Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen "spiser" harddisker

Anbefalte innlegg

Bygde meg en maskin i fjor som jeg har hatt problemer med helt fra starten av. Opprinnelig bruke jeg XP på maskinen, men p.g.a utallige blåskjermer med vage feilkoder endte det opp med at jeg la inn Ubuntu. Dette hjalp på krasjingen, men maskinen har fremdeles problemer.

Da jeg bygde maskinen besto maskinvaren av:

AMD Athlon 4600

M2N-SLI Deluxe

OCZ XTC 2048MB PC6400

Fortron Source 400W PSU

Samsung Spinpoint 500GB

Geforce 8600 GTS

Kjørte Ubuntu godt og lenge før problemene dukket opp igjen. Fikk såkalt I/O Error som ga et filformat som kun var leselig, ikke skrivbart. En reboot fjernet midlertidig problemet, og jeg kunne gjøre dette et par ganger. Etter det var disken ubrukelig.

Tenkte først at det var disken som var dårlig, byttet den ut med en annen (faktisk identisk) disk. Etter en liten periode tok også denne kvelden.

Alt dette har skjedd over et års tid, så husker ikke alle detaljene, men har nå byttet en del maskinvare. Også en tredje disk tok kvelden i maskinen, og når det skjedde tenkte jeg at det kunne være kontrolleren på hovedkortet som var problemet. Byttet hovedkort, CPU og satte i enda en ny harddisk. Maskinvare per i dag er:

Intel Pentium Dual Core E5200

Intel P5Q Pro

Seagate Barracuda 80GB

Resten som ovenfor.

Nå fikk jeg en ny I/O-feil i dag. Satte meg på kontoret ved maskinen, og uansett va jeg prøvde å gjør (i Ubuntu) fikk jeg feilmeldingen "Could not initialize"/ I/O-error.

Hva faen? Denne maskinen brukes som server i hjemmet, og står på 24 timer i døgnet. Mista alt av gamle e-poster og diverse forrige gang, men fikk tatt backup nå. Jeg prøvde å restarte maskinen, men fikk Read Error i GRUB. Skrudde da maskinen av på PSU, og etter at den hadde vært av i 5 minutter startet den som om ingenting hadde skjedd. Nå lurer jeg på om PSU kan gi dårlige spenninger. Andre som har meninger? Rimelig oppgitt.

Et siste ord om dette: Har også to andre harddisker i maskinen, som står i software-raid. Disse har fungert perfekt siden dag 1. 80GB-disken som nevnt er en ren OS-disk, og det er kun de som har vært brukt som OS-disk jeg har hatt problemer med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde dette problemet når jeg bygde pc for et år siden. I løpet av den første uken så måtte jeg bytte inn intet mindre 5 harddisker. Begynte med 3x Samsung Spinpoint 750, måtte bytte inn 2 av dem og begge de måtte byttes. Var på TG så de begynnte å slippe opp for disker, så fikk en 1tb disk som også måtte byttes. Men når jeg fikk alle tilbake, så fungerte det og de har fungert uten problemer etter på.

Så om det er uflaks eller pcen er vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Jeg synes også det er vanskelig å finne ut hva som kan være problemet. Jeg kan skifte hw til jeg er grønn i trynet, og vil fremdeles ha problemer. Har ikke sendt noen av diskene til reklamasjon, men tror jeg skal samle dem sammen sånn at jeg ihvertfall får nye.

Har vanskelig for å tro at dette kan skyldes annet enn maskinvaren. Tror neppe det er software-relatert.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti noe lignende, en maskin som spiste disker, selv etter bytte av hk som vi først trodde var feilen. Når vi derimot testet med å bytte strømforsyning til en gammel haug jeg hadde liggende forsvant disse problemene med en gang...

Lenke til kommentar

Argh, samme som jeg mistenker. Får ikke kjøpt ny på en god stund, heller. Skal kjøre en sjekk med GParted nå for å se om den finner noen feil, men heller mer og mer mot PSU. Fordömrade...

Edit: Ingen feil i GParted...

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

En ting jeg funderer litt på. Om det skulle være PSU som er problemet, så er det litt snodig at det kun går utover OS-disken. Jeg har rullert litt på hvilke strømkontakter som står hvor, så får det ikke helt til å stemme.

Jeg satte i den nye maskinvaren som nevnt i førstepost i januar, og i dag var første gangen siden da at jeg har fått problemer. Har rebootet en del siden det, og det har foreløpig gått bra. Men lever i usikkerheten nå. Alt kan gå bra, og alt kan gå fløyten.

Edit: Etter en grundigere sjekk med Smartcontrol ser jeg nå at alle diskene sliter med pre-failure. Konkluderer da med at det er PSU som lager et helvete for meg, og får ta problemene deretter. En positiv ting i dag da: Dro frem de to gamle 500GB diskene som var erklært døde, og fikk faktisk liv i dem uten problemer! Dette var disker som hverken dukka opp i BIOS, på Live-CD'er eller noe :) Har nå satt dem opp i et RAID som blir 870 gb, og håper at de duger bedre der enn dem gjorde som OS-disker.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...