Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]PC bootet en sjelden gang - USB&skjerm fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Sliter med en 1 1/2 år gammel selvbygget PC.

Problemet begynte 2-3 måneder siden da PC ikke ville boote øyeblikkelig. Ofte måtte jeg slå den av og på titalls ganger og gjerne holde på i et kvarter før den bootet. Dette fungerer ikke lengre. Når PC først har bootet tidligere har det aldri vært noen stabilitetsproblemer.

Symptomene er som følger:

• PSU slår seg på; viften går
  • Hovedkortet får strøm - onboard status-LED lyser
  • CPU vifte går
  • DVD-ROM får strøm
  • Harddisker får strøm (fungerer tilsynelatende da jeg hører de starter opp)
  • Vifte på grafikkort går
  • Får ikke bilde på skjerm
  • Får ikke strøm ut på USB (tastatur og mus)

Hva som er forsøkt gjort:

• Fjernet RAM
  • Fjernet grafikkort (fortsatt ikke strøm på USB)
  • Fjernet DVD-ROM
  • Fjernet harddisker
  • Fjernet lydkort (fulgte med hovedkort)

Da jeg antok at hovedkortet (evt. mindre sannsynlig CPU) var problemet sendte jeg hovedkort og CPU til Amentio for testing. De konkluderer med at ingenting er galt.

Da det var unnagjort antok jeg at PSU var problemet og at den ikke klarte å levere nok strøm. Jeg gikk til innkjøp av en billig demo-brukte Sweex 650W, men det gjorde ingen forskjell.

Jeg begynner nå å bli litt oppråd for hva som kan være galt... det kan være grafikkortet, men det kommer som sagt ikke strøm på USB.

Spec:

• ASUS P5N32-E SLI PLUS, nForce-650i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16
  • WESTERN DIGITAL Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM
  • SAMSUNG SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
  • INTEL Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB
  • MSI GeForce 8800GTS 320MB GDDR3
  • 2x CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400 1GB
  • 2x Kingston DDR2 PC6400 1GB
  • CHIEFTEC
  • 560W, 4xSATA, 2XPCI-E, ATX/EPS, 20/24pin
  • Thermaltake Big Typhoon CPU kjøler
  • SAMSUNG Samsung 22" Syncmaster 226BW

Endret av BBC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd flere ganger at plastdelen i en av usb-kontaktene har knekt. Dette har ført til at metallet i kontaktene har kortsluttet. Resultat: Maskin som er vanskelig å starte og ingen strøm til usb-kontaktene. Så sjekk at alle usb-kontaktene på hovedkortet og i fornten på kabinettet (hvis disse er tilkoblet) er i orden.

Er det ikke dette må du nok begynne litt på nytt:

Koble opp KUN hovedkort, en ram brikke, prosessor og strømforsyning (eventuelt skjermkort hvis det ikke er et innebygd i hovedkortet). Hovedkortet skal da boote til post.

Hvis det funker:

Kobler du til en og en enhet og tester maskinen for hver nye enhet, helt til du får frem feilen.

Hvis det ikke funker:

Gjør følgende og test maskinen for hver enkelt ting du endrer: Bytt ram brikke, bytt sokkel for minnebrikken, reset bios, bytt strømforsyning, bytt skjermkort(hvis du bruker separat). Funker ikke dette ligger feilen i hovedkortet enentuelt i prosessoren. Selv om du har fått testet disse er det bare mennekser som har gjort det, så det kan fortsatt være feil på disse. Dette gjelder spesielt ved periodiske feil.

Vær også oppmerksom på at det kan en sjelden gang være feil på to enheter. Da vil feilsymtomene som regel endre seg etterhvert som du endrer konfigurasjonen.

Endret av jhbamse
Lenke til kommentar

Takker jhbamse... trengte egentlig bare en dytt i ryggen for å sjekke grundigere.

Har nå funnet ut at det er Crucial minnebrikkene som er problemet - PCen vil rett og slett ikke boote med noen av de installert.

Feilen min var at jeg testet med alle 4 RAM-brikker og ingen RAM-brikker installert da alle tidligere hovedkort jeg har hatt har klaget hvis RAM ikke er installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...