Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop fra HP, vil ikke starte recovery-programmet!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå fått et lite problem med min HP Pavilion DV6753eo. I dag bestemte jeg meg for å endelig prøve betaen av Windows 7. Jeg kjørte derfor i boot cd-en og installerte windows 7 på C-driven. (Recovery er på D). Etter litt testing av windows 7 fant jeg også ut at nvidia har sluppet skjermkortdrivere til XP også. Ettersom jeg har en XP versjon også installerte jeg denne, etter å ha formatert vekk Windows 7. Recovery (d) har hittil stått urørt, da denne inneholder recoveryprogrammet som gjør at jeg kan installere vista igjen. Dette fordi HP ikke leverer pc-er med selve cd-en til vista.

Da det viste seg at skjermdriveren ikke ville fungere tenkte jeg å kjøre recovery på pc-en, slik at jeg fikk vista tilbake og fungerende drivere. Men den gang ei. Når jeg booter skal man trykke F11 for å starte recovery manager, jeg trykker f11, ingenting skjer og XP booter. Javel, prøver å formatere C-driven, slik at det kun er en rå-partisjon + recovery partisjonen. Det merkelige var at da ble recovery automatisk C:. Uansett, nå har jeg det problemet med at alle recoveryfilene ligger der, men recoverymanager nekter å starte.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok ikke skylde dette på HP. Med HPs maskiner følger det en egen "brosjyre" som forteller at du må brenne ut recovery. Husker jeg rett så blir du også spurt om du vil brenne ut recovery platene når første installasjonen er ferdig.

Saken er om jeg husker rett at når du formaterer c: så sletter du også master boot record eller MBR. Det er MBR som har referansen så du kan trykke F11 for å få tilgang til recovery partisjonen.

Neste steg er nok www.best2serve.com hvor du kan kjøpe recovery cd'er.

Lenke til kommentar

Prøver ikke å skylde på HP, er fullt klar over at det er jeg som har gått på en smell! :)

Eneste som er veldig frustrerende er jo at jeg har recovery partisjonen, ingen som har noen ideer om hvordan jeg kan nå denne? Eventuelt hvordan jeg kan klare å nå lage en recovery-cd ved hjelp av recovery partisjonen?

Skal sjekke ut nettsiden, er vel fare for at det blir siste utvei! Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye du behersker (litt cmd, og litt command), men, uansett, hva du velger å gjøre, så må du vente litt.

Den venting kan brukes til noe fornuftig.

Installere win7 igjen. Sikrer deg at den recovery partition forrblir uberørt. Det kan du få til med å bruke diskpart fra recovery console i win7 (før du installerer Win7).

Deretter kan du se nærmare på partitiontabellen, hva ligger i de neste sectorene, og det viktiste, stukturen på den recovery.

Du har nevnt at den var D:. Det betyr at den har alltid vært open. Ikke umulig at en god start vil være å se om det er en boot.wim file der.

Hvis ja, så er det sikkert HP's , dvs en tilpasset vista recovery med egne verktøy i.

Med å lage en bootbart cd plate med den, vil du komme litt lenger i recovery saken, og sikkert til feilmeldninger. De feilmeldninger skal du dog bruke activt, ikke sant? De kan mulig føre deg fram til fullrecovery.

Skulle bruke noe av det her, og vil søke for litt hjelp, så prøve å få en del snaps fra den recovery, som viser

hoved mappe struktur, og andre filer i root, samt, innhold for folder som \boot og \sources.

Du vil underveis ha behov for Vista Aik verktøy, eventuelt win7 aik beta, som installeres på en maskin, enten den kommer å reparere, men ellers helst på en fullfungerende Vista eller XP Pro (for XP kun Vista Aik)

Lenke til kommentar

Okay, nå er det slik at jeg har lest igjennom et par ganger, men sliter dessverre litt med å henge med i svingene. Har forøvrig en Vista-plate som hører til en annen maskin, kan jeg bruke denne til å installere Vista på den tomme partisjonen, så lage recovery-cd'er og få tilbake det originale oppsettet til pc-en?

:)

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet, er litt komplisert, og jeg mente ikke at du kunne lage recovery cder rett som det er, slik uten videre, men dog tenkte jeg på noe annet, nå som du nevnte det på denne måten.

Den vista plate som du nå kan bruke, er det en recovery plate for en annen HP maskin, eller hva er det?

Lenke til kommentar
Prøver ikke å skylde på HP, er fullt klar over at det er jeg som har gått på en smell! :)

Eneste som er veldig frustrerende er jo at jeg har recovery partisjonen, ingen som har noen ideer om hvordan jeg kan nå denne? Eventuelt hvordan jeg kan klare å nå lage en recovery-cd ved hjelp av recovery partisjonen?

Skal sjekke ut nettsiden, er vel fare for at det blir siste utvei! Takk for hjelpen :)

Jeg tror at du kan trykke på f11 med en gang maskinen starter opp, så vil den starte recovery som ligger på den skjulte partisjonen.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet, er litt komplisert, og jeg mente ikke at du kunne lage recovery cder rett som det er, slik uten videre, men dog tenkte jeg på noe annet, nå som du nevnte det på denne måten.

Den vista plate som du nå kan bruke, er det en recovery plate for en annen HP maskin, eller hva er det?

Vista-platen er et Windows Vista Ultimate. Fikk den med en annen maskin jeg hadde for en liten stund tilbake. Er en vanlig windows-plate, hvis du skjønner :p

Når jeg booter skal man trykke F11 for å starte recovery manager, jeg trykker f11, ingenting skjer og XP booter

Der har du svaret NocturnalOcean, funker dessverre ikke :(

Lenke til kommentar

Ja du kan bruke da den Vista plate.

Men vi må ikke skade mer enn nødvendig (du vil forstå underveis).

Starte opp med den dvd, og velg Repair my computer (ned til venstre) i Install Now vindue.

Du skal velge next, og command prompt. (skriver ikke mer nå, jeg venter at du er der, du sitter vel ved siden av maskinen det gjelder nå, eller?)

Lenke til kommentar

Nå har jeg bootet opp med vista-cden og valgt repair my computer, deretter kommer det opp et vindu som heter "System recovery options". Her står det litt info:

Operation system:

WINPE RAMDISK

Partition size:

9891MB

Unknown

Regner da med at dette er recovery-partisjonen, da den hadde en størrelse på ca 9gb. Under all infoen står det som følger:

"If you do not see your operation system listed, click load drivers to load drivers for your hard disks.

Så kan jeg velge mellom å trykke:

Load drivers eller Next.

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kan bruke den System recovery. Så gå ut av den.

Men det du må gjøre er å klikk på command promt.

skrive.....diskpart

skrive.....list disk...................list disk vil alltid vise hva du har av fysiske disker. Så må du select en. Hos deg er bare en disk så:

skrive.....select disk 0

skrive....list partition..............se hvilken nr er den recovery (du ser fra størrelse), og hvor mange du har. Er det 2 partitioner? eller mer?

skrive....list volume................vil vise volumene med bokstavene, da er det lettere å se hva er hva.

Du må se hvilken bokstav har den recovery.

Det vi ønsker å gjøre her, er å fjerne bokstaven fra den recovery partition, og sikrer oss at den blir ikke skrvet med noe, fordi du må installere Vista for å komme videre.

det var for å vise litt om det

nå:

skrive....list volume

skrive....select volume nr (nr=tall det gjelder for din recovery partition)

skrive....inactive

skrive....remove

skrive.....set id=27

Nå kan du gjøre det for det volume du skal installere windows

select volume nr

active

assign letter=C:

Reboot og gå til installasjon for Vista. Installere gjerne den samme Vista vesj. som den HP vesj.

Da skal du se din C: slik den var, og at den "D" er ikke mulig å gjøre noe med.

Komme tilbake når du har installert Vista.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Kort spørsmål, hvor finner jeg command prompt? Nå er jeg på "install now" vinduet i Vista, men finner kun knappene:

Install now

What to know before installing windows

repair my computer ----> her skal du, og etter at den søker litt skal du klikk next

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Nei, det var faktisk akkurat det jeg tenkte når jeg

men dog tenkte jeg på noe annet
, under innlegg #6.

Så hvis chAngES, har prøvd det, noe som jeg ikke har, så er det beste April score ever.

Laste ned den application.

Før du installere, skal du åpne din eisa partition. Den hade D: bokstav, så:

1) Fra diskbehandling, change bokstaven til den devise som har fått D:, slik at D er ledig.

Fra CMD

Diskpart

Select disk 0

List partition

Select partition nr (nr=oem)

Set id=07 override

Assign letter =D:

I diskbehandling skal du rescan, slik at bokstaven kommer fram. Hvis ikke reboot.

Kontrollere at D: er å finne.

Installere den recovery application, fra HP

Installere noe for  å gjøre det mulig å brenne dvd. Kanskje chAngES kan hjelpe med det og?

Da skal du prøve faktisk å brenne Recovery disk fra menyen du får når du åpner det.

Hvis det går, så er saken veldig god faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...