Gå til innhold

[Løst]Mine retigheter angånde garantier og reklamasjonsrett


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg har ein Dell XPS m1710 og desverre har eg problem med den

 

Får ca 2 1/2 månde siden begynte pc å plutseleg slå seg av heilt uten grunn, Pc gjekk forsatt men skjermen og all lyd forsvant fra PC-en. Eg kontaktet dell og fekk vite at garantien min var utgått og defor vill det ta litt lengre tid med at den må sendest på verkstaden. Den blei sendt og fekk den tilbake etter 17 dager på service. Og hadde denne pc i ca 1 veke. Så gjor pc nett da same. Eg snakka med dell igjen og fekk ein ny service avtale, men desverre blei ikkje den sendt igjennom og eg måte ringe igjen til dell 1 veke etter på og avtale på nytt. Då var eg så heldig at på grunn av uhelle mitt med Kundeservicen vill dei utvide service avtalen og sende repratør til meg. Han kom 3 dager etter telefon samtalen og fikset pc. No har eg hatt pc ein veke så hendte det igjen nettop når eg driv på å arbeide med pc som var veldig toske når eg mister 1/2 dags arbeid på grunn av dette.

 

Update:

 

No starte ikkje pc lengre.. sjølv om pc har blitt slått heilt av og så på igjen.

 

Deler som har blitt byttet på min Dell pc gjennom prossesen

 

(Hovudkort, Skjermkort, Hardisk, Vifter, Høytalara)

 

Det eg lure på er rett og slett om eg har krav på å heve kjøpet og få ein ny Dell pc av Dell på grunn av feilen som ikkje har blitt fikset i denne prossessen?

 

Takker for svar på forhand og håper på kjappt svar!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har eit spørsmål til angånde saken

 

Pc kostet i sin tid 21 000 - 22 000 kr (ja veit stort beløp) eg lure på kva krav har eg i tilfelle om ein ny pc eller heving av kjøpet har eg rett på heile kjøpsumen til bake eller ein ny pc får samme pris som den gamle?

 

Er jo snakk om ein 3 år gammal pc, kunne gjerne fått nokon inspell nett der sån eg veit noe lunde kva eg forvente meg av Dell i denne sitvasjonen

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

I utgangspunktet rett på reparasjon altså

 

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

[...]

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Men etter 2 reparasjoner på samme del(eller symptom?) har du rett på pengene tilbake, siden mangelen er vesentlig. Det er ekstremt, men det blir riktig ifølge loven. Evt kan du jo få ny pc fra dell, men du kan kreve pengene tilbake med renter, mener jeg. (heving av kjøp)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...