Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plutselige smerter i bryst og venstre arm

Alpakasso

Anbefalte innlegg

Hei,

For et par minutter siden fikk jeg plutselige smerter i brystet og langs venstre arm: Det gjør mildt sagt jævlig vondt når jeg puster inn. Smerten sprer seg fra brystvorten, over der brystmuskelen ligger og nedover venstrearmen. Smertenivået vil jeg si er som å få bronkitt og kjærringstøt på en gang. Smerten dunker i takt med hjerteslagene.

Noen som har en villeste anelse om hva dette kan være? Jeg har hatt bronkitt før, men da har jeg aldri fått samme smerter i armen.

Er gutt i sen pubertetsalder. 1,84m høy, veier 58kg.

Jeg har også en ganske stor, vond klump i venstre brystvorte, om det er relevant, men det er antakeligvis bare en melkekjertel.

Jeg er evig takknemlig for raske svar, ettersom dette kom nokså brått på. Litt creepy ... Og vondt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Høres ut som hjerteinfarkt? Men er litt rart at du ikke er død enda da kanskje, evt. ligger på sykehus. Jeg vet ikke mye om det, men smerter i brystet og venstre armen forbinder jeg med hjerteinfarkt..

Edit: Ikke meningen å "skremme" deg. Var bare det første som slo meg, selv om jeg sikkert tar feil.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hmm, ok, takk for svar.

Jeg er ikke bevisstløs, så ambulanse er nok ikke nødvendig.

Medisinsk personell? Du har vel ikke tilfeldigvis noen nummer du kunne anbefale? Er litt usikker på hvor man burde ringe om slike ting.

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar

1881. Og nei, jeg tuller ikke.

Få dem til å sette deg over til nærmeste legevakt..

Eller hør på roberteh, og kom deg i en ambulanse. (som såklart ville vært det beste)

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Det spørs hva du mener med pustevansker. Det er ikke noe tyngre å puste inn, tror jeg, men det gjør vondt om jeg puster vanlig. Jo dypere inn jeg puster, jo vondere gjør det: Jeg puster derfor i dette sekund med så lite luft i lungene om gangen. Veldig likt bronkitt, i grunn, men jeg har ikke hostet stygt eller noe, så jeg vet ikke om sjansene for bronkitt er spesielt store. Har hatt bronkitt et par ganger før, men det har aldri gitt smerte i armen/skulderen.

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar

Stikkende smerte, ja.

*edit: Nå som jeg har sittet en stund og fått hvilepuls har jeg lagt merke til at smerten letter en del. Kan da hende alt bare er falsk alarm / noe helt annet harmløst?

Det er vel ikke helt logisk at en undervektig tenåring får hjerteinfarkt?

*edit2: Jeg røyker heller ikke.

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar

Kloever_02: Min mor, bestefar og tante lider av angst og depresjoner, men ikke jeg. Det kan vel ikke være genetisk arvelig?

Gjorde som du sa, Vaio. Kanskje jeg gjorde det feil, men det eneste som skjedde var at jeg fikk vondt i ryggen. Mener du at jeg skal få en svai i ryggen når jeg strekker brystet ut?

roberteh: Enig i at det er bedre å være føre var i slike situasjoner, men la oss ikke overreagere.

Jeg setter virkelig pris på alle de raske svarene. Tusen takk.

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar

Muligens litt off topic, men var innom en håndball-turnering i Bodø i helga hvor det var det en 14 år gammel gutt som kollapset med hjerteinfarkt. Heldigvis var medisinsk personell der på 1 under ett minutt, og alt gikk bra.

Bare for å understreke det roberteh sier med at alder ikke har noe å si....

Lenke til kommentar
Mener du at jeg skal få en svai i ryggen når jeg strekker brystet ut?

Ja..

Så lenge du ikke lider av pustevansker og smertene er borte. Så går det nok bra. :)

Er smertene borte? eller neste borte?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ring legevakten, hør om de synes det er nødvendig for at du kommer innom. Kjenner til en venn av pappa som fikk noe lignende, det var ett svakt hjerteinfarkt. Og noen timer senere kom det ett større ett som han døde av. Ambulansen kom 10 min etter han falt om etter det siste og sa at han ville overlevd om han hadde ring til de etter de første. Så ring til legevakten du, vil ikke skade. Er jo bare noen kr iforhold til livet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...