Gå til innhold

En film ingen har sett: Diskusjonstråd


Infenso

Anbefalte innlegg

Ettersom det enda ikke er blitt laget en diskusjonstråd rundt Programsvares prosjekt tok jeg liksågodt på meg ansvaret. Dette er tråden for anmeldelser og diskusjon rundt de utvalgte filmene.

 

Emnetittel endres forøvrig etter ønske. Vil foreslå at vi finner på et navn for denne "filmklubben".

 

 

Brukernes vurderinger av de utvalgte filmene:

Les Yeux Sans Visage (1960, Georges Franju)

- Infenso: 6,5/10

- Movieheart 3/10

- Magnusbe 6,5/10

- Speik 7,5/10

- BadSmile 8/10

- Athorb 6,5/10

- Gnav 7,5/10

- GoreGalore 2/10

- Programvare 5/10

- HenHau 6,5/10

- Ingrid-Bergman 9/10

- Darco 3/10

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les Yeux Sans Visage (1960, Franju)

Surgery2.JPG

Dette prosjektets første film byr på kald og mørk stemning. Dette er ikke en horror-film, men et par av sekvensene får det virkelig til å gå kaldt nedover ryggen. Karakterene er troverdige, og spesielt den kyniske og rolige Doctor Génessier er minneverdig. Tempoet i filmen er svært sakte, noe som gir seeren tid til å føle på stemningen.

 

Dessverre syns jeg ikke den holder seg like interessant hele tiden, men de siste scenene er av den uforglemmelige sorten. Musikken har jeg hørt mye bra om, men for min del føltes den lite passende, da den ga meg tivoli-vibber. Den var helt klart catchy, men jeg skulle gjerne sett at det var brukt et mer stemningsfullt og skjærende lydspor. Les Yeux Sans Visage er flott filmet i s/h og byr på flotte seksvenser. Men jeg vil ikke si at den har tålt tidens tann så altfor godt, da den ikke klarer å sjokkere på samme måte som før. Det kan virke tåpelig å trekke for dette, men jeg føler at dette er noe som ble lagt vekt på da filmen ble laget. Jeg håpet ihvertfall på å oppfatte filmen som mer sjokkerende og frastøtende enn det som var tilfellet.

 

Les Yeux Sans Visage er en god film med en svært interessant story og mye potensial, men jeg føler at det hele kunne blitt gjort så mye bedre og enda mer interessant.

 

67%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Har nettopp sett filmen jeg også, og er ikke helt enig med deg Infenso.

 

Jeg syntes filmen var altfor treg, og de kunne gjerne ha gjort den kortere uten at det hadde gått noe særlig ut over kvaliteten på filmen. Tvert i mot tror jeg den kunne ha blitt noe bedre. Enkelte av scenene ble veldig lange i lengden og jeg mistet fort interessen.

 

Som du sier har filmen mye potensiale og det kan jeg være enig i. Manuset er forsåvidt godt skrevet og storyen er ikke så altfor gal den heller. Men det hele blir ødelagt av som sagt for treg framgang. Samtidig synes jeg ikke skuespillet er så altfor godt heller.

 

Horror delen var heller ikke så veldig minneverdig. Følte ikke noen som helst horror underveis i filmen. Det ble heller til at jeg ønsket at filmen viste mer. Det ble for tamt rett og slett.

 

Og når filmen samtidig avsluttes med et nokså pinlig og latterlig gjennomført drap ble det hele til en ganske så kjip opplevelse. Litt synd egentlig for historien har potensiale.

 

Vurdering: 3/10

Lenke til kommentar
Du følte ikke noe som helst horror da offer nummer to lå på bordet og ble kuttet i? Heller ikke da offer nummer tre våkner opp med Christiane stående over seg? Sistnevnte scene var kanskje filmens mest uforglemmelige.

 

Selvsagt var det ikke noe særlig pent å se på at offer nummer 2 ble kuttet i. Men jeg følte ikke noen som helst horror som gjorde at jeg vred meg i stolen eller noe slikt. For meg ble det en nokså tam opplevelse. Jeg føler at jeg har sett så mye annet som overgår det rent horrormessig. Og når det gjelder offer nummer 3 ventet jeg bare på at hun skulle våkne. Kom ikke som noen overraskelse det.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i anmeldelsen, føler jeg ikke at filmen har tålt tidens tann. Jeg er altså så smått enig med deg i det første du sier, men jeg kan ikke nekte for at det gikk kaldt nedover ryggen min under disse scenene. Jeg fikk en ekkel følelse spesielt under den andre jeg nevnte. En surrealistisk scene med mye psokologisk verdi. Slik oppfattet ihvertfall jeg den.

Lenke til kommentar

Eg likte musikken, eg. Den hadde eit tivolipreg, men også ein dyster og forstyrrande undertone.

 

Historia var god, og eg hadde eit par grøss. Samstundes, var filmen ganske treig, og eg skotta bort på klokka ein del.

 

Konflikten mellom dottera og foreldra vart godt skildra. .

Eg gjev filmen 4/6

Lenke til kommentar

Les Yeux sans Visage - 75/100

 

Første filmen i dette prosjektet var god, spesiell og hadde et veldig inviterende lydspor samt estetisk utseende. Den helt store suspensen kom desverre ikke, men filmen hadde et par sekvenser, spesielt slutten, som var bare herlig. Ikke en "horror flick", men en mørk, human film med troverdige karakterer. Jeg synes dog at horror-biten burde blitt tatt et steg videre, jeg fikk litt Psycho-feel uten Psycho-suspensen. Christiane med hennes øyne uten ansikt er dog et bilde jeg kommer til å huske! Og den musikken må anskaffes, uten tvil.

Lenke til kommentar

Les Yeux Sans Visage

Regi: Georges Franju

Fransk Drama-Horror fra 1960

 

Synes dette var en fabelaktiv film. Musikken var noe for seg selv, det sirkus aktige musikk sporet passet godt i noen scener. Filmen hadde litt hitchcock mørkhet over seg som passert svært godt inn. Skuespillet var ikke noe å juble over, men var heller ikke dårlig. Fikk ikke akkuratt noe horror vibber, men ser ikke bort ifra at filmen var creepy på 60 tallet.

 

Ser ikke problemet Movieheart hadde med at den gikk sakte frem. Synes filmen var perfekt slik den var, hadde den hatt litt mere fart i seg, så hadde filmen sikkert bare vært rotete og stressende.

 

Jeg synes filmen var god, og gir den 80/100

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Den største overraskelsen var at mens jeg forventet en typisk kunstfilm, så føltes dette mer som en slags b-krim. Ikke i negativ forstand riktignok, og folk må ikke trekke noen negative hentydninger ut av det begrepet. Langt mer streit enn jeg hva hadde forberedt meg på, i alle fall.

Det begynner som et slags mysterium, men avslører seg selv fort, og er egentlig helt fra starten ganske gjennomsiktig og åpenbar. Men så er ikke filmen subtil for fem flate øre da. Det gjør ikke så mye, for den er underholdende nok til å veie opp for det, og plottet i seg selv er utrolig kult. Og ikke minst ansiktsoperasjonsscena.

 

Den er forøvrig et godt eksempel på at filmen er en smule utdatert. Dette er kult nå, men folk reagerte garantert langt mer for 50 år siden. Jeg ble sittende litt og tenke over hvordan reaksjonene var den gang ifht i dag; ganske sikkert større reaksjoner, i dag løfter man knapt et øyenbryn. Skal dog innrømme at den var en anelse ubehagelig å se på, så litt effekt innehar den ennå.

Andre elementer var musikken, som føles litt malplassert, og horror-elementene, som nevnt. Sistnevnte går mest på at de garantert var mer effektfulle da vs. nå igjen, men jeg synes nå de fungerte bra selv om de ikke skremte meg. Ikke noe jeg trekker for, altså.

 

Det jeg derimot trekker for er noen rimelig lite troverdige vendinger, bl.a. Filmen kunne hatt godt av å ta seg litt lenger tid, den er jo ikke akkurat i lengste laget, skulle gjerne sett at den var litt lenger.

Noen blemmer til tross; noen av dem bidrar faktisk litt til sjarmen, og ingenting går på bekostning av underholdningsverdien. Plukker gjerne fram denne igjen senere.

 

6.5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...