Gå til innhold

Noen som kan svare på bokføringsspørsmål

Anbefalte innlegg

Driver kjøp/salg av bruktbiler, og har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.

Ved henting /levering av biler blir det jo noen kostnader, flybilletter, togbilletter, mat osv. hvordan bokfører jeg det?

I konto gruppe 4. som varekostnader, eller i 6-7 gruppen. Og er mva på dette (mat osv) fradragsberettiget? (er mva-pliktig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Driver kjøp/salg av bruktbiler, og har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.

Ved henting /levering av biler blir det jo noen kostnader, flybilletter, togbilletter, mat osv. hvordan bokfører jeg det?

I konto gruppe 4. som varekostnader, eller i 6-7 gruppen. Og er mva på dette (mat osv) fradragsberettiget? (er mva-pliktig).

http://www.idrett.no/ftp/Lover/doc/kontoplan.htm

I følge denne planen som følger NS (Norsk standard) så har du kontoene:

61. Frakt og transportkostnad vedrørende salg

73. Salgs-, reklame- og representasjons-kostnad

71. Kostnad og godtgjørelse for reise, diett, bil ol.

Det med mva på mat tror jeg du har ja pga det går under en forretningsreise. men personlig lunsj kan du ikke trekke fra.

Lenke til kommentar

mrp89: Det der er kontogrupper og ikke kontoer.

Jeg ville brukt konto 7140 Reisekostnad, ikke oppgavepliktig for alle kostnadene.

Kjøp av tjenester som gjelder personbefordring (fly, tog, buss, trikk, båt, taxi) og overnatting i hotell innenlands er avgiftspliktig med 8 % merverdiavgift.

Når det gjelder bespisning så får man aldri mva-fradrag for det uansett om det gjelder reiser, representasjon, kantine etc.

Hvordan har det seg at du er mva-pliktig når du driver med kjøp og salg av bruktbiler egentlig?

Lenke til kommentar
mrp89: Det der er kontogrupper og ikke kontoer.

Jeg ville brukt konto 7140 Reisekostnad, ikke oppgavepliktig for alle kostnadene.

Kjøp av tjenester som gjelder personbefordring (fly, tog, buss, trikk, båt, taxi) og overnatting i hotell innenlands er avgiftspliktig med 8 % merverdiavgift.

Når det gjelder bespisning så får man aldri mva-fradrag for det uansett om det gjelder reiser, representasjon, kantine etc.

Hvordan har det seg at du er mva-pliktig når du driver med kjøp og salg av bruktbiler egentlig?

Kjøp/salg av bruktbiler er innenfor avgiftsområdet for mva, men den er også innerfor rammenn av avgiftsfri omsetning der hvor utg. mva ikke skal beregnes, men hvor det er fradragsrett for inng. mva. (gjelder kjøretøy som det betales omreg.avgift på, eksport, bøker i siste omsetningsledd osv.)

Når det gjelder reisekost. så har jeg hittil brukt konto 7140, men er usikker på\ om det er mest korrekt. Hvis jeg f.eks leier et fraktfirma til å transporetere bilen, så har jeg brukt 4060- frakt, mens tog/fly og mat har gått av 7140. Men egentlig så er jo dette sammen type kostnad vel, om jeg reiser selv og henter eller leier et annet firma for meg. Det er slike "bagateller" som gjør det å føre regnskap selv litt problematisk. Og hos Skatteetaten eller Bedin er det lite konkret hjelp å hente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...