Gå til innhold

Er kardemommeloven vanntett?


Anbefalte innlegg

Men samtidig, så er det jo det at, når plager du andre og når hjelper du andre? Hvis du skjønner hva jeg skal fram til.

 

Ja, skjønner at det kan oppstå en del mer komplekse moralske spørsmål der det ikke alltid er godt å vite hva som er det rette å gjøre, men hvis innstillingen er å være snill og grei så går det vel greit i de fleste situatsjoner og dette vil jo også være den innstillingen som logisk sett burde gi det beste resultatet i en gitt moralsk problemstilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdrag fra Veitrafikkloven

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Etter hva jeg har blitt fortallt så var dette det eneste som sto i veitrafikkloven i starten,

hadde vært veldig fint om folk viste såppas hensyn til hverandre at dette hadde vært nok også nå idag.

Lenke til kommentar

Jeg skader ingen når jeg går naken i gatene, og jeg ser absolutt ingen grunn til å faktisk kle meg ut som noe annet enn et menneske med en tissefant og hår på magen og mellom beina... annet enn at det er ulovlig fordi mennesker er ødelagt av oppdragelsen sin og synes menneskets natur er sjenerende.

Da må jeg velge mellom å plage meg selv og mine barn ved å besudle menneskets natur, eller å plage andre ved å vise menneskets natur.

 

...

Jeg er husløs, og må enten ofre av meg selv og bygge hus i myren -- eller plage noen andre ved å sette opp huset mitt foran terrassen deres.

Dersom alle ofrer av seg selv for å ikke plage andre, så vil mennesker sulte i hjel og dø fordi familien til Tobias vil ha kveldssol på verandaen sin tre sommermåneder i året.

 

Kardemommeloven lekker som en sil.

Men er ganske tett i forhold til den gylne regel, som tillater tortur og voldtekt og overgrep av mindreårige bare man er forstyrret nok.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Enhver lovtekst med "forøvrig" er ikke vanntett. :D

Det er vel vanntett at man "forøvrig" kan gjøre som man vil, når det først blir forklart at man bør være snill og grei?

 

Lurer på om Thorbjørn Egner ble insirert av bibelen forresten, ligner veldig på 1.Kor 10:23 Jeg har lov til alt, men ikke alt tjener til det gode. Jeg har lov til alt, men ikke alt bygger opp. 24 Ingen må søke sitt eget beste, men den andres beste.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe snilt og greit å gå rundt naken vel?

 

Eh... er det noe slemt ved å gå rundt naken da?

 

Hvis du hadde vært husløs og alle hadde vært snill og grei så hadde de nok bygget hus til deg istedenfor å la deg bo i en myr.

 

Forsiktig -- nå nærmer du deg kommunismen med sjumilssteg!

 

Mennesker har jo alltid hatt en eller annen slags klesdrakt. Hvis du hadde kommet spasserende naken på gaten så kunne dette vært slemt fordi mange kunne blitt bekymret over hvorfor du bryter dette tabuet, om du er sinnsyk, om du er en farlig seksuelforbryter osv.

 

Er kommunisme slemt?

 

Det er vel vanntett at man "forøvrig" kan gjøre som man vil, når det først blir forklart at man bør være snill og grei?

 

Det er det jo selvsagt ikke. "Snill og grei" er jo ikke akkurat objektive størrelser.

 

Nei, men alle skjønner jo hva som menes med det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...