Gå til innhold

Første Speilrefleks, hva skal man kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei og hopp

Ja, jeg vet at det finnes utallige tråder som denne fra før av, men noen er gamle, og noen er veldig rotete.

 

I allefall. Er førstegangskjøper av speilrefleks. Det jeg er ute etter er ett "ok" kamerahus, der jeg kan kjøpe nye objektiver som vidvinkel og zoom når/hvis behovet kommer. Så litt på ett Nikon D90, men det blir for dyrt for meg (billigste 6800,- på nett).

 

Hva skal jeg bruke det til? ta bilder :p hehe, neida. Portrett, natur-shots, konserter, egentlig alt mulig.

 

Vil gjerne kunne ta med meg objektivene jeg evt. kjøper videre til ett nytt kamera hvis jeg bestemmer meg for å oppgradere kamerahuset i framtiden. Prisklasse? 3000-5000.

 

Håper på raskt svar (har bursdag snart så hehe)

 

Mvh

Viktor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok pris på begge de to kameraene Ageurk. Hva vil "neste skritt opp" være egentlig?

 

Og vil f.eks kunne bruke evt objektiver jeg kjøper til en D40 brukes på senere Nikon-modeller? Med tanke på at hvis jeg får tenninga på speilrefleks, så kommer jeg jo til å oppgradere. Har du noen eksempler på en ok zoom-linse og vidvinkel til Nikon til overkommelig pris?

 

Hva er fordeler/ulemper med liveview? Selv synes jeg dette høres morsomt ut, og kunne gjerne tenkt meg det.

 

nb: har ekstremt lite kunnskap om objektiver:P

Endret av AvIOn
Lenke til kommentar
Ok pris på begge de to kameraene Ageurk. Hva vil "neste skritt opp" være egentlig?

 

Og vil f.eks kunne bruke evt objektiver jeg kjøper til en D40 brukes på senere Nikon-modeller? Med tanke på at hvis jeg får tenninga på speilrefleks, så kommer jeg jo til å oppgradere. Har du noen eksempler på en ok zoom-linse og vidvinkel til Nikon til overkommelig pris?

 

Hva er fordeler/ulemper med liveview? Selv synes jeg dette høres morsomt ut, og kunne gjerne tenkt meg det.

 

nb: har ekstremt lite kunnskap om objektiver:P

Et naturlig "neste skritt" på kamerastigen vil per idag være d90 (eller kanskje til og med d300) for Nikonen, og k20d for Pentaxen, men før du vil føle du trenger nytt kamera vil det antagligivs ha kommet etterkommere av de uansett.

 

Objektiver du kjøper til d40 vil fungere på alle nikon ja.

Og tilsvarende for pentax, alle objektiver med pentax-k-fatning vil fungere på pentax.

Når det gjelder d40 har ikke den fokusmotor i huset, det vil si at du ikke får autofokus på alle objektiver (nikon folkene får gi deg nærmere forklaring).

 

Før jeg vil anbefale deg noe mer ville jeg brukt kit-objektivet. Det har en nokså passe brennviddeomfang, fra vidvinkel til normal, når du har brukt den i et par måneder finner du kanskje ut om det er en vidvinkel eller tele du trenger? Eller kanskje du er fornøyd med brennviddeomfanget, men kunne trengt litt bedre lysstyrke/bildekvalitet.

Mitt råd er uansett, kjøp med kit, det vil mest sannsynlig gi deg mer enn god nok kvalitet i en lang stund fremover (dette gjelder uansett hvilket merke du velger)

 

Ingen av kameraene jeg nevnte har live-view. Om du absolutt må ha det får du sjekke ut andre alternativer som Sony a300 eller Olympus. Nytteverdien av live-view er mye diskutert, konklusjonen er vel noe som at til vanlig fotografering er nytterverdien liten (ihvertfall slik teknologien framstår idag), for mer spesiell fotografering f.eks makro-fotografering kan det likevel ha en funksjon. Jeg tror at du klarer deg uten.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Har vært å testet litt kamera nå. De jeg prøvde var Nikon D60, D90 og Sony A350.

 

D90 blir nok litt i dyreste laget for meg, men det virka helt supert. Bildene ble knallfine på automodus =) Det som fallt mest i smak egentlig (i forhold til pris) var Sony A350. Vippskjermen med liveview passer dødsbra for meg. Tente litt på den i allefall. Prisen var brukbar også, da min lokale sjappe hadde "tilbud" på den til 3990,-. Brukbart det synes jeg. Bildene jeg tok var også ganske bra, og testen jeg leste her på Akam var grei den også. Selvfølgelig har det mye å gå på opp til de beste kameraene, men jeg tror at nå i starten så kan det være mer enn nok for meg. Hva slags objektiv kan man bruke på sony sine kamera? Sony og sigma ? For jeg vil gjerne ha ei zoomlinse og vidvinkel etterhvert. Hva er best å bruke til Makrobilder forresten?

Lenke til kommentar
Hva slags objektiv kan man bruke på sony sine kamera? Sony og sigma ? For jeg vil gjerne ha ei zoomlinse og vidvinkel etterhvert. Hva er best å bruke til Makrobilder forresten?

 

Du kan bruke Sony, Tamron, Sigma og Konica Minolta objektiver. Minolta objektiver helt fra 80-tallet er mulig å bruke. Forumbrukeren Karabin vet alt om gamle objektiver etc. til Sony.

 

Du får sikkert ett "zoom" objektiv med kameraet. 18-55mm eller noe i den duren. Vidvinkel/ekstrem vidvinkel kan være morsomt. Teleobjektiv er greit å ha hvis du skal ta bilder av dyr og ting som er på litt avstand. Makro objektiv er best til makrobilder, 1:1 forstørrelse.

Noe rundt 100mm til generell makrofotografering(både fluer og bomster), 150mm til insekter og 50-60mm til større ting som blomster etc.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Hei. Best til makro? Du får makro objektiver fra 50 til 180 mm. 50-100 mm er vel all-round og flotte portrett objektiver mens 180 mm gir avstand til fotografering av sky insekter osv. Alle er glimrende for a350, kanskje Tamron 90 er en "best buy" se: www.photozone.de

Vidvinkel til Sony er litt smak og behag men de fleste er godt fornøyd med Sigma 10-20 og Sony/Tamron; se photozone. Sigma har også en ny versjon som kommer i mai. Sony's 70-300 til ca 2000,- får gode kritikker for bildene men har litt enkel fysisk konstruksjon. Sony's 70-300G får strålende kritikker men prisen er ca 7000.-. Se på på www.Dyxum.com så får du en god oversikt over aktuelle - og rimelige valg.

Lenke til kommentar
Ingen av kameraene jeg nevnte har live-view. Om du absolutt må ha det får du sjekke ut andre alternativer som Sony a300 eller Olympus. Nytteverdien av live-view er mye diskutert, konklusjonen er vel noe som at til vanlig fotografering er nytterverdien liten (ihvertfall slik teknologien framstår idag), for mer spesiell fotografering f.eks makro-fotografering kan det likevel ha en funksjon. Jeg tror at du klarer deg uten.

 

Folk som har levd en stund uten live-view har blitt vant til å ikke bruke det, og ser ofte ikke store nytten i det. Jeg er "oppvokst" med kamera med liveview og vippbar skjerm (canon S3IS), og for meg var det et must med liveview på speilrefleks. Jeg ser nytten av det, fordi jeg er vant til å bruke det. Dermed endte jeg opp med Sony A300.

 

Det er deilig å ta bilder fra bakkenivå uten å skitne til buksene, eller ødelegge ryggen. Det gir rett og slett flere muligheter uten for mye stress.

Lenke til kommentar

Sony A350 er veldig bra og prisen høres grei ut, men vær obs på at det krever god optikk pga oppløsningen, så gå for en Tamron 17-50, Minolta 28-75 eller en Sony 16-105 istedenfor kitzoomen 18-70.

Til makro er Tamron 90mm utmerket.

Les om objektiver som nevnt på http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

 

Alternativ til A350 kan være A300:

http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-a300-review

Mindre oppløsning, men bedre på høy iso og de samme funksjoner som A350

Lenke til kommentar

Jeg har hatt A300, veldig bra kamera, fine bilder rett ut av kameraet, liveview er utrolig kjekk(den beste liveviewen av alle speilreflekskamerane), menyene og utforming av knapper er intutivt, stabilisering og autofokusmotor i kamerahuset gjør at du får dette på alle objektiver(noe du ikke får på Canon og Nikon). Masse objektiver å få tak siden det er A-fatning, Minolta, Sigma, Tamron, Sony, Tokina, Carl Zeiss osv sjekk www.dyxum.com

Testvinner i flere magasiner.

Det eneste som ikke er topp, men som jeg ikke ser som noe stort problem, er litt liten optisk søker og litt lav innbygd blits. Men det er småplukk.

 

Og anbefaler deg å kjøpe denne eboken til A300/350

http://www.friedmanarchives.com/alpha350/b...age_samples.htm

Den lærer deg alt om kameraet og er utrolig godt skrevet, samt at den beskriver veldig godt hvordan speilrefleks fungerer, og har eksempler og forslag til ulike fotosituasjoner.

Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar

Spartan: som førstegangskjøper så skal jeg klare meg med kit-objektivet en liten stund. Om jeg skal "legge til flere tusen", så har jeg plutselig ikke rå :p Men det blir nok ny(e) objektiver hvis jeg faller for fotograferings og blir hekta.

 

Skal lese igjennom de sidene jeg har blitt linket her når jeg kommer hjem fra jobb/trening.

 

Ser ut som det kan bli A350, selv om kit-objektivet er litt dårlig til 14mp, men da har jeg ett litt bedre hus, som jeg tror jeg kan få utnyttet godt i det øyeblikket når/hvis jeg oppgraderer objektivet. Så får jeg klare meg med Kit og 14mp fram til da =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...