Gå til innhold

Hvem er det som tar tannhelse-fiaskoen på alvor i dette valget? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, med mindre det ikke er selvforskyldt. Men nå har det seg sånn at røykerne faktisk betaler skyhøye avgifter på tobakk. Jeg mener derfor at de har krav på behandling. Sukker kan ikke sies å være like avgiftstynget, og dermed synes jeg på en måte at det er rett og rimelig at folk med dårlig tannhelse betaler selv. Men aller helst hadde jeg sett at det ble innført høye avgifter på sukker, og at Staten sponset tannhelsebehandlingen.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Rødt er ihvertfall for det:

Egenandeler i helsesektoren

Rødt vil fjerne alle egenandeler i helsesektoren og innføre gratis tannlege. For at alle skal ha mulighet til å benytte seg av velferdsgoder som lege, medisiner, hjemmehjelp og lignende må dette finansieres over skatteseddelen, ikke ved hjelp av egenandeler.

Rødt arbeider for:

• at alle særskatter i form av egenandeler på funksjonshemming, uførhet og sykdom, fjernes
  • gratis tannhelsetjeneste

http://roedt.no/program/arbeidsprogram/#4

Lenke til kommentar
Hepp.

Hvem av partiene er det som er for å innføre tannhelsetjenesten under trygdeetaten og frikort-ordning som vi har på helse ellers i Norge i dag?

Fra partiprogrammet:

Rødt arbeider for:

* en sterk, demokratisk styrt offentlig sektor, som møter folk med respekt og lydhørhet

* offentlig eierskap og styring av kollektivtransport, posttjenester, telenett, kraft og vann

* at tjenester som er privatisert, skal tilbakeføres til offentlig eie og folkevalgt kontroll

* å overføre mer av den samfunnsnyttige tjenesteproduksjonen til offentlig sektor

* gratis tjenester innen helse, omsorg og utdanning

* å utvide helsebegrepet til også å gjelde øyne og tenner gratis tannlege og gratis briller

* at egenandeler på høreapparat fjernes slik at dette blir gratis

* statlig minstesats for sosialhjelp i tråd med anbefalingene fra SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) og statlig dekning av sosialhjelpsutgiftene

* å forsvare og styrke folketrygda

Røyst raudt - røyst Raudt! :new_woot:

Lenke til kommentar

Fra Venstres innstilling til valgprogam:

8.7 Tannhelse

Prinsipielt mener Venstre at tannhelsebehandling bør være offentlig finansiert på samme måte som annen helsebehandling.

Tannbehandling er for mange svært dyrt. Venstre vil derfor utvide den offentlig finansierte tannhelsebehandlingen, slik at flere grupper får dekket deler av utgiftene til tannbehandling.

Utsatte grupper skal i større grad enn i dag blir prioritert gjennom en offentlig refusjonsordning.

Venstre mener staten bør bidra til prisinformasjon om tannlegetjenester slik at konkurransen mellom tannleger blir reell.

Derfor vil Venstre:

- Utvide dagens tannhelseordning med offentlig fullfinansiering til utsatte grupper slik at blant annet rusavhengige og kronikere får gratis behandling.

- Delfinansiere nødvendige tannlegekostnader ved å innføre en såkalt høykostnadsbeskyttelse som gjør at det offentlige dekker 50 prosent av nødvendige tannlegekostnader mellom 3.000 og 15.000 kroner årlig, og 85 prosent av kostnader som overstiger 15.000 kroner.

Lenke til kommentar

Du er nok ikke alene om å ha den oppfatningen. Faktisk tror jeg at det er blant de største problemene Venstre sliter med. Det politiske spektrum kan ikke oppsummeres med en linje.

Men skal man først ha dem inn på linja, anses Venstre som et sentrumsparti, litt til høyre.

Edit: Anbefaler deg forøvrig å sette deg inn i Venstres ideologi og politikk. Det er nyttig kunnskap å ha med seg uansett hva du stemmer på.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Skjønner ikke at Venstre, med en slik politikk, samarbeider med partiene på høyresiden.

Enig. Venstre børe legge fra seg sine verste kapitalististtanker, som å fjerne formueskatt og et flatere skattesystem, og gå back to the roots, tilbake til venstresida hvor de begynte og egentlig hører hjemme. Det var det vi prøvde oss på, på Ministortinget i år.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor dere mener at Venstre hører hjemme på venstresiden. Står ikke Venstre for saker lavere skatt, fjerning av formueskatt, karakterer i skolen, kortere skoledag, mer politi, mere til næringslivet og bedrifter, mer privatisering og en generell liberal politikk? Prøvde de ikke til og med å øke fartsgrensene på motorveier i forrige periode? Hadde vært et litt merkelelig rødt parti synes jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg ville vært forsiktig med å sammenligne virkelighetens politikk med en kortvarig lek.

Det var bare en kuriositet. :thumbup:

Hva mener du egentlig med at de bør gå mot venstre? Jeg håper det ligger mer bak enn sosialistenes vanlige intolerante vås.

Dersom de slutter å støtte privatisering og begynner å støtte progressiv skatt kan de begynne å samarbeide med sosialdemokratene og sosialistene. Politikken deres er så gjennomsyra av toleranse, og sosialt tankegods generelt, at det ikke burde være noe problem.

Lenke til kommentar

Deres problem er først og fremst at de ikke klarer å kommunisere hva de står for godt nok. Nær sagt alle kan hovedtrekkene til den konservative, sosialistiske og sosialdemokratiske politikken, mens kun et fåtall har i det hele tatt hørt om sosialliberalismen. Jeg tror faktisk en betydelig del av det norske folk, spesielt de yngre, ville vært enige i mye av Venstres politikk om de bare hadde hørt om den.

Venstre kunne sikkert ha kapret noen flere stemmer ved å bli populistiske og endre politikken sin så den passer med det som er mer populært, men hva er vitsen? Trenger vi enda et arbeiderparti, som kun vil skape mer konflikt på venstresiden ved å spre venstrevelgerne på flere partier? Eller burde Venstre fortsette å være det eneste sosialliberale partiet i Norge, og dermed et reelt alternativ til sosialdemokratiet? Et politisk partis formål er å få igjennom sin politikk. Jeg har vanskelig for å se hvordan man skal kunne oppnå det ved å endre politikken.

Og det er problemet med den leken som ministortinget er, i sammenligning med virkelighetens politikk. Ministortinget handler om det politiske spillet, ikke politikken. Formålet til partiene er å få makt, ikke å få igjennom sin politikk. Å lære om det politiske spillet er absolutt nyttig, men ikke tro at det er spesielt sammenlignbart med virkeligheten.

Lenke til kommentar

Noe veikt fra Ap synes jeg.

Arbeiderpartiet vil:

• at det offentlige gradvis tar et større ansvar på tannhelsefeltet. I perioden 2009-2013

vil vi:

o etablere gratis årlig tannhelsekontroll for eldre over 75 år.

o forbedre tannhelsetilbudet for de som bor i institusjon og utvide det til også å

gjelde heldøgns omsorgstilbud utenfor institusjon.

o utvide tannhelsetilbudet for psykisk syke med en alvorlig diagnose

o ta bort egenandel for 19- og 20- åringer hos skoletannlege.

o at de som deltar i NAVs kvalifiseringsprogram skal ha gratis tannbehandling

på linje med de som har sosialhjelp som hovedinntektskilde eller omfattes av

kommunale rustiltak.

o øke refusjonssatsene for de som har store utgifter til tannhelse, og vurdere

om flere diagnoser skal inn under egenandelstak 2.

• etablere flere oppsøkende tilbud til de som ikke ellers oppsøker tannhelsetjenester.

• øke utdanningskapasiteten av tannpleiere.

• legge til rette for desentralisert spesialistutdanning og regionale kompetansesentra

innen tannhelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...