Gå til innhold

[Løst]Hva er BMR ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

B Metabolic Rate er antall kalorier som kroppen trenger for å gjennomføre vanlige kroppsfunksjoner som hjerteslag, pusting, regulering av kroppstemperatur osv. Leve rett og slett.

Det er en formel og gir deg egentlig ingen ting.

Med en gang man begynner å trene slutter BMR og BMI å "stemme"

Endret av War
Lenke til kommentar

Ok, jeg har blitt familiefar og har måttet kutte ned veldig på treningen. Blir bare 1-2 joggeturer i uka.

Før kunne jeg spise "hva jeg ville" uten å gå noe opp i vekt, men etter at jeg kutta ut treningen fyker jeg opp i vekt med en gang. Så jeg må legge om matvanene mine betraktelig og sette mer fokus på hva jeg faktisk putter i meg.

Jeg ønsker å gå litt ned før jeg legger meg på ett stabilt nivå. Jeg har kikket litt på www.kalorikalkulator.no, der har jeg mottatt følgende kalkuleringer:

# Din BMR er 1978.70 kcal

# Kaloriforbruk hvis du er lett aktiv (lett mosjon eller trening 1-3 dager i uken) er 2720.71 kcal

Hvor mange kalorier bør jeg ta utgangspunkt i for å gå litt ned i vekt? Har fått litt pondus, sideflesk og bollekinn etter jula ;) Savner den flate magen med antydning til pack.

Vekt: 85 kg

Høyde: 185 cm

Alder: 26 år

Lenke til kommentar

Et kcal underskudd er ca 500kcal mindre pr dag.

2700 er det du spiser for å holde vekten , 2200 er det su spiser mens du går ned i vekt.

Så kommer evt trening/aktivitet i tillegg.

Det optimale er 500kcal i munus fra mat, 500kcal i forbruk ved trening som gir ca 1kg ned i uka. Uten trening ca 2kg ned i mnd.

RYP PDF forklarer dette i den lange versjonen.

Endret av War
Lenke til kommentar
Et kcal underskudd er ca 500kcal mindre pr dag.

2700 er det du spiser for å holde vekten , 2200 er det su spiser mens du går ned i vekt.

Så kommer evt trening/aktivitet i tillegg.

Det optimale er 500kcal i munus fra mat, 500kcal i forbruk ved trening som gir ca 1kg ned i uka. Uten trening ca 2kg ned i mnd.

RYP PDF forklarer dette i den lange versjonen.

Takk dette var ett veldig godt tips, tenker jeg følger dette :-)

Lenke til kommentar

BMR står for "Basal Metabolic Rate", ikke basic (basal betyr primær).

BMR vil si den metabolske raten (hvor mye cellene dine totalt sett forbrenner per tidsenhet) til en ikke-voksende endoterm (varmblodig) organisme som hviler, har tom mage og ikke er under stress.

Dette kan måles på mange måter, men en vanlig måte er å se på hvor mye oksygen som forbrukes per tidsenhet. På fysiologilabben målte vi BMR hos hamster ved å ha de i lukkede beholdere som igjen ble hold i vannbad ved ulike temperaturer. For så å måle hvor mye oksygen (O2) de forbrukte per minutt.

"BMR-formler" på nettet som liksom skal måle ditt kaloriforbruk, beregner ikke BMR. Den estimerer forbruk når du er i aktivitet. Enhver form for aktivitet (selv det å glo på TV) øker den metabolske raten din.

Lenke til kommentar

Hvilken "forskningsrapport"? Mulig det er noe som heter det også, men da antar jeg det er noe litt annet enn det folk og forskere flest tenker på når de bruker forkortelsen BMR.

Edit: Etter et søk i en stor database for vitenskaplige artiker (JSTOR) på nettet etter "Basic Metabolic Rate" så fikk jeg ingen treff, men 9716 treff på Basal Metabolic Rate.

Endret av KoN_Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...