Gå til innhold

Exploratory commity: Filserver


Anbefalte innlegg

Tenkte meg at dette var et morsomt og passende navn for denne tråden.

Jeg fant ut i dag at jeg får igjen 26.000 på skatten i år, og skal jobbe i hele sommerferien i tillegg, så burdsjettet for filserveren jeg har tenkt på en stund som etter planen skal settes opp i slutten av august har blitt en del større.

Jeg tente derfor jeg skulle lage denne tråden for å få tips til et funksjonelt og fancy oppsett. Jeg har en del idèer hittil, men jeg er sikker på at jeg kan få både feedback og mange gode tips av dere. Dette er jo 5-6 månder før bestillingen skal skje, så dette er som tittelen sier, exploratory, alså jeg snuser litt på forhånd så det blir mye mindre jobb og mange bedre idèer til når jeg endelig skal kjøpe.

 

Foreløpig plan for bruk:

-Hovedsaklig LAN filserver

-UPNP mediahost

-FTP host

-Realtime encryption (truecrypt partisjon encryption)

-Mulighet for "overnight backup" over LAN for lokale maskiner, og over nettet venner dersom noen ønsker det.

 

 

Foreløpig hardwareplaner:

Kabinett: Sharkoon Rebel 12

PSU: Chill Inovation 1000W

Hovedkort: [Nytt AM3 Deluxe kort med mange PCIe spor, integrert GPU og lyd] (kommer senere)

CPU: AM3 quad ca 3Ghz, for å ta en/de-cryption av RAID "on the fly" under stress (f.eks. virus-scan) uten problemer.

RAID kort: 2x 8-port SATA Hardware RAID. F.eks Adaptec 5805, eller andre kort jeg har liggende/får tak i billig. Muligens + 1x 4-port (hvis ikke SB blir bra nok)

HDD montering: 3x RAIDSONIC ICY Dock. Bruker 3x 5,25", og har plass til 5x 3,5" = 15 3,5" slots

+ CHIEFTEC HDD HotSwap cage for 4x2.5" in 1x5,25" (har en ekstra av disse fra før).

Lagringsenheter: 15x WD Caviar GP 2TB i 4x3-disk raid-5 der 3 har hotspare. + SSD til OS. + DVD eller BD brenner.

Og viftestyring i en 5,25" bay.

Det skulle totalt bli bruk av alle 12 5,25" bays, 1 ledig 3,5", 3 ledige 2,5".

 

Regnet budsjett: ca 30.000-35.000 en plass... Forhåpentligvis detter 2TB diskene til ca 1500kr innen den tid.

 

Så, ka du tru?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har èn hobby som krever penger, og bruker ellers veldig lite... Før jeg kjøpte PCen i høst (den jeg har nå) så vurderte jeg grundig hvor mye jeg skulle bruke, og så tenkte jeg "faen heller, hva er vitsen med å ha så mye penger hvis jeg aldri skal bruke de?", og fleska til med en grei maskin. Når jeg får satt i Adaptec 5805 og Vertex'ene, så vil riggen jeg sitter på ha en verdi av ca 35.000-40.000 (med alle eksterne devices) :D

Lenke til kommentar

mener du burde gå får eit større kabinett, slik at du får plass til flere disker nå du får igjen på skatten neste gang (neste år?) :p

Er ikkje det betre å kjøpe ein xeon cpu? disse skal jo da vere meget stabile, ikkje at eg har merket noke ustabilitet på noken andre cpuer tho.

 

Men var ikkje det litt ekstremt masse hdd plass? eg klarer knapt å fylle 2 tb selv, og da har eg mer enn nok dritt... eller skal du starte eit selskap? :p

Lenke til kommentar

Du har nokk rett, tenker jeg går en størrelse ned til 750W versonen til 800-900kr mindre. Den treffer nok sweet-spot.

Saken med strømforsyning er ikke om du trenger 100%, saken er hvor mye den vil bråke og effektiviteten på den % du ligger på. Hvis du har 1000W og bruker 450W vil den gå på tomgang, være kald, og nesten lydløs. Det vil den forsåvidt også være med 750W. Men med 540W vil den gå på 80-90% belastning, og da går vifta :p

 

Et kjapt overslag sier meg det foreløpige oppsettet vil havne rundt 150-200W idle (med diskene i bevegelse uten last), og 350-450W full load. (Det kan godt henner jeg bommer her :p)

Lenke til kommentar

Jeg kjører en gammel Tagan 480W på mine 12 disker. Den er bittelitt varm men ikke mye og har stått 24/7 i 6 år nå uten et eneste problem. Kun en 500GB Samsung disk som har vist en feil så langt.

 

Når skal du handle alt dette da Gullars? hehe

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Som det står i førsteposten, etter sommerferien når jeg har dratt nordover igjen. Da har jeg pengene som kommer tilbake på skatten (26.000) pluss lønninga fra sommerjobb, og studielånet på toppen. Og så har jeg jo også koselige 100k på banken fra før av (som skal forbli urørt, men alltid er koselig å ha som sikkerhet).

 

Og strømforsyninga tror jeg blir en 700W chill, akkurat som jeg har i gaming-riggen min :D

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ok, ellers kan jeg anbefale Corsair TX750 eller Mist 600W, men den du velger er sikkert helt fint. Vet ikke hvem som er er produsent på den.

 

EDIT:

Personlig har jeg rundt 2,5+1,5+3+6,5TB lagringsplass og alt dette er effektiv plass i i Raid5 arrays, og kan attester på at lagringsplass forsvinner fort. Særlig når man må tenke på at backup er nødvendig om man ikke liker å miste mye tid og verdi stadig vekk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ang. backup, det er grunnen til at jeg vurderer en BD-brenner i den. Mye raskere og enkelere å brenne 25-50GB plater enn 4,5/8,5GB :p

 

Når det gjelder chill innovation 700W PSU, så hadde hardware.no et fint review av den som er grunnen til at jeg kjøpte den, og er veldig fornøyd. Det eneste jeg ikke er strålende fornøyd med på PC'n min for øyeblikket er kjøleløsningen på skjermkortet... Derfor vurderer jeg vannkjøling av både GPU og CPU, men det blir OT. Hvis du har tips om det så send meg PM ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Ang. backup, det er grunnen til at jeg vurderer en BD-brenner i den. Mye raskere og enkelere å brenne 25-50GB plater enn 4,5/8,5GB :p

 

Når det gjelder chill innovation 700W PSU, så hadde hardware.no et fint review av den som er grunnen til at jeg kjøpte den, og er veldig fornøyd. Det eneste jeg ikke er strålende fornøyd med på PC'n min for øyeblikket er kjøleløsningen på skjermkortet... Derfor vurderer jeg vannkjøling av både GPU og CPU, men det blir OT. Hvis du har tips om det så send meg PM ;)

 

BD plater synes jeg er så dyrt at jeg heller lar noen en satadisk ligge i skuffen som backup enn BD plater. Enormt mye raskere og kopiere tilbake også med satadisker.

Lenke til kommentar

Enig med Nizzen der, har ikkje peiling på BD-brenning, men rekner med att det er nesten det samme som vanlig platebrenning (en smule treigere rekner eg meg)

Vel, det er dyrt, i forhold til plassen, om vist du synest at en hdd er får stor til å ha i ein skuff, så veit eg ikkje, siden BD plater (totalt 1tb) tar mer plass enn ein hdd :p

Lenke til kommentar

Vell, jeg vurderer også å ha en eSATA dock for å ha et par xTB disker til backup, men jeg liker å ha backup på forskjellige medier. En backup disk er utsatt for å dø ved uhell, eller rett og slett bare dø av mekanisk svikt. Grunnen til jeg vurderer å bruke (noen få) BD-plater til backup blir fordi DVD vil ta for lang tid å ta backup av noen hundre GB.

Dessuten har jeg en slik, så plassen til platene og organisering blir ikke noe problem ;)

(EDIT: BD-plater koster omtrent det samme som harddisker pr GB)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Med slike priser kommer Blu Ray til å få en ny farlig konkurrent, og det er ikke HD DVD, eller vanlig DVD men SATA Harddisker :p

 

Nettop det jeg har funnet ut for lengst :)

 

Eneste jeg bruker dvd til er å brenne nye versjonern av OS :p

haha :p kjekt med masse os å velge i :new_woot:

og sata er jo kjapt og enkelt =) skal ein rote i flere hundre cder får å finne den du leter etter, eller se på ein hdd med ein merkelapp og har nesten alt, hmm, tror eg velge sata hdd'er til backup :p ingen tvil.. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...