Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Multiplierkoas! veksler mellom x 6 og x 8

Anbefalte innlegg

Jeg har et seriøst problem med multiplieren. Den flyr opp og ned mellom x6 og x8.

Core Speeden er kun riktig når multiplieren er x8. Finner ingen måte å stille dette på.

Jeg har en e64oo prosessor. den skal ligge på 2133, men flyr til 1600 hele tida.

Kan noen hjelpe meg?!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et seriøst problem med multiplieren. Den flyr opp og ned mellom x6 og x8.

Core Speeden er kun riktig når multiplieren er x8. Finner ingen måte å stille dette på.

Jeg har en e64oo prosessor. den skal ligge på 2133, men flyr til 1600 hele tida.

Kan noen hjelpe meg?!?

Det er ikke noe galt. Prosessoren din klokker seg ned til 1600 når den ikke er under tung last, og klokker seg opp når det trengs. Da bruker den mindre strøm og lager mindre varme/støy når du ikke bruker dataen til noe intensivt, mens man har full ytelse når man f.eks spiller :) 

Lenke til kommentar

I bios har du en funksjon under "CPU features". Husker ikke akkurat hva den heter, men du skal velge disable på denne, så har du hele tiden 8x multipl. Lurer på om det er C1 EIST den heter eller noe i den dur. Grunnen til denne er vel så vidt jeg har forstått at cpu'en din kan "hvile" på 6x multipl. når den ikke er i bruk. Med en gang du kjører applikasjoner vil den "gire" seg opp til 8x.

Edit : Ops! iskaldcola var visst før meg :)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan noen hjelpe meg?!?

Som de før meg har forkart:

Dette er ikke ett "seriøst" problem. Det er vel heller du som har ett "seriøst" problem som bruker unødig energi på å irritere deg over dette. :)

Det kan være litt vrient å finne setting i Bios (fint om du oppgir hvilket hk du har).

Speedstep(EIST) er en setting. Det hjelper ikke å disable denne sålenge C1E er "på".

Du finner dette som regel under CPU Features i en "submeny" i Bios.

Det er også mulig å slå det av i Windows med software, f.eks. RMClock.

Sistnevnte er en nødvendighet hvis det er en Dell PC. Disse har "lobotomert" Bios, hvor dette (og annet klokke-snacks) er fjernet. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...