Gå til innhold

Kjøregodtgjørelse og bompenger

NT84

Anbefalte innlegg

Nå som selvangivelsen er kommet så er det vel mange som skal føre opp kjøring til og fra jobb. Jeg har kommet frem til dette regnestykket, men vil gjerne høre om dette blir riktig.

Jeg jobbet ca 230 dager i fjor, og det er 70km tur-retur bosted/jobb. Bompenger blir også 70kr tur-retur. Jeg har hørt at dersom man skal ha rett til bompenge-fradrag så må man spare 1 time(?) hver vei vs å reise kollektivt. Nå er det slik at jeg jobber skift med arbeidstider som ikke passer med kollektivtilbudet der hvor jeg bor.

Da blir regnestykket kanskje slik:

(70km x 230 dager x 1.4) - 12800 (egenandel) = 9740kr

+ bompenger

70kr x 230 dager = 16100

Betyr dette at jeg skal ha igjen 25840 kr ???

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+ bompenger

70kr x 230 dager = 16100

Under forutsetning om at tallene dine stemmer, skal du få redusert skatten din med 28% av beløpet, altså kr 7235,20.

Betaler du så mye i bompenger hver dag? Dersom du har abonnement eller andre rabattløsninger er det den faktiske kostnaden du skal føre opp og ikke dyreste pris pr. passering. Dessverre ;)

Lenke til kommentar

+ bompenger

70kr x 230 dager = 16100

Under forutsetning om at tallene dine stemmer, skal du få redusert skatten din med 28% av beløpet, altså kr 7235,20.

Betaler du så mye i bompenger hver dag? Dersom du har abonnement eller andre rabattløsninger er det den faktiske kostnaden du skal føre opp og ikke dyreste pris pr. passering. Dessverre ;)

Den faktiske kostnaden på den strekningen jeg kjører er 90kr tur-retur.

Lenke til kommentar

Da skal du kunne trekke fra bomkostnadene også.

Når det gjelder "totimersregelen" du nevnte i førstepost, skulle jeg tro du kommer under den så lenge kollektivtilbudet ikke passer med arbeidstiden din. Det vil i praksis si at du må komme veldig tidlig på jobb og/eller dra hjem lenge etter arbeidstidens slutt dersom du skal kjøre kollektivt, noe som raskt gjør at det tar mer enn to timer ekstra pr. dag ;)

Et annet krav er at bom-/fergekostnadene skal overstige kr. 3.300 pr. år for at du skal kunne trekke de fra, noe det jo gjør med dine astronomiske bomkostnader :)

Lenke til kommentar

Da skal du kunne trekke fra bomkostnadene også.

Når det gjelder "totimersregelen" du nevnte i førstepost, skulle jeg tro du kommer under den så lenge kollektivtilbudet ikke passer med arbeidstiden din. Det vil i praksis si at du må komme veldig tidlig på jobb og/eller dra hjem lenge etter arbeidstidens slutt dersom du skal kjøre kollektivt, noe som raskt gjør at det tar mer enn to timer ekstra pr. dag ;)

Et annet krav er at bom-/fergekostnadene skal overstige kr. 3.300 pr. år for at du skal kunne trekke de fra, noe det jo gjør med dine astronomiske bomkostnader :)

Ja, det er vanvittige bomkostnader. Grunnen til at kollektivtilbudet ikke passer meg er at jeg jobber skift, og begynner veldig tidlig eller slutter veldig sent på kvelden, noe som gjør at jeg verken kommer meg på jobb til rett tid eller kommer meg hjem når jeg jobber sent.

Lenke til kommentar

Hmm..

Ett spm. til svarene her...

Jeg tar bil til jobb hver dag, reisen er ca 45 km. tur/retur.. det tar meg ca 30 min hver vei..

om jeg skulle tatt buss så ville det tatt 45 min + 6-9 minutter å gå til bussholdeplassen.. Er jeg da "pliktig" å ta bussen hver dag i stedet, for å skulle fått igjen noe på skatten? det å ta bussen vil jo da ta meg 45 minutter ekstra hver dag, for å komme til/fra jobb, og det er jo urimelig syns jeg..

Bussen går hvert 15. minutt, så det er ikke problemet..

Lenke til kommentar
Hmm..

Jeg tar bil til jobb hver dag, reisen er ca 45 km. tur/retur.. det tar meg ca 30 min hver vei..

om jeg skulle tatt buss så ville det tatt 45 min + 6-9 minutter å gå til bussholdeplassen.. Er jeg da "pliktig" å ta bussen hver dag i stedet, for å skulle fått igjen noe på skatten? det å ta bussen vil jo da ta meg 45 minutter ekstra hver dag, for å komme til/fra jobb, og det er jo urimelig syns jeg..

Jeg er ikke 100% sikker på dette, men mener å ha hørt at dette kun gjelder dersom man skal ha rett til fradrag på bompenger..

Lenke til kommentar
Hmm..

Når det gjelder fradrag for transport til/fra jobb, så kan du trekker fra kr. 1,40 pr. km. Dette er uavhengig av om du kjører selv, går, bruker kollektivtransport eller kommer deg på jobb på andre måter. I tillegg er det et minstebeløp på kr. 12.800, dvs. at du kun får trukket fra det som eventuelt overstiger dette beløpet.

For å komme over dette minstebeløpet må du i praksis ha en reisevei som overstiger 40 km tur/retur pr dag hvis man jobber full stilling (230 reisedager/år).

Bompenger/fergekostnader får du kun trukket fra når du kjører selv (du har en faktisk utgift), og det overstiger kr. 3.300 pr. år.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at dersom man skal ha rett til bompenge-fradrag så må man spare 1 time(?) hver vei vs å reise kollektivt.

Hvor har dere det fra egentlig?

Noe sånt har jeg aldri hørt og det høres helt absurd ut.

Det står ganske klart i Liknings-ABC.

Her står det i post 7.1:

Fradrag for bompenger og fergetransport av bil gis bare dersom bruk av bil er nødvendig, jf. FSFIN § 6-44-4 (2). I forhold til fradragsrett for bompenger/fergereise, anses bruk av bil nødvendig bare dersom bruk av rutegående transportmiddel gir en økning i reise/ventetid sammenlignet med bruk av bil på 2 timer eller mer per frem- og tilbakereise [...]
Lenke til kommentar
Hmm..

Når det gjelder fradrag for transport til/fra jobb, så kan du trekker fra kr. 1,40 pr. km. Dette er uavhengig av om du kjører selv, går, bruker kollektivtransport eller kommer deg på jobb på andre måter. I tillegg er det et minstebeløp på kr. 12.800, dvs. at du kun får trukket fra det som eventuelt overstiger dette beløpet.

For å komme over dette minstebeløpet må du i praksis ha en reisevei som overstiger 40 km tur/retur pr dag hvis man jobber full stilling (230 reisedager/år).

Bompenger/fergekostnader får du kun trukket fra når du kjører selv (du har en faktisk utgift), og det overstiger kr. 3.300 pr. år.

i og med at jeg er 21 år så har jeg pendlerstatus, og får en del km, for de helgene jeg har kjørt hjem.. -så det å komme over 12800 kroner er ikke noe problem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...