslag til hvordan tråden kan bli bedre :)

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalibrering er jeg overbevist om at de fleste ikke har fått øynene skikkelig opp for. Det er vesentlig forskjell på en skikkelig kalibrert skjerm og en fabrikkinnstilt. Alt for ofte kjøper folk dyre skjermer de egentlig ikke får utnyttet.

Av enklere utstyr kan jeg personlig anbefale DVD/BluRay'en DVE. Den er svært grundig og lærerik, men tar litt tid å fikle seg gjennom. DVDene gir et greit resultat, og spesielt DVEs fargefilter er geniale. For de intereserte er det ingen vei utenom probe. Det er først med probe en får skikkelige innstillinger, og selv en billig vil gjøre jobben bedre enn kalibreringsDVDer. Spyder3 probene er svært gunstige til prisen.

Håper dette kan bli en mer generell tråd rundt kalibrering isteden for å basere seg på lister av forskjellige personers innstillinger. To personers innstillinger kan nemlig være vidt forskjellige, selv om det er samme TV. Hvær enkelt TV har forskjellige avvik i panel, baklys/fosfor osv. TVer kommer også med forskjellige firmwares som gir forskjellige baseline settings. Som trådstarter nevner er også lysforhold vesentlig. Det jeg håper å ha fått frem i dette siste avsnittet er at innstillingene ikke uten videre kan overføres. Selvfølgelig kan en være heldig, men vær hvertfall litt kritisk.

Noen linker til de som ønsker å sette seg inn i hvilke standarder som gjelder ved kalibrering:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rec._709

http://en.wikipedia.org/wiki/D65

Guider fra avforum:

http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaki...om-du-tror.html

http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaki...elp-av-dve.html

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Prøvde denne innstillingen på PG7000 fra AVforum.no som "Marantz" kom fram til ved DVE,og må si den er bra.

http://avforum.no/forum/tv-apparater/66205...000-1-a-34.html

Fra AVforum "Marantz" :

Har justert bildet med DVE og bruker følgende innstillinger:

Bildemodus: Ekspert 1

Kontrast: 80

Lysstyrke:52

Skarphet:50

Farge:52

Fargetone:0

Ekspertkontroll

Frisk kontrast: Av

Støyreduksjon:medium

Gamma:medium

Sortnivå:Lav

Hvitbalanse:medium

Lenke til kommentar
Prøvde denne innstillingen på PG7000 fra AVforum.no som "Marantz" kom fram til ved DVE,og må si den er bra.

http://avforum.no/forum/tv-apparater/66205...000-1-a-34.html

Fra AVforum "Marantz" :

Har justert bildet med DVE og bruker følgende innstillinger:

Bildemodus: Ekspert 1

Kontrast: 80

Lysstyrke:52

Skarphet:50

Farge:52

Fargetone:0

Ekspertkontroll

Frisk kontrast: Av

Støyreduksjon:medium

Gamma:medium

Sortnivå:Lav

Hvitbalanse:medium

Har sett den men fatter ikke hvorfor støyreduksjonen er på overhodet? Den gjør jo bare at bilde henger i raske frekvenser og bør være slått av... Kontrasten er jo også noe høy man trenger ikke dette og jeg ville satt den til ned til 70 ellers er det jo svært så normale innstillinger.

Lenke til kommentar
Har sett den men fatter ikke hvorfor støyreduksjonen er på overhodet? Den gjør jo bare at bilde henger i raske frekvenser og bør være slått av... Kontrasten er jo også noe høy man trenger ikke dette og jeg ville satt den til ned til 70 ellers er det jo svært så normale innstillinger.

Ang støyreduksjon og etterslep/henging i raske frekvenser, gjelder dette alle tv'er eller bare spesifikt LG PG7000?

Når det gjelder kontrast så er det viktig å påpeke at dette er individuelt for hver tv-modell, sikkert mange som kommer til å lese denne tråden som er ute etter førstegangs innstillinger, så tunga rett i munn ;)

---------------

Jeg bruker Philips 7403 (sammen med en Yamaha V-663 receiver og PS3), mine innstillinger er som følger:

Contrast: 79

Brightness: 53

Color: 58

Sharpness: 4

Color Temperature: Cool

Dynamic Natural Contrast: Off

Dynamic Natural Motion: Off

Digital Noise Reduction: Off

Color Enhancement: Off

Active Control: Off

Av og til slår jeg på DNM og 100HZ, kommer litt ann på hva jeg ser på, men generellt liker jeg at den er slått av.

Jeg fant disse innstillingene i den store tråden for 7403-serien på avsforum.com. Jeg forandret skarphet til 4 og fargetemperatur til kjølig fordi det ga et litt mer skarpt og mer naturlig bilde hos meg(opprinnelig var anbefalingen 2 i skarphet og varm fargetemperatur).

Han som kom med disse anbefalingene haddde brukt mye tid på kalibrering med hjelp av DVE kalibrerings blu-ray. I min stue som blir brukt i en variasjon av kveldslys og helt mørkt så passet innstillingene utmerket. Tv'n står slik til at den aldri blir spesielt påvirket av sollys.

Jeg orker ikke å bruke tid eller penger på å justere fargenivåene, så jeg testet de tre forhåndsinnstillingene (varm, normal, kjølig) og valgte den jeg likte best.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Ved å slå på støyreduksjon så kommer ofte etterslep/henging i raske frekvenser dette er en kjent sak og gjelder slettes ikke bare PG7000.. Alle Panasonic skjermene får samme reaksjon i allefall PZ og PX serien, også Pioneer er kjent for å gi rådet om at støyreduksjon i bilde bør være slått av... (tunga er rett i munn her)

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Det jeg sa var at kommentaren om høy kontrast var individuelt per tv, og det var angående det jeg mente man måtte holde tunga rett i munnen.

Spørsmålet mitt var hvilken innvirkning innstillinger for støyreduksjon hadde for hver enkelt tv, og om det var spesifikt for PG7000, men det fikk jeg jo svar på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...