stimas Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Hei. Mener dette skal være mulig, men jeg finner ikke ut hvordan.... Kunne tenkt meg å gitt prioritet til en maskin (på MAC-adr. eller IP nivå). Når to maskiner laster ned, så går det sirup å surfe for andre maksiner. Kunne tenkt meg at f.eks. nedlasting får dårligere prioritering enn vanlig surfing. (Ja, jeg vet det å kjøpe høyere hastighet avhjelper, men dette er ikke noe temma). TAKK for tips. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Skal prøve å guide deg igjennom ett oppsett som fungerer fint hos meg. Hvis vi forutsetter at de to maskinene har følgende data: PC1 - 192.168.1.100 PC2 - 192.168.1.101 samt at din maskin har en adresse ulik disse, f.eks 192.168.1.110 så gjør du følgende: Logg inn på routeren og velg fliken ADVANCED og deretter QOS ENGINE i menyen til venstre: Slå av AUTOMATIC CLASSIFICATION og legg inn de to PC'ene som vist med rød skrift, evnt. så kan du velge kun en regel som innebefatter begge IP-adressene. PC'ene vil få prioritet 255 (som er lavest prioritet) når du lagrer oppsettet. Husk å krysse av for at regelen skal brukes (grønn v) for så å velge SAVE i toppen av bildet: Hvis du f.eks vet at de to PC'ene kun bruker BitTorrent så kan du velge å kun nedprioritere trafikk via portene 6881-6999 som ofte blir brukt som standard. Noen BitTorrent-klienter kan bruke uPnP for å åpne en vilkårlig port så det å utelukke alt er kanskje greit nok. Husk SAVE: Etter at du har lagret oppsettet og routeren har restartet så kan du velge STATUS og så INTERNET SESSIONS i menyen på venstre side, da bør du se at trafikk til de to maskinene får prioritet 255 mens annen trafikk får høyere prioritet: En forutsetning for at dette skal fungere tilfredsstillende er at QoS-tillegget i oppsettet for nettverkskortene er aktiv på alle maskiner: Håper du får dette til.... Endret 15. mars 2009 av Pingla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå