Gå til innhold

[Løst] Problemer med trådløs i Arch

Anbefalte innlegg

Heisann,

har et rart problem synes jeg.

Under selve innstallasjonen av arch, fra live cd'en, funket trådløst helt fint. Fikk lastet ned alt jeg trengte av pakker og sånt. Men da jeg startet opp base-systemet uten cd'en, så funket plutselig ikke trådløst lengre.

Når jeg skriver

iwlist scan

så får jeg bare opp "No scan results".

Edit: Hehe, her glemte jeg å ifconfig wlan0 up først ;p

Dog, problemet var at trådløsen ikke fant det nettverket jeg ville bruke

Jeg fullførte resten av innstallasjonen via kablet nettverk og har fått kde 4.2 oppe å kjøre nå. Hva er det kde bruker for å håndtere nettverk? Kunne ikke finne noe knetworkmanager.

En annen ting som var rart,

norsk keymap funket helt fint under innstalleringen, og også etter at jeg hadde fått baseinnstallasjonen til.

Men, etter å ha oppdatert pacman, kernel, og tatt en restart, så var keymappet helt fucket!

For å skrive root måtte jeg taste inn ossk, for å få s måtte jeg skrive ø, osv. osv.

Fikset problemet midlertidig ved å bytte til us keymap'et. I kde fikk jeg justert tilbake til norsk layout, som funker fint her i kde. Men i konsole er det fortsatt amerikansk layout.

Takker for svar folkens :)

Edit: Den finner trådløse nettverk, men ikke det nettverket som jeg vanligvis bruker. Dog, i Windows finner jeg det.

Løsningene:

By default iwl3945 is configured to only work with networks on channels 1-11. Higher ranges are not allowed in some parts of the world (US). In the EU however channels 12 and 13 are used quite common. To make iwl3945 scan for all channels, add "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU" to /etc/modprobe.d/options. With "iwlist f" you can check which channels are allowed.

Sjekk etter KEYMAP i /etc/rc.conf. Jeg har f.eks dette i min config.

KEYMAP="no-latin1"

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket trådløst kort har du? Jeg tror Arch CD'n inneholder ekstra firmware og drivere enn hva som faktisk installeres ved default, slik at du kan installere Arch over wifi hvis du ønsker det... Sjekk hva du får opp i dmesg, kanskje du rett og slett bare må installere firmware? (sjekk arch wikiet for dette, søk etter Wireless). Skriv også ifconfig -a i terminal og se om nettverkskortet ditt er registrert, hvis ikke må du på driver/firmware jakt...

Trur ikke knetworkmanager finnes for KDE4 enda, men skal dukke opp snart vil jeg tro... Kan alltids bruke gnome sin applet inntil da...

Lenke til kommentar

Thx Robin :)

Jeg har et Intel 3945 og jeg huket av for innstallering av firmware under innstallasjonen.

JEg finner også trådløse nettverk, men ikke det nettverket jeg ønsker å bruke. Og akkurat det nettverket klarte jeg å finne med live-cd'en.

kde fikset keymapgreia for meg :) Også i konsole.

Lenke til kommentar

Thanks Anders,

det var dette som løste problemet:

By default iwl3945 is configured to only work with networks on channels 1-11. Higher ranges are not allowed in some parts of the world (US). In the EU however channels 12 and 13 are used quite common. To make iwl3945 scan for all channels, add "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU" to /etc/modprobe.d/options. With "iwlist f" you can check which channels are allowed.

Endelig fikset trådløsen!

Anders, hadde du vært her skulle du fått den største klemmen ever! :)

Takk for hjelpen, og takk til dere andre også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...