Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NTLDR mangler?! Hva i dundre!

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg har slettet alt på harddisken og alt er tomt på den, formaterte den via en annen datamaskin. Det som har skjedd nå er at kommer en feil melding før windows laster at NTLDR mangler!

Får ikke formatert via CD heller fordi den finner heller ikke NTLDR :|. Hvis jeg tar ut alle de andre harddiskene i den datamaskinen jeg formaterte den så setter den inn her samme feil og kan ikke boote også videre. Men hvis resten av harddiskene står i da funker den og vil boote :|

Men da får jeg ikke innstallert XP fordi jeg kan ikke endre hvor den skal legge filene enn. Pluss når jeg installerte Windows 7 på den harddisken så funket det fint, men når jeg setter den inn igjen i den gamle datamaskinen så kommer det opp NTLDR mangler!

Hva i dundre gjør jeg?

Sjekket MS sine sider men ikke noe hjelp eller jeg forsto kanskje ikke.

http://support.microsoft.com/kb/314057/no

Jeg har ikke oppdatert noe i hele tatt, bare oppdaterte XP SP 2 til SP 3 via en CD. Da var døden for den Windows.

Når jeg starter den gamle datamaskinen med den harddisken så får jeg ikke installert XP fordi den ikke finner en HARDDISKEN og jeg får en bluescreen angående noe. Fordi det står ingen partisjon eller noe :| Kan det gjøres noe med?

Håper på rask hjelp nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei igjen.

Jeg har slettet alt på harddisken og alt er tomt på den, formaterte den via en annen datamaskin. Det som har skjedd nå er at kommer en feil melding før windows laster at NTLDR mangler!

Får ikke formatert via CD heller fordi den finner heller ikke NTLDR :|. Hvis jeg tar ut alle de andre harddiskene i den datamaskinen jeg formaterte den så setter den inn her samme feil og kan ikke boote også videre. Men hvis resten av harddiskene står i da funker den og vil boote :|

Men da får jeg ikke innstallert XP fordi jeg kan ikke endre hvor den skal legge filene enn. Pluss når jeg installerte Windows 7 på den harddisken så funket det fint, men når jeg setter den inn igjen i den gamle datamaskinen så kommer det opp NTLDR mangler!

Hva i dundre gjør jeg?

Sjekket MS sine sider men ikke noe hjelp eller jeg forsto kanskje ikke.

http://support.microsoft.com/kb/314057/no

Jeg har ikke oppdatert noe i hele tatt, bare oppdaterte XP SP 2 til SP 3 via en CD. Da var døden for den Windows.

Når jeg starter den gamle datamaskinen med den harddisken så får jeg ikke installert XP fordi den ikke finner en HARDDISKEN og jeg får en bluescreen angående noe. Fordi det står ingen partisjon eller noe :| Kan det gjøres noe med?

Håper på rask hjelp nå!

Prøv om dette kan hjelpe deg!

http://www.dinside.no/777811/ntldr-is-missing

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Hei, fikk den samme feilmeldingen for en liten stund tilbake. Du kan se på dennetråden. Du kan prøve alt som står der, men jeg vil annbefale deg og bare innstalere os på nytt!

Lenke til kommentar
Hei, fikk den samme feilmeldingen for en liten stund tilbake. Du kan se på dennetråden. Du kan prøve alt som står der, men jeg vil annbefale deg og bare innstalere os på nytt!

Jeg har installert OS-et på nytt :| For fem minutter siden. Harddisken vil ikke starte i noen av de to datamaskinene i hele tatt :|

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Da kan jeg annbefale deg og se på den tråden i mitt forige innlegg. Det er nok stor sansynlighet for at du finner svaret ditt der:)

Lenke til kommentar
Utrolig fikk jeg installert Windows XP igjen, i den andre datamaskinen så skal vi se om den funker i den andre igjen :|

Men denne gangen har den boot.ini fil ^^ Men står ikke at den har i msconfig :(

Hvorfor velger du å installere Windows i en maskin, for så å kople til en annen?

Men hvis du må flytte disken, så er det ikke riktig å installre, slik du gjør.

Riktig måte er at du kopler hardisken det gjelder på en maskin som fungerer, dvs som allerede har en hardisk med windows.

Da skal du bruke CMD på den maskin i windows å starte en installasjon av XP på den andre disken du har tenkt å montere på den andre, med å bruke winnt32.

Når du sa slår av maskinen nr1 , kople fra disken det gjelder, og kople til den andre nr 2, og starter opp, så vil XP (virkelig) installasjon begynne.

Lenke til kommentar

Forutsatt at jeg har forstått deg riktig, du skal installere Windows med harddisken i den maskinen som den skal brukes, ellers blir det bare tull med konfigurasjonene.

Når du skal legge inn Windows XP på maskinen, så sier du at du får den samme "NTLDR is missing"-feilmeldingen? Isåfall betyr dette at maskinen ikke klarer å boote fra XP-CDen, for den feilmeldingen kommer bare fra bootsectoren til en FAT32-/NTFS-partisjon. Da må du gjøre følgende:

1) Kontrollér oppstartsrekkefølge i BIOS, CDROM skal komme før harddisk.

2) Sjekk at platen er intakt i en annen maskin.

3) Start opp maskinen (som du skal bruke) med platen, trykk en tast når du får beskjed om det.

Hvis den nå ikke finner disken din, trenger du nok drivere til disken. La meg gjette, SATA-disk?

Forutsatt at operativsystem er lagt inn, og at disker er i riktig rekkefølge, kan du gjøre følgende for å rette opp problemet som forårsaker "NTLDR is missing":

1) Start opp maskinen med XP-CDen og gå inn i gjenopprettningskonsollen (trykk E-tasten når du kommer til den blå menyen)

2) Logg deg inn på systempartisjonen

3) Skriv følgende:

copy d:\i386\ntldr c:\ntldr
copy d:\i386\ntdetect.com c:\ntdetect.com

Erstatt d:\ med stasjonen som er CD-ROM. Ved spørsmål om overskriving, velg nei med mindre filene er skadet.

4) Start på nytt og se om ting fungerer.

Om dette ikke hjelper deg, så si ifra.

God påske!

Mvh,

efikkan.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Jeg sitter med den harddisken nå og den booter på denne datamaskinen endelig! HELDIG HVIS!

Ingenting funket så måtte laste ned et program som boot som gjorde at den endret filen. Etter det fant jeg ut at boot.ini også videre ikke var på harddisken :|

Så satt inn XP cd-en mens harddisken sto på så endelig kunne jeg ta helt ny installasjon! YES DA!

Men så funket ikke dette, måtte kopiere alle installasjon filer til harddisken, boot it up!. Men da gikk den inn i installasjonen med den blå skjermen slettet installasjon filene også slettet hele Windows mappen også reinnstallerte.

Funker hittil, satt til klokka 5 i natt for å fikse. Så snart skal jeg koble den ut, også prøve å sett den i den andre datamaskinen.

Men sier tusen takk for hjelpen her enda! Håper det jeg har gjort nå gjør at den funker.. :|

--------

@ronron25:

Tror ikke den har tatt kvelden, fordi funker nå med Windows XP full update, nå booter den uten den Nt filen mangler feil meldingen kommer opp :)

Får se hva som skjer når jeg tar den i den andre datamaskinen, takk for linken skal sjekke det programmet hvis det ikke funker :)

------------------

@wiberos:

Fordi den ikke vil boote eller registere harddisken i den andre datamaskinen fordi den ikke finner den filen pluss harddisken har ikke noe windows filer eller noe på seg :|

Jeg booten CD-en også valgte jeg den harddisken den skulle innstallere seg på, funket det. Men fikk ikke inn boot.ini men da måtte jeg installere enda engang og da kom den.

-------------------

@efikkan

CD-en funker å boote men ville ikke installere seg på harddisken fordi den ikke fant noe windows filer også videre :|. Rart men sant, men fikk det til ved å koble ut harddisken når datamaskinen startet, før jeg logget meg inn på Windows. Det vil si etter logg inn(velkommen senter) så tok jeg i ledningen igjen og Windows fant harddisken, formaterte den også videre.

Installerte hele to ganger for at boot.ini skulle komme. Rar harddisk :D, men takk for inlegge ditt, setter pris på det :)

Lenke til kommentar

hvordan installeerer jeg via CMD da?

Edit 1 : fikk nå en bluescrenne angående:

"Page Fault In Non Paged Area"

Hva i dundre betyr dette da :|?

Edit 2 :Fant ut at på startup at pc-en finner harddisken men ikke bios :| For et ROT, funket før jeg reinstallerte XP helt på starten når alt skjedde *sur*

Blir vel at jeg hiver hele dritten snart så sitter jeg med bare en datamaskin.!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
Har du andre disker tilkoblet når du installerer?

Det kan være svært viktig å koble vekk alle andre før man begynner.

Så kan du slette gamle partisjoner og lage ny.

Ja, det kan jeg jo prøve å installere XP via den andre datamaskinen også se hva om skjer ^^ Begynner å bli små lei også videre nå..

Edit: Mener å koble ifra de andre.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
hvordan installeerer jeg via CMD da?

Edit 1 : fikk nå en bluescrenne angående:

"Page Fault In Non Paged Area"

Hva i dundre betyr dette da :|?

Edit 2 :Fant ut at på startup at pc-en finner harddisken men ikke bios :| For et ROT, funket før jeg reinstallerte XP helt på starten når alt skjedde *sur*

Blir vel at jeg hiver hele dritten snart så sitter jeg med bare en datamaskin.!

eks: Du har en maskin som kjører Windows XP.

Og du har enten en cdplate med XP, eller du har kopiert innhold fra den plate til en folder i denne masinen.

Så kopler du en disk i denne maskin, som du ønsker å "starte en XP installasjon", for så å kople disken til en annen, hvilken som helst maskin, slik at installasjon kan gjennomføres. Det blir det samme som om du hadde startet den andre maskin med XP i cd romen. Men den maskin har ikke CD-rom, så du finner på noe annet, slik som det jeg skriver om her.

Etter du har koplet disken på den andre maskin, skal du først rense mbr og partitions tabellen.

Åpne CMD  ...tast enter på hver linje.

diskpart

list disk       ---> du vil se diskene på maskinen med et tall, slik  disk 0,  disk 1, osv.

Du skal bruke det tall når du skriver neste commando. DVS du velger den som skal renses. Er du i tvil, se i diskbehandlingen hvilken disk nr det gjelder.

select disk 15        (15 er eksempel)

clean

exit

Nå kan du gå i diskbehandlingen.

Disken blir detectert  (og det skasl då som basic, ikke noe dynamisk.)

Jeg skal bruke et diskeksempel jeg, slik at du forstår bedre.

Diskn min er på 120GB, jeg har tenkt å ha windows på en partition på 60GB.

Da lager jeg en Primær partition, den første på disken, gir bokstav, og formatere.

Like etter formateringen, velger jeg å fjerne bokstaven fra den. Du MÅ fjerne den.

Så lager jeg en partition til, primær på 5GB, som skal brukes kun til under installasjon, og som kan slettes etter alt er ferdig på den andre maskin.

Den skal ha bokstav. Notere hvilken bokstav, slik at du husker når du skal i CMD. Jeg skal bruke K bokstav, slik at ser det i commandoen

Åpne CMD igjen.

Her skla du til der du har XP cd plate (i cdrom, eller i den folder som du har kopiert XP plate`)

Dvs det står slik:

F:\i386>, eller  D:\xpmin\i386.  Du forstår det, ikke sant? Hvis ja (jeg skal bruke eksempel her som om du var  på F: cdrom)

F:\i386>winnt32 /syspart:K /makelocalsource /tempdrive:K /noreboot

Etter den er ferdig i cmd, kan slå av maskinen din.

Kople fra disken det gjelder og kople på den andre maskin. Eventuelt du forandrer på jumpers (slave-master, hvis du har brukt det, til riktig stillingen)

Starte opp maskinen.

Når du kommer til der du ser partitioner, så vil den første partition (den du hadde fjernet bokstaven) har fått C bokstaven.

Det er i den partition du skal installere Windows, så klikk på den, og gå videre.

HUSK: bokstavene jeg brukt her er kun for vise, så forandre til riktig bokstav i syspart og tenpdrive.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Edit2: Glem det

Edit: Men hvorfor booter den fint på min andre datamaskin da :|? Det lurer jeg på.

Edit 3:

Dvs det står slik:

F:\i386>, eller D:\xpmin\i386. Du forstår det, ikke sant? Hvis ja (jeg skal bruke eksempel her som om du var på F: cdrom)

F:\i386>winnt32 /syspart:K /makelocalsource /tempdrive:K /noreboot

Forsto ikke hva du mente med dette her i hele tatt. Skriver jeg E:\~ som er min cdrom der XP cd-en er står det: gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil. :|

HJELP!

Edit4: E er cd-rommen min pluss at K er harddisken der jeg vil XP installsjonen skal gå ifra. Det vil si at filene ligger der. Hvis det hjelper deg litt.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Hardisken du skal kople i en maskin som allerde fungerer, dvs det er OS på den, er den samme harddisk du senere kopler på den gamle maskinen. (er ikke slik du gjør i dag, men at du installerer Windows fullstendig, for så å flytte på den andre?)

Ja du skal lage 2 partitioner på den.

Den første og største, er der som din Windows endelig skal installeres. Den du skal fjerne bokstaven rett etter formateringen.

Den andre, nr 2, på 5GB er bare for å  hjelpe installasjonen (dvs alle filer fra windows er der). Den må ha bokstav.

Jeg har svart fordi jeg leste at kople den disken i en maskin, installerer Windows, for så å kople tilbake til en annen maskin og boote opp. Det er kun den delen jeg svarer på, fordi det er ikke riktig å gjøre det slik.

(klarte å formulere meg riktig nå, det er ikke alltid enkelt..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...