Tjorven #138 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Er det slik at gud kun er snill mot de som tilber han? Om jeg lever etter ti enkle og fornuftige regler: Jeg tilber ingen. Jeg dømmer ikke andre i guds navn Jeg slapper av på søndag Jeg hedrer min far og mor Jeg dreper ikke Jeg er ikke utro Jeg stjeler ikke Jeg lyver ikke Og jeg prøver ikke å tafra noen hverken hustru eller eiendeler. Er det da slik at Gud vil dømme meg til evig pinelse siden jeg ikke har tilbed han? Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Dette er en av de viktigste motargumentene etter min mening. Om Gud hadde vært rettferdig og allmektig, ville han ikke ha stokket kortene på denne måten, han kan ikke forvente at alle skal finne veien slik som det er. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Er det slik at gud kun er snill mot de som tilber han? Om jeg lever etter ti enkle og fornuftige regler: Jeg tilber ingen. Jeg dømmer ikke andre i guds navn Jeg slapper av på søndag Jeg hedrer min far og mor Jeg dreper ikke Jeg er ikke utro Jeg stjeler ikke Jeg lyver ikke Og jeg prøver ikke å tafra noen hverken hustru eller eiendeler. Er det da slik at Gud vil dømme meg til evig pinelse siden jeg ikke har tilbed han? Ja fordi du holder ikke "hviledagen" hellig og øhhh, hviler på dagen tildelt soldyrkelse. Sikkert derfor gud ikke gidder å bry seg om kristne...de jobber på hviledagen (som egentlig er Lørdag) (schabbath: holder opp med, hvile. Sabbaten strekker seg fra solnedgang fredag kveld til solnedgang lørdag kveld) "Den falske hviledagen- søndagen - ble lovfestet av den Romerske keiseren, som et økumenisk tiltak for å gjøre soltilbedernes vei til kristentroen lettere. Soldagen ble også et verktøy for å lage avstand til jødene, som selvfølgelig ikke ville hå noe å gjøre med en hedensk dag viet avguder. " http://www.mensviventer.no/mvv15/soldag.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Sunday http://www.mensviventer.no/mvv15/antijuda.htm Uansett hva du tror og gjør vil kristne dømme deg til evig pinelse fordi de simpelt hen ikke er enige med seg selv. Det du listet opp her er vell tilsiktet "de 10 bud", men siden kristne uten å blunke annulerer GT og mener jesus døde for all fremtidig synd, er det vell fritt fram å gjøre og tenke hva en vil, samt trosse tidligere pålegg fra gud? Jødisk: Satan (שטן) på hebraisk betyr «motstander» eller «anklager» , og er også navnet på engelen som tester troende. Satan blir ikke betraktet som en fiende av Gud, men en som blant annet tester menneskehetens tro. Kristent: I mange grener av Kristendommen er Satan et åndelig vesen som motsetter Gud. Vet ikke om dere kristne har tenke over det, men jesus passer også inn under beskrivelsen satan. Så om dette er nok, eller om Gud vil dømme deg til evig pinelse siden du ikke har tilbed han blir vell opp til hver enkelte religiøsets fantasi å avgjøre. Uansett har vell de kristne også et praktisk problem, siden de selv ikke vet hvilken gud de dyrker Endret 28. mars 2009 av analkløe Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Tror du på Gud? Folk tror på noe hvis de blir skremt til å tro på det. Derfor brukte man slike skremselstaktikker. Endret 28. mars 2009 av Mynotir Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Er det slik at gud kun er snill mot de som tilber han? Om jeg lever etter ti enkle og fornuftige regler: Jeg tilber ingen. Jeg dømmer ikke andre i guds navn Jeg slapper av på søndag Jeg hedrer min far og mor Jeg dreper ikke Jeg er ikke utro Jeg stjeler ikke Jeg lyver ikke Og jeg prøver ikke å tafra noen hverken hustru eller eiendeler. Er det da slik at Gud vil dømme meg til evig pinelse siden jeg ikke har tilbed han? Slik jeg har forstått kristendommen (fra uttalige tråder her inne) er det samme faan hvor god, snill og hjelpom du er, for tilber du ikke jesus (gud?) bærer det lukt til helvette med deg på enveis billett... Det er essensen i den kristne tro. Så kan en jo diskutere hvor godt DET budskapet er... Selv driter jeg i den kristne tro, og alle andre forstokkede og dogmatiske eventyr og lever MITT liv så menneskelig naturlig jeg klarer, der jeg hver dag er snill, grei, hjelpsom, human og alt det andre som skal til for å være limet i samfunnet slik at det fremmer også andre enn meg og de som måtte mene noe annet enn meg (ja, det er nesten så jeg kjenner vingene vokse i ryggen. .. ) Jeg har ikke brukt for noen blodtørstig, tilbedningskåt gud og kan ærlig talt ikke fatte hva vi skal med en gud anno 2009 da vi VET bedre enn å underkaste oss slikt vissvass som religiøst tullball faktisk er, med guder, dogmer og sinnsvake "leveregler" på løpende bånd... Det ene mer trist enn det andre... Det er ingen vits i å annerkjenne noen gud fordi guder ikke er annet enn i menneskers fantasi, akkurat som Harry Potter og han like... Dette SER vi klart og tydelig hvis vi bruker bare et snev av logikk, men det krever det lille snevet av logikk da... og det er det gudhjelpemeg mange som ikke klarer... Endret 28. mars 2009 av RWS Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 For å være ærlig har de få religiøse personene jeg har sett her inne kommet med ganske gode argumenter, som selvfølgelig baserte seg essensielt på metafysikken, så den "skremselstaktikk" teorien er vel egentlig litt feil? Tror du bare hører den fra dumme teister. Selv tror jeg ikke på gud fordi jeg føler jeg har (motvillig nok) veid religion opp mot sekulæritet nok til at jeg kan danne meg en mening som er basert på ekstensiv rasjonalitet. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Slik jeg har forstått kristendommen (fra uttalige tråder her inne) er det samme faan hvor god, snill og hjelpom du er, for tilber du ikke jesus (gud?) bærer det lukt til helvette med deg på enveis billett... Det er essensen i den kristne tro. Så kan en jo diskutere hvor godt DET budskapet er... Uten at jeg skal begynne å sitere bilbelværs så skal jeg si at jeg er uenig i din oppfattning av den kristne tro. Jeg har selv vokst opp rundt og sammens med kristne, det jeg erfarer er at mange kan sitere bibelværs som f.eks "Du ser splinten i øyet til din venn, men du ser ikke tømmerstokken i ditt eget øye" Men de bruker ofte sitatet for å rette på noen (!!). Likedan kan de demonstrantivt vende det andre kinnet til, for å vise at de er bedre en andre. Men om man nå skal leve etter NT som de fleste lovlydige faktisk gjør, så er vi ikke syndere. Men om en kristen kommer å forteller deg at du er en synder siden du ikke annerkjenner gud, så er jo han å regne som en synder ihht NT. Det skal nevnes at jeg har kjennskap til en menighet som blir feilaktig ansett som en sekt. Jeg snakker nå om Smiths venner eller mer korekt Den Kristelige Menighet. Disse lever etter de kristne verdiene, men imotsettning til mange kirkegjenngere anser ikke disse seg selv som midre syndige en andre. Og tilgivelse ved en synd kommer ikke automatisk bare ved å be om den, men faktisk ved å gå i seg selv å virkelig gå inn for at dette ikke skal skje igjen! To av mine bestevenners foreldre er medlemmer av Den kristelige menighet, disse familiene ville du nok ikke ha trodd var religiøs, mye mindre tro at de var medlem av en "sekt" (foruten den deltaljen med det høye antallet barn ;P) Veldig få av barna til disse har omfavnet den kristne troen, de er ikke medlem av menigheten, de uten tro er fortsatt like akseptert av familien som de med tro! Disse er gode kristne! Det plager meg ikke at personer velger å ha en tro! Men det plager meg at personer med tro kan preke sin tro uten å leve etter den! Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ja, men dette er ikke religion, dette er menneskelig atferd - godt poengtert av religion. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Slik jeg har forstått kristendommen (fra uttalige tråder her inne) er det samme faan hvor god, snill og hjelpom du er, for tilber du ikke jesus (gud?) bærer det lukt til helvette med deg på enveis billett... Det er essensen i den kristne tro. Så kan en jo diskutere hvor godt DET budskapet er... Uten at jeg skal begynne å sitere bilbelværs så skal jeg si at jeg er uenig i din oppfattning av den kristne tro. Jeg har selv vokst opp rundt og sammens med kristne, det jeg erfarer er at mange kan sitere bibelværs som f.eks "Du ser splinten i øyet til din venn, men du ser ikke tømmerstokken i ditt eget øye" Men de bruker ofte sitatet for å rette på noen (!!). Likedan kan de demonstrantivt vende det andre kinnet til, for å vise at de er bedre en andre. Men om man nå skal leve etter NT som de fleste lovlydige faktisk gjør, så er vi ikke syndere. Men om en kristen kommer å forteller deg at du er en synder siden du ikke annerkjenner gud, så er jo han å regne som en synder ihht NT. Det skal nevnes at jeg har kjennskap til en menighet som blir feilaktig ansett som en sekt. Jeg snakker nå om Smiths venner eller mer korekt Den Kristelige Menighet. Disse lever etter de kristne verdiene, men imotsettning til mange kirkegjenngere anser ikke disse seg selv som midre syndige en andre. Og tilgivelse ved en synd kommer ikke automatisk bare ved å be om den, men faktisk ved å gå i seg selv å virkelig gå inn for at dette ikke skal skje igjen! To av mine bestevenners foreldre er medlemmer av Den kristelige menighet, disse familiene ville du nok ikke ha trodd var religiøs, mye mindre tro at de var medlem av en "sekt" (foruten den deltaljen med det høye antallet barn ;P) Veldig få av barna til disse har omfavnet den kristne troen, de er ikke medlem av menigheten, de uten tro er fortsatt like akseptert av familien som de med tro! Disse er gode kristne! Det plager meg ikke at personer velger å ha en tro! Men det plager meg at personer med tro kan preke sin tro uten å leve etter den! Er ikke uenig meg deg i det hele tatt jeg, men en trenger ikke en gud for å være god og snill.... Det beste en kan gjøre for å la være å angre er å la være å gjøre den tingen som gjør at en angrer, ikke sant? Og her er jeg foran de fleste, for jeg lar være å gjøre ting jeg angrer på! (Nå følger ikke jeg dogmene til i religioner og har det derfor friere til å la være å gjøre ting jeg angrer på, men alt en trenger å gjøre er å tenke igjennom ting slik at en slipper å angre ) Ta noe så enkelt som utroskap. Jeg har mang en gang fått tilbudet av kvinner som vil meg vel, det vil si at de ikke har noe i mot å gå til sengs med meg, men hvor mange menn kjenner du som ville sagt neitakk til en kvinnes tilbud? Jeg ville gjort det og jeg har gjort det, for jeg tenker alltid på at de kvinnene jeg KUNNE ha hoppet til sengs med har AKKURAT det samme mellom bena som det min kone har!!! Hverken mer eller mindre faktisk!!! Så hva er da vitsen? Min kone er også min aller beste venn og støtte spiller og finner du det vennskapet uten videre? Nei, du gjør ikke det!!! Derfor har jeg valgt å la utroskap være og har derfor aldri vært utro, selvom tilbudene har vært der! Det som er problemet er å si nei på en pen måte, det er DER treningen skulle vært satt inn, og ikke på at dette er en synd, for det er det ikke ! Det ligger i vår natur å være utro, men en MÅ ikke være det, om du ser hva jeg mener. Det er MYE lettere å la være å gjøre ting en angrer på enn å la være å angre dem siden! I så måte setter jeg langt mere lit til den personen jeg ser i speilet hver morgen enn religiøse dogmer! Endret 29. mars 2009 av RWS Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Det som Barret_wallace sier stemmer jo ganske mye. Men for å si det på den måten, Gud er glad i deg, for å bruke den setningen, uansett om du tror på ham eller ikke. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Litt off- topic slettet. Hold dere til topic, ellers vil jeg måtte holde en hardere hånd over tråden. MVH KVTL P.S Dette innlegget skal som vanlig ikke kommenteres i tråden. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Er det slik at gud kun er snill mot de som tilber han? Om jeg lever etter ti enkle og fornuftige regler: Jeg tilber ingen. Jeg dømmer ikke andre i guds navn Jeg slapper av på søndag Jeg hedrer min far og mor Jeg dreper ikke Jeg er ikke utro Jeg stjeler ikke Jeg lyver ikke Og jeg prøver ikke å tafra noen hverken hustru eller eiendeler. Er det da slik at Gud vil dømme meg til evig pinelse siden jeg ikke har tilbed han? Nei Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Jo Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Jo Mener du nå å si at jeg ikke kan være et godt menneske bare ved å leve etter dette levesettet: Om jeg lever etter ti enkle og fornuftige regler: Jeg tilber ingen. Jeg dømmer ikke andre i guds navn Jeg slapper av på søndag Jeg hedrer min far og mor Jeg dreper ikke Jeg er ikke utro Jeg stjeler ikke Jeg lyver ikke Og jeg prøver ikke å tafra noen hverken hustru eller eiendeler. Men i tillegg må forholde meg til gud? Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Er uenig med deg der IHS. Det finnes en god del eksempler med gode mennesker som ikke tror på Gud. Og det kan bli trangsynt å si at kristne er gode mennesker og ikke-kristne blir dårlige/onde mennesker - hvis det var det du mente. Mener ikke å angripe noen. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Vel, selvfølgelig er det trangsynt. Det er vel det største eksemplet på hykleri og trangsynthet innenfor religion man har. IHS burde grunngi argumentet ellers syns jeg vi skal ignorere det. Jeg kan forresten konkludere med at du ikke skal annerkjenne gud - det er verken rasjonelt eller givende. Man skal ikke lete etter tro. Man skal vente på den, om den aldri kommer (selvfølgelig), greit, flott, hade. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Om gud eksisterer så tror jeg ikke at han ønsker at vi skal være klar over at hans eksistens. Endret 29. mars 2009 av Barret_wallace Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Om gud eksisterer så tror jeg ikke at han ønsker at vi skal være klar over at hans eksistens. Fordi han elsker å leke sisten? Tatt i betraktning hvor kort tid vi som intelligente skapninger har vært her på jorden tror jeg han ville at vi skulle finne ham jeg. Så tilbednings syk som den kristne guden er og så vil han ikke bli funnet? No way man! Hadde den kristne gud eksistert hadde vi sluppet å tro på ham for vi hadde visst! Ikke pokker om den eksibonisten som er beskrevet i bibelen ville klart å leke sisten så lenge! Han ville vist trynet sitt så før vi hadde tygget ferdig forstandens eple, mark my words!! Hvis det virkelig finnes en gud er han definitivt ikke den kristne gud, til det er den kristne guden, med sønnen og det hellige spøkelset ALT for tilbedningskåte! De LIKER støvelslikking, hele bibelen oser av det... Nesten synd at vi ikke får vite dette noen gang da guder høyst sannsynlig ikke finnes... Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Du minner meg om ting jeg har tenkt mye på tidligere, takk for det! Bibelen! Jeg hørte for noen årsiden at det er store likheter mellom bibelen og koranen, tror det var dette som fikk meg til å tenke på hva i alledager som får folk til å tro på en bok som har vært utsatt for manipulasjon fra maktpersjoner i over tusen år! Hvordan kan en kristen tro at en gjør gudvilje ved å gjøre som det står i bibelen!? Folk tolker bilbelen og koranen slik de vil for så å danne egne grupperinger så det er tydelig at enkelte annser deler av bibelen som viktigere en andre deler. Den norske kirke fremstiller ofte guden sin som en grinete og oppmerksomhetssjuk fyr uten å tenke over det. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg, 6 men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud. 7 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren lar ikke den som misbruker hans navn, være skyldfri. Synes disse sitatene fra gud er ganske kjekke. Kan ikke det som står her tolkes til at man ikke skal prøve å beskrive gud og heller ikke sitere han? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg