Grix Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg er en gutt på 16 år, og jeg har lyst på en sommerjobb i butikk eller lignende for å tjene litt penger. Men jeg har aldri hatt en slik jobb før (kun vært avisbud når jeg var 13), og jeg trenger litt hjelp. Hvordan søker jeg, og hva bør jeg ha med i søknaden? Er det mange butikker som tilbyr jobb til folk under 18? Hvilken lønn kan jeg vente meg? Hvordan er arbeidsdagen? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hvilken lønn kan jeg vente meg? 95-100 kroner i timen. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 De aller fleste jobber tilbyr sommer jobber for ungdommer fra 15-18 i butikk bransjen. Får du jobb på en mat butikk f.eks så er du som får " drittjobbene ", med å fylle inn varer og forefallende arbeid. For å sitte i kassa så må du være over 18 år. Samme hvis du søker jobb på en klesbutikk så får du æren av å brette klær og sette dem på plass. Det lønner seg å søke tidlig, det er mange som er ute etter jobber. Som nevnt tidligere så kan du forvente 90-100kr i timen. Det er mange eksemplarer på hvordan du søker på en jobb på google, så der er det bare å søke. Lenke til kommentar
Syn Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg er i akkurat samme problemstilling som deg min jevnaldrene venn. I dag fant jeg råd og det minste jeg kan gjøre er vel å hjelpe deg på vei også På Tusenfryd tilbyr de arbeid til alle over 13 Så jeg sendte inn en søknad dit i dag og venter på svar http://www.tusenfryd.no/Jobb/Soeknadskjema Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg er i akkurat samme problemstilling som deg min jevnaldrene venn.I dag fant jeg råd og det minste jeg kan gjøre er vel å hjelpe deg på vei også På Tusenfryd tilbyr de arbeid til alle over 13 Så jeg sendte inn en søknad dit i dag og venter på svar http://www.tusenfryd.no/Jobb/Soeknadskjema Elendig betalt. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Vet du hvor mye timens lønna på Tusenfryd er sånn ca Kun10kr ? ; ) Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Når jeg jobbet på Tusenfryd sommeren 2006 i en alder av 15 fikk jeg 62 kr timen Men gøy var det Lenke til kommentar
Krisdoffer Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Heisann. Lag en søknad til bedriften/butikken/stedet du vil ha jobb, eventuelt en CV hvis du har tidligere erfaringer. Søk gjerne på flere steder samtidig, men husk å henvend deg til hver enkelt sted i hver søknad. Tips til søknad finner du her. Når du kommer til stedet du skal søke, spør du om daglig leder som du kan gi søknaden til ETTER du har tatt han i hånda. Lykke til! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Heisann.Lag en søknad til bedriften/butikken/stedet du vil ha jobb, eventuelt en CV hvis du har tidligere erfaringer. Søk gjerne på flere steder samtidig, men husk å henvend deg til hver enkelt sted i hver søknad. Tips til søknad finner du her. Når du kommer til stedet du skal søke, spør du om daglig leder som du kan gi søknaden til ETTER du har tatt han i hånda. Lykke til! Et tips her er å besøker butikken/bedriften før 4 siden dagligleder ofte er ferdig i 4 tiden . Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Borden: Kan du henvise til noen lover som tilsier at barn ikke kan sitte i kassen? Eller mener du dette bare er vanlig praksis? Jeg jobber i butikk, og der kan man sitte i kassen fra rundt 16 år. Men selvfølgelig kan man ikke selge øl som mindreårig da dette ikke er lovlig. Men ang. arbeidsområder som barnearbeider i butikk, så har du nok rett der... Hvis det er noen som skal ta utav hele kjøledisken, vaske tørke og sette på plass igjen, så kan du jo tenke deg hvem det er.. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Borden: Kan du henvise til noen lover som tilsier at barn ikke kan sitte i kassen? Eller mener du dette bare er vanlig praksis? Jeg jobber i butikk, og der kan man sitte i kassen fra rundt 16 år. Men selvfølgelig kan man ikke selge øl som mindreårig da dette ikke er lovlig. Men ang. arbeidsområder som barnearbeider i butikk, så har du nok rett der... Hvis det er noen som skal ta utav hele kjøledisken, vaske tørke og sette på plass igjen, så kan du jo tenke deg hvem det er.. Min far er butikk eier på Bunnpris. Der er det regler at man må være over 18 år for å sitte i kassen, det er pga alkohol salg hvis jeg har forstått han rett. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jo - det er sikkert rett. Man har ikke lov å selge alkohol som mindreårig. Jeg vet om flere butikker som ikke godtar mindreårige i kassen, og jeg vet om de som ikke gjør det. Hovedpoenget er nok at mindreårige ikke kan selge alkohol. Dermed må de ringe etter hjelp hver gang en 89-åring skal kjøpe en halvliter øl... Men ulovlig er det ikke... Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 *følge med på* la meg oppsumere tråden: jobb i butikk er det beste? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Greit å jobbe i butikk ja.. Sikkert ok å jobbe på diverse varelager rundtomkring også. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Borden: Kan du henvise til noen lover som tilsier at barn ikke kan sitte i kassen? Eller mener du dette bare er vanlig praksis? Jeg jobber i butikk, og der kan man sitte i kassen fra rundt 16 år. Men selvfølgelig kan man ikke selge øl som mindreårig da dette ikke er lovlig. Men ang. arbeidsområder som barnearbeider i butikk, så har du nok rett der... Hvis det er noen som skal ta utav hele kjøledisken, vaske tørke og sette på plass igjen, så kan du jo tenke deg hvem det er.. Stemmer det at man har lov til å sitte i kassen så lenge man ikke selger alkohol over 2,5 % (dvs ikke lettøl), da kan man f eks sitte i kassen etter at ølsalget stenger. Er selv 16 år og jobber i butikk og merker ikke så veldig mye til alt drittarbeidet jeg må gjøre, er faktisk en av de deltidsansatte på jobben med mest ansvar, har f eks stengeansvar hver gang jeg jobber kveldsvakt osv. Har en drittjobb da og det er å vaske butikken hver dag før skolen, men det sa jeg meg frivillig til da det er ekstra godt betalt, har ca 240 (har 119,48 + ub tillegg til vanli) kroner i timen når jeg vasker . Endret 5. april 2009 av Kun10kr Lenke til kommentar
Grix Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Er det stor sjanse for at jeg får jobb i elektronikk-butikker som euronics, expert osv? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Den er ca. 0 så lenge du ikke forsøker. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Er det stor sjanse for at jeg får jobb i elektronikk-butikker som euronics, expert osv? Er bare å prøve, ikke verre enn det . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå