Tjorven #138 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Nå er det enda god tid til neste stortingsvalg, men jeg funderer voldsomt på hvem jeg skal stemme på! En liten oppsumering av hva jeg mener er viktig Helse og Omsorg Individets frihet (ikke anarki) Fokus på hele norge og ikke bare de størse tettstedene(Det er omtrent like langt mellom Oslo - Kirkenes som Oslo - Roma) Fokus på "effektivisering" av statens midlerdet vil si; slutte å kastebort penger. Privatisering trenge rikke å være noe dårlig... Ungå store økonimiske skillnader i samfundet.Jeg tror ikke at komunismen er noe som det er mulig for menesker å leve lykkelig i, men jeg tror heller ikke at det er lurt å Øke skatte satsene på kjøretimer for persjonbil og samtidig redusere den for småfly. Økte bevilgninger til Politi, skole og andre viktige organ. Jeg har enda ikke funnet et parti som faktisk har dette som agenda. Kanskje på et valgprogram, men når man ser på handlingene er det somregel noe helt annet Noen forslag? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Du har nok en ganske så vanskelig blanding her. Du må nesten kategorisere hva du oppfatter som viktigere ut av disse punktene som du la frem. Helse og omsorg er det noe som mer eller mindre alle partier har på partiprogrammet. Individets frihet er kjernen i de fleste partier fra sentrum og videre mot høyere på den politiske aksen. Fokus på hele Norge er SPs kjerne sak, riktig nok på papiret så kan man diskutere hvor mye av dette gjelder i realiteten. Privatisering har både V, Krf, Høyre og Frp på sitt program. Unngå store skilnader i samfunnet gjelder alle partier på venstre siden av den politiske aksen. Økt bevilgning til politiet er Frps kjerne sak. Så her må du nok prioritere hvis du skal finne riktig parti. Endret 19. mars 2009 av statsviter Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hvis de må være verdige er det nok blankt du må stemme. Hvis du vil stemme på det beste partiet i forhold til ditt syn, vil jeg si at Venstre ligger nærmest, men det kan fort endre seg hvis du prioriterer punktene ulikt. Og hvis du vil få størst gjennomslag for ditt syn vil det ikke nødvendigvis være det beste å stemme på det partiet som passer deg best. Det var nok til enorm hjelp Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Det var nok til enorm hjelp Har egnetlig aldrig satt meg serlig inn i venstres politikk, men skjønner at jeg bør gjøre det nå Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hvis de må være verdige er det nok blankt du må stemme. Blir virkelig blanke stemmer telt med? Er det ikke sånn at de teller som "ikke stemt"? Kanskje det var før i tida det var sånn? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det var nok til enorm hjelp Har egnetlig aldrig satt meg serlig inn i venstres politikk, men skjønner at jeg bør gjøre det nå Det bør du absolutt Venstre er en litt gjemt perle i norsk politikk. De fikk faktisk god oppslutning sist, da.. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Venstre er norges eldste parti, har hatt seks statsminsitre og har vært landets største parti over store perioder. Blir vel litt feil å kalle det et glemt parti? Skal jo bare tre år tilbake før de satt i regjering og. Men tror nok venstre vil være et godt valg for trådstarter, ja. Individets frihet, utdanning og spreding av makt er kjernesaker for partiet, så det skal vel passe godt i følge listen din. De er i tillegg det eneste partiet i Norge som tar personvernet på alvor. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 ..for ikke å snakke om miljøsatsingen Jeg mener glemt i nåtiden. Med andre ord mindre oppslutning enn politikken deres tilsier at de bør ha. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Venstre er et flott parti, eneste jeg syns er litt synd med dem er jeg ikke tåler trynet på sponheim. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Venstre er et flott parti, eneste jeg syns er litt synd med dem er jeg ikke tåler trynet på sponheim. Jeg blir alltid så lystig når jeg hører navnet Lars Sponheim. Dette skyldes mest trolig en "sketsj" i Hallo i uken. LLAARS SPONHEIM! xD Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 En liten oppsumering av hva jeg mener er viktig * Helse og Omsorg * Individets frihet (ikke anarki) * Fokus på hele norge og ikke bare de størse tettstedene (Det er omtrent like langt mellom Oslo - Kirkenes som Oslo - Roma) * Fokus på "effektivisering" av statens midler det vil si; slutte å kastebort penger. Privatisering trenge rikke å være noe dårlig... * Ungå store økonimiske skillnader i samfundet. Jeg tror ikke at komunismen er noe som det er mulig for menesker å leve lykkelig i, men jeg tror heller ikke at det er lurt å Øke skatte satsene på kjøretimer for persjonbil og samtidig redusere den for småfly. * Økte bevilgninger til Politi, skole og andre viktige organ. Venstre paser som nevnt godt her. De er for å styrke helsesektoren, blandt annet med å innlemme tannhelsetjenesten i den offentlige helsetjenesten slik at den skal være gratis. Venstre er etter min mening det eneste seriøse partiet som sloss for individets frihet, da gjennom sosialliberalismen. Et av mottoene deres er "personlig frihet, felles ansvar". Med andre ord så står individets frihet i fokus og skal i prinsippet bare begrenses av andres frihet. Man har et ansvar som frie personer til å hjelpe andre. Venstre har en ganske god distriktspolitikk, men du vil nok like den mer enn meg Effektivisering av statens midler er noe Venstre står for i større grad enn de andre borgerlige partiene. Venstre er ikke for å kutte skatter og avgifter i massevis, inntektene trenger de. Men de vil effektivisere det og strømlinjeforme det. Avgifter skal hovedsaklig være der for å dekke en spesifik kostnad. Alt annet av inntekter skal gå gjennom skatten. Venstre er ikke et kommunistisk parti og er ikke for sosial utjevning. Men de er for å sloss for de som har det dårligst. En av grunnverdiene til Venstre er at et samfunn kan dømmes etter hvordan de som har det værst har det. Politi er en viktig venstresak. Odd-Einar Dørum var i sin tid justisminister. Skole er jo en enda viktigere sak for Venstre og en av de virkelige store grunnene til at jeg stemmer Venstre. Lenke til kommentar
gneis Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg tror ikke du skal utelukke FrP heller. (Uten at jeg stemmer FrP i utgangspunktet selv) Her er link til programmene deres: http://www.frp.no/Innhold/FrP/Dokumenter/P...lderpagesize=20 Lenke til kommentar
stemvenstre Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 [*]Helse og Omsorg [*]Individets frihet (ikke anarki) [*]Fokus på hele norge og ikke bare de størse tettstedene (Det er omtrent like langt mellom Oslo - Kirkenes som Oslo - Roma) [*]Fokus på "effektivisering" av statens midler det vil si; slutte å kastebort penger. Privatisering trenge rikke å være noe dårlig... [*]Ungå store økonimiske skillnader i samfundet. Jeg tror ikke at komunismen er noe som det er mulig for menesker å leve lykkelig i, men jeg tror heller ikke at det er lurt å Øke skatte satsene på kjøretimer for persjonbil og samtidig redusere den for småfly. [*]Økte bevilgninger til Politi, skole og andre viktige organ. Noen forslag? Definitivt Venstre. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Det var noen på jobb som sa man heller burde stemme blankt enn å la være i stemme i det heletatt. Hvorfor det? Jeg er 31 og har aldri levert en stemmeseddel enda. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Men hva har det å si om jeg leverer en blank seddel eller holder meg hjemme? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Når vi først er så heldig å bo i et land med et demokrati som tillater meninger og ytringer, bør vi vitterlig benytte oss av stemmeretten vi har. Enn om man ikke skal stemme annet en blankt, så stem. Bruk stemmeretten! Men hva har det å si om jeg leverer en blank seddel eller holder meg hjemme? Du bruker stemmeretten din og blir registret. Endret 26. april 2009 av roberteh Korreksjon. Lenke til kommentar
stemvenstre Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Det var noen på jobb som sa man heller burde stemme blankt enn å la være i stemme i det heletatt. Hvorfor det?Jeg er 31 og har aldri levert en stemmeseddel enda. Det er jo bare tull. Å stemme blankt er et signal om at du er uenig med politikerne, men du sier ikke hva du er uenig i. Å velge et politisk parti handler om kompromisser - sjansen for å finne et parti du er 100% enig med, er forsvinnende liten. Stem derfor på det partiet du er mest enig i. Hvis du ikke stemmer, blir det patetisk å komme og klage i etterkant av valget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå