Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilutleiefirma - Hjelp til navn.

Anbefalte innlegg

Skal leie ut brukte biler - noen som kan gi meg et godt forslag til hva firmaet kan hete? Det er relativt bra biler fra 2000-2007 mod. Så det er ikke som feks rent-a-wreck.

Spennende å se om noen her kan komme med et bra navn! Om jeg velger å bruke navnet kan det vanke en premie:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal leie ut brukte biler - noen som kan gi meg et godt forslag til hva firmaet kan hete? Det er relativt bra biler fra 2000-2007 mod. Så det er ikke som feks rent-a-wreck.

Spennende å se om noen her kan komme med et bra navn! Om jeg velger å bruke navnet kan det vanke en premie:)

Foretrekker du norsk eller engelsk navn?

Lenke til kommentar

Gjør det kort (maksimalt 5-6 bokstaver) og enkelt å huske. Klarer du samtidig å relatere det til det du driver med er det supert. Navnet i seg selv er ikke spesielt viktig, det som ER viktig er at folk husker det.

Og før du sier imot; "Hertz" og "Avis". ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Fordi det er en generisk betegnelse på en gruppe biler, ikke et spesifikt firma. Ergo, ingen god ide. Coca-Cola ville nok ikke vært der de er i dag dersom de kalte seg Soda, selv om navnet er kortere og enklere å huske (at den korte versjonen "Cola" etterhvert ble betegnelsen på en egen brusgenre er en annen historie).

McHalvorsen: Selv om mange har hørt om Cresco ville jeg kanskje vært varsom med å "etterlikne" en kredittinstitusjon. Jeg tviler på det tilfører et leiebilfirma noe positivt.

En annen ting som kan være lurt å tenke på er hva slags kundegruppe man har tenkt å henvende seg til. Reisende? Eldre? Rike? Dersom man klarer å "fange" kundegruppen eller firmaets verdier i firmanavnet er det absolutt et pluss (men som sagt ikke noe must). En tidligere kunde av meg hadde startet trafikkskole. Firmanavnet var både kort, enkelt å huske og positivt ladet: "JESS". Suverent navn for en trafikkskole ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Er meget med på tankegangen om at et kort navn er best - men da krever det gjerne mye mer markedsføring. Hertz høres jo ut som en musikkforretning, mens AVIS er ikke det vi forbinder først med leiebiler. MEN vi gjør det allikavel fordi det er så sterke merkevarer og de har blitt bygd opp over tid. Avis - We try harder er faktisk et av de mest kjente slagord..

Lenke til kommentar

Dersom det du sier der hadde vært riktig hadde det ikke vært så grusomt mange korte, enkle merkenavn som det er i dag. Dersom korte navn krevde mer markedsføring ville man aldri ha valgt korte navn. Korte navn krever MINDRE markedsføring, fordi de fester seg mye lettere i mottakerens hode. :) DIGRE merkenavn er dyre og tidkrevende å bygge, det er helt riktig. Man blir ikke markedsledende over natta bare fordi man kaller firmaet "FIPP". Men man har en svært god start, spesielt dersom alle konkurrentene heter ting som "Ø. Tollefsens Eft. Buljonterningpakkmesterassistentvikarbyrå Vest AS".

Nike. Telenor. Posten. Google. NRK. IKEA. Levi's. Ford. Rema. Chess. IBM. Apple. Sony. MTV. Kleenex. Hvor mange LANGE merkevarenavn kommer du på? Jeg kommer ikke på ett eneste...

Mvh Thomas :)

- markedsføringsutdannet -

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Dersom det du sier der hadde vært riktig hadde det ikke vært så grusomt mange korte, enkle merkenavn som det er i dag. Dersom korte navn krevde mer markedsføring ville man aldri ha valgt korte navn. Korte navn krever MINDRE markedsføring, fordi de fester seg mye lettere i mottakerens hode. :) DIGRE merkenavn er dyre og tidkrevende å bygge, det er helt riktig. Man blir ikke markedsledende over natta bare fordi man kaller firmaet "FIPP". Men man har en svært god start, spesielt dersom alle konkurrentene heter ting som "Ø. Tollefsens Eft. Buljonterningpakkmesterassistentvikarbyrå Vest AS".

Nike. Telenor. Posten. Google. NRK. IKEA. Levi's. Ford. Rema. Chess. IBM. Apple. Sony. MTV. Kleenex. Hvor mange LANGE merkevarenavn kommer du på? Jeg kommer ikke på ett eneste...

Mvh Thomas :)

- markedsføringsutdannet -

Hva er ett langt merkenavn da? Louis Vuitton, Coca Cola, Platekompaniet, Mercedes Benz, Sony Ericsson, Canal Digital,

Panasonic, McDonalds eller må de være som eksempelet ditt som er satt litt vel på spissen?

Lenke til kommentar

McHalvorsen: Gode eksempler :) Men enkelte av dem er ikke spesielt store (det samme gjelder forsåvidt enkelte av mine eksempler), som f.eks. Platekompaniet og Canal Digital. Dessuten er det svært mange som benytter forkortelser; LV (Louis Vitton), Cola (Coca-Cola), MB/Merce/Mercedes/Benz (avhengig av hvilket land man er i), SE (Sony Ericsson) osv. Samtlige eksempler (bortsett fra Platekompaniet, som forøvrig er de minste i denne sammenheng) har heller ikke merkenavn som forteller noe om hva de driver med.

Men nå har jeg egentlig sporet hele tråden relativt grundig av... Testside, hva er konkurransefortrinnene dine i forhold til de andre leiebilaktørene?

Lenke til kommentar
McHalvorsen: Gode eksempler :) Men enkelte av dem er ikke spesielt store (det samme gjelder forsåvidt enkelte av mine eksempler), som f.eks. Platekompaniet og Canal Digital. Dessuten er det svært mange som benytter forkortelser; LV (Louis Vitton), Cola (Coca-Cola), MB/Merce/Mercedes/Benz (avhengig av hvilket land man er i), SE (Sony Ericsson) osv. Samtlige eksempler (bortsett fra Platekompaniet, som forøvrig er de minste i denne sammenheng) har heller ikke merkenavn som forteller noe om hva de driver med.

Men nå har jeg egentlig sporet hele tråden relativt grundig av... Testside, hva er konkurransefortrinnene dine i forhold til de andre leiebilaktørene?

Er vel strengt tatt ikke veldig mange av dine eksempler som forteller mye om hva de driver med heller, og når mercedes og sony ericsson reklamerer for sine produkter forkorter de det ikke nevneverdig,- coca-cola gjør det..ikke med cola men med coke. Er vel heller vi forbrukere som forkorter merkevarene først...

Hvor langt merkenavn man har spiller liten rolle spør du meg, beklager at vi sporet av!

Lenke til kommentar
Er vel strengt tatt ikke veldig mange av dine eksempler som forteller mye om hva de driver med heller

My point exactly. Veldig mange henger seg for mye opp i å finne et merkenavn/firmanavn som forklarer så mye som mulig. At det er kort og enkelt er langt viktigere. Om man klarer begge deler er det selvsagt bra (f.eks. Kleenex), men det er alldeles ikke et krav. Det trenger faktisk ikke være forståelig en gang (f.eks. Google).

og når mercedes og sony ericsson reklamerer for sine produkter forkorter de det ikke nevneverdig,- coca-cola gjør det..ikke med cola men med coke. Er vel heller vi forbrukere som forkorter merkevarene først...

Nettopp. Fordi vi synes det er enklere å uttale og enklere å huske. ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Epifant: Avis er et godt eks. i ditt tilfelle spør du meg :)

Kort navn som "alle" vet hva er, selvom jeg tenker på papir-,

nettavis først om jeg ikke ser logo`n eller hører bil/bilutleie i samme slengen..

Hva med Lego da folkens?

Alle kjenner jo disse udødelige klossene i farget plastikk,

men navnet er jo hente fra initialene til de to som startet dette uten noe

"fornuftig" navn på andre måter..

Følte desverre for å ta med dette uten at det har så mye med saken å gjøre,

men det kan kanskje bidra til å åpne tankene litt? :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Hei igjen

Takk for mange gode tilbakemeldinger her, veldig greit å få litt innspill fra andre og det er jo tydlig at mange har god peiling på akkurat dette med merkenavn og merkevarebygging.

Når dere sa a til b så tenkte jeg på A2B feks.. men det viser seg at det er opptatt, er et annet firma som heter A2B Design, og da blir vel det litt for likt vil jeg tro.

Konkurransefortrinn:

- Morsomme og gode biler, vi dekker mange forskjellige behov

- Alltid god på pris, skal være billigst!

- Tilgjenglighet, kan levere og hente biler på flyplass og i bysentrum

Noen av bilene jeg har:

audi a6 2000 mod

bmw 320 2000 mod

audi a4 stv 2005 mod

bmw 325ci cab 2001 mod

bmw 323ci cab 2000 mod

bmw 530d 2002 mod

audi allroad 2.7 biturbo vare 2001 mod

mitsubishi grandis 2007 mod vare

MB Sprinter 2006 mod lang type.

Grunnen til at jeg starter opp med de bilene er rett og slett fordi bruktmarkedet stoppet opp og at jeg taper mye penger på å selge bilene ( har drevet med bilsalg ). Derfor begynte jeg å leie de ut til kjentfolk osv og det ble plustlig flere og flere som ville leie bil. Slik det er nå går hjulene rundt og jeg har ikke startet opp skikkelig ennå.

Tips, innspill osv tar jeg gjerne imot:)

Endret av testside
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...