Gå til innhold

Nikon D5000 i lanseringsguiden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, rolig nå folkens. :p

Dette er fiktive produkter som er opprettet for å teste ny funksjonalitet internt, og skulle aldri ha blitt vist for brukere. At disse produktnavnene ble brukt er en intern spøk basert på rykter fra Nikon Rumors.

Merkelig hvor grundig dere har vært med det fiktive produktet, siden det hadde 12 bilder i normal "Nikonstil" fra forskjellige vinkler hvor både modellnummeret og den utvippbare skjermen var utvetydig og godt synlig. Så vidt meg bekjent har det ikke sirkulert slike bilder på nikonrumors tidligere, bortsett fra tre i dag.

Lenke til kommentar
Nikon Norge:

D5000

Hehe, sjekket lenka, og Nikon Norge klarer faktisk å skrive:

"D5000 18-55VR Kit

Objektivsettet D5000 18-55 VR inneholder kamerahuset D5000 og AF-S DX NIKKOR 18-55 mm VR-objektivet. Objektivet i dette settet passer perfekt til mange ulike situasjoner og har den innebygde vibrasjonsreduksjonsteknologien som motvirker effekten av kamera- og motivbevegelse, slik at man kan bruke mye langsommere lukkerhastigheter enn vanlig."

Markedsførere kan dere få billig av meg!

Blir spennende å se hvordan prisen utvikler seg, og tester av produksjonsmodellen.

Lenke til kommentar

Ingen som vil tippe på hva utsalgsprisen blir her i landet ved lansering?

Ser de i statene spekulerer i en inngangspris på huset med 18-55VR for ca 5500,- .

Vil vi ligge et par tusen over dette igjen, eller vil rundt samme pris være fornuftig her også?

Må si man ble fristet av dette kamera :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Samme pris som for D90.

pussig, det kan den jo ikke ha lenge?

Hvem?

D90 eller D5000?

De er antagelig like på bildekvalitet, men noe ulike på funksjonalitet hvor viktigste forskjeller er vippbar skjerm på D5000 men med dårligere oppløsning enn D90, ikke fokusmotor i kamera på D5000, mindre søker på D5000.

Gjennom disse kameraenes levetid vil de antagelig følge hverandre nokså godt prismessig.

Hvis D5000 innfrir på bildekvalitet (D300/90-nivå) kan det være et ganske snasent reserve/telefotokamera til D700, iallfall for meg.

Lenke til kommentar

Om dette og D90 følger hverandre. Vil ikke et av de bli overflødig på sett og vis.

De som kjøper D90 ønsker seg vel flere proffe funksjoner og kanskje autofokus i hus så de vil uansett kjøpe D90, mens nybegynnerene uansett som oftest vil si rundt 8000,- for et DSLR blir for mye og kjøper D60 i stedet for D5000.

Eneste må vel være om den vippbare skjermen får folk til å åpne lommeboken.

Lenke til kommentar
De er antagelig like på bildekvalitet, men noe ulike på funksjonalitet hvor viktigste forskjeller er vippbar skjerm på D5000 men med dårligere oppløsning enn D90, ikke fokusmotor i kamera på D5000, mindre søker på D5000.

D90 og D5000 har samme bildebrikke med samme oppløsning

Lenke til kommentar
Om dette og D90 følger hverandre. Vil ikke et av de bli overflødig på sett og vis.

De som kjøper D90 ønsker seg vel flere proffe funksjoner og kanskje autofokus i hus så de vil uansett kjøpe D90, mens nybegynnerene uansett som oftest vil si rundt 8000,- for et DSLR blir for mye og kjøper D60 i stedet for D5000.

Eneste må vel være om den vippbare skjermen får folk til å åpne lommeboken.

D60 vil nok utgå ganske raskt.

Dessuten vil det være forskjeller i bildekvalitet mellom D60 og D5000, først og fremst på høyere ISO. Hvorvidt dette er vesentlig eller ei får være opptil den enkelte å vurdere. For meg er det imidlertid vesentlig.

Kamera vil alltid være kompromisser melleom pris, størrelse og ytelse. Ulike personer vurderer dette ulikt og det skal bli spennende å se hva som blir markedets dom over dette kameraet når det har vært i salg en stund.

Min personlige mening er at D90 ikke er verdt særlig mye mer enn denne nykommeren, vurdert utelukkende basert på spesifikasjoner uten testing.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...