Gå til innhold

Empire: Total War Demo - Diskusjon og erfaringer


Anbefalte innlegg

Denne tråden vil fungere som en diskusjon og erfaringstråd for demoen. Om du har problemer med nedlastning, Steam, demoen eller lurer på mer tekniske ting; som f.eks hvordan man kan få flere enheter i en gruppe, ta det i denne tråden: Empire: Total War Demo er ute! - Tekniske spørsmål

 

 

En artikkel jeg har skrevet om hva demoen inneholder og hvordan lanseringsperioden har vært er nedenfor.

 

-------

Endelig er den her; demoen til Empire: Total War. Gjør deg klar til å sette sjøbein!

 

For ikke lenge siden ble demoen til Empire: Total War endelig tilgjengelig for nedlastning gjennom Steam etter at datoen for lansering ble annonsert i går. Den er på 1.5GB, derfor vil jeg anbefale å begynne nedlastningen av demoen før du eventuelt leser videre mens nedlastningen holder på.

 

http://store.steampowered.com/app/10620/

 

Du må ha installert Steam for å kunne spille og laste ned demoen, det laster du ned herfra.

 

I demoen får en muligheten til å spille et sjøslag og et landslag, samt to treningskamper. De to hovedkampene er ”Battle of Lagos” og ”Battle of Brandywine Creek”. Den første trefningen vil foregå utenfor kysten av Portugal – hvor du som Storbritannia kjemper et slag mot Frankrike.

 

I det andre slaget er beina trygt plantet på jorden, nærmeste bestemt Amerika. Der kan du som det britiske imperiet nok en gang vise hva du er god for – og du kjemper mot den amerikanske generalen George Washington.

 

 

Svært etterlengtet demo

Før demoen i dag ble lansert har det sett ut til å herske total krig mellom utviklerne og de aller mest tålmodighetsleie tilhengerne – slagmarken har vært diverse Total War-foraer. Grunnen for mange tilhengere er enkel, skulle ikke demoen vært ute tidligere?

 

Det var i månedskiftet januar/februar at spesielt mange begynte å prøve og sikte seg inn på når demoen ville komme, forventningene var da at den ville komme innen dager. Det var før dette ikke kommet noe nytt om demoen fra offisielt hold, men på grunn av utsettelsen av spillet til mars mente mange at en demo ville komme rundt den opprinnelige lanseringsdatoen. En annen grunn til de massive forventningene er det faktum at Creative Assembly faktisk har hatt demoer ute en måned før tidligere spill i Total War-serien har kommet ut.

 

Demoen uteble og det skapte fort stor aktivitet i tråder om den. Samtidig kom det en rekke Youtube-videoer hvor

, ”Hitler” og
var blant representantene. Det ble ikke bedre da Sega kunne friste med e-postvarsel så snart demoen ble tilgjengelig - hvor det på samme side sto at den kom ”snart”. Påstander om hva som kunne være grunnen til forsinkelsen involverte alt fra snøfallet i England, til å tro at Creative Assembly bevisst holdt tilbake demoen for å skape enda mer oppmerksomhet rundt spillet.

 

 

På rett sted til rett tid

De som ventet på Medieval 2: Total War for noen år tilbake husker kanskje at demoen den gang ble lekket og var mulig å laste ned fra diverse nettsteder vi ikke skal nevne med navn, denne gangen skjedde det noe lignende. Det var en person som klarte å få tak i demoen allerede den 11. februar og da eksploderte aktiviteten. Han har senere gått under brukernavnet ”AnArab” men skal før dette visstnok ha vært kjent som ”Eyad86”.

 

Han postet flere bilder og satte til og med opp en direktesendt videostrøm som beviste at han faktisk spilte demoen som besto av et enkelt sjøslag. Creative Assembly var raskt på banen i form av Kieran Brigden som kunne bekrefte at de hadde sett på sendingen til brukeren selv og at det var en tidlig test de hadde gjort for å teste bruken av Steam for å unngå senere problemer – demoen var ikke ment å bli oppdaget, men de visste at risikoen var der.

 

AnArab, den eneste personen som er ut til å ha fått tak i den uferdige demoen, ønsket ikke å piratkopiere videre grunnet respekt for utviklerne.

 

 

Snart – et veldig vidt begrep?

Hele denne situasjonen viser vel hvor vidt det engelske ordet ”soon” er innenfor spillbransjen. I dette tilfellet viste det seg å være to-tre uker fra demosiden kom opp på den offisielle Empire-siden som fortalte at demoen kom snart. I tidligere videoer som har kommet fra offisielt hold har ordet og blitt brukt til å fortelle når spillet er ute. Er virkelig ”snart” noe man kan si i januar om noe som kommer i mars?

 

Om man legger til ”very” slik at det blir ”very soon”, legger man ut på enda farligere farvann. Det gjorde nemlig Kieran Brigden i den offisielle tråden om demoen som lakk 11. februar.

- Jeg leker ikke med dere når jeg sier veldig snart. Demoen er faktisk ikke langt unna. Irriterende nok kan jeg ikke komme med en dato, dette fordi utvikling ikke er kvantitativ prosess. Det vil være en demo tilgjengelig for alle og det vil være snart, det er ikke en ”blestmaskin” – det er kvalitetskontroll.

 

En ting er sikkert; nå kan du snart være den som kontrollerer både sjø og land.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det første slaget vunnet. Slo amerikanerne med små marginer. Synes demoen var bra, men det ble litt forvirrende når nesten alle hadde ranged våpen. Er vant til å storme i angrep, men det er ikke så lurt. Sende en infanterigruppe for å ta artilleriet til fienden. Når de kom på ti meter sendte de en byge med små skudd som nesten tok samtlige i angrepet. Men jeg synes det var bra jeg. Virker som at demoen en litt buggy. Noen ganger henger det seg i flere sekunder, og jeg synes loadingen er unødvendig lang. Og når generalen min døde fikk jeg ikke advarsel om det før på slutten av slaget. Men jeg regner med at dette er noe som kan fikses.

 

edit: Har ikke testet sjøslag enda. Må prøves senere i kveld.

Endret av Armageddon
Lenke til kommentar

Ok, en Review fra meg.

 

Jeg er kanskje den på dette forumet som har vært mest skeptisk rett og slett fordi jeg ble litt vel lei av Total war alt var likt bare med nye modeler.

 

Hvor skal man begynne.

Jeg startet på Brandywine Creek, et typsik total war slag egentlig det ekte slaget hadde 20 000 soldater, her har vi ca. 2500, greit nok det hadde jeg venta, det hadde vel egentlig ikke vært total war ellers.

Og dette er et total war spill, det er samme spillet bare i nyere tid, folk dør som fluer og først når det er 5 man igjen løper de sin vei, altås når 95% av soldatene er døde, i virkligheten ville de løpt ved ca. 15%, men 15% i dette spillet er en volley.

Så ha ingen ideer om at dette er en ultra realistisk simulator, dette er arcade som bare det, men det er BRA arcade, alt er en total war versjon av virkligheten, du må på en måte tenke litt på hvoredan det var i virkligheten, men samtidig hjelper det velidg om man har spillt total war før, så Total war spillere behøver ikke lære seg spillet på nytt.

 

Jeg lekte meg i demoen tenkte ikke så mye på å vinne, først lot jeg mitt lett infantery leke med dems, samtidig prøvde jeg å manøverer kanonene mine, men et lucky shoot fra artilleriet til amerikanene tok ut halvparten av mitt artilleri på en salve. så da forsvant mye av min ildkraft, jeg ville også teste ut canister skuddene til artilleriet mitt, så jeg sente de kanonene jeg hadde igjen helt opp til leva, og her møter jeg min første store bug, artilleriet setter seg fast, og bare en av de to skyter den andre kanonen bare sto der og gjorde ingen ting, selv om den var innen rekkevidde, så nå hadde jeg bare effekten av 25% av artilleriet mitt, greit tenkte jeg, får gjøre det på den vansklige måten, i mens hadde mitt lette infanteri blitt utslettet, så jeg sente mine hessain infanteri alle 3 enhetene de gjorde mye skade mot usa men ble utslettet, nå ble jeg litt gretten, jeg flyttet opp halvparten av kavalerit mitt, nå ville jeg prøve med dem, bare for å se hvordan det gikk, sente kavaleiet mitt på kaonene på klippen, til min glede ble hele enheten utslettet på en volley fra infanteriet til usa som passet på kanonene.

Så nå hadde jeg mistet 4 infanteri enheter og en hussar enhet, og hadde bare 25% effekt artilleriet mitt, jeg usa's enheter sto i 3 linjer, første linje var rett over elva og det var den jeg måtte ta først, sente to enheter med britisk linje infanteri de slåss litt frem og tilbake i stede for å bare se på skulle jeg sjekke hvordan mele var, så jeg sente begge de to enhetene med bayonet rett på første linje, de to første linje og gjorde litt skade på andre linje før de ble sent tilbake, andre linje av amerikanerene gjode nå motangrep og gikk løs på kanonen min, men mens de tok ut den tok både grenadier og guard enhetene mine de ga mye bly, og amerikanerne løp tilbake over elva med mye skade.

 

Jeg sente da mine dragoons over elva og tok ut nesten alt artileriet, nå hadde mine infanteri enheter kommet over elva, og usa hadde trukket seg tilbake bak husene mot enden av kartet, de hadde 4 infanteri enheter igjen, kavaleriet dems hadde blitt utslettet tidligere i slaget. enhetene mine tok ut resten uten store problemer.

begge guard og grenaider enhetene mine var mer eller mindre intakt, bare noen få drepte, generalen min ble nesten ikke brukt, dragoons ble utslettet men hadde en hussar enhet igjen.

Alt i alt hadde jeg drept nesten dobbelt så mye som jeg mistet, kunne sikkert ha gjort det litt bedre om jeg ikke hadde prøvd så mye rart og viss ikke de jævla kanonene hadde satt seg fast.

 

Over til det tenkniske

Lyden er grei på nært hold, men so fort du zoomer litt ut blir lyden rar.

Grafikken er ok, men de strekene fra kanoner ser teit ut, spesielt på sjø slag.

En del bugs, litt kjipt at det ikke er faste formasjoner, men den gammle klikk og dra saken. uniformer og slikt er fine ut, men var litt rart at highlanders hadde masse forksjellige kilts, når de i virkligheten alle hadde samme kilt innad i enheten, så her har CA gått litt for langt med "random" utseende på soldatene.

døds animasjonene er ok men fremdeles mye rart som dukker opp, spesielt i mele, og spesielt i sjø slagene.

 

selve sjøslaget var egentlig kjedelig, jeg fulgte ikke en gang med og vant uten å miste et eneste skip(men fremdeles close victory av en eller annen grunn) plaser skipene så de skyter så mye som mulig på fiendens skip, og repeat og repeat, tror man blir VELDIG fort lei sjø slag, i hvertfall de store, små slag med bare et eller to skip blir kanskje kulere.

 

Alt i alt, ble jeg positiv til spillet i hvertfall land slaget, det er total war, men litt nytt, men jeg fikk ikke noe serlig bilde av Ai i demoen da slaget virket for scripta, og fienden bare satt der egentlig

Lenke til kommentar

Kan du nevne hva du synes var positivt? For utifra det du skrev fant jeg ikke helt ut hva du mente var bra.

 

Jeg holder og på å laste ned, men helt siden klokken 13:00 i dag har jeg vært tilkoplet med mobilnett. ADSL-en fra Telenor forsvant tidligere i dag og har stadig ikke kommet tilbake. Så laster ned demo i 40kB/s. Vel, den skal hvert fall være ferdig i morgen tidlig om PC-en ikke plutselig mister kontakt med mobilen eller lignende. Må betale 150 kroner for denne demoen ^_^ (Pristak på Telenor mobilnett er 75 kroner dagen)

Lenke til kommentar

Hva jeg syns var bra, grafikken, at det er noe nytt, ikke bare send in folka med svert mot de andre folka med sverd, det føles som at du må bruke hode mye mer, det finnes ingen uber enheter som super riddere som kan ri ned nesten alt, her må man VIRKLIG bruke kavaleriet forsiktig, artilleri er også VELDIG viktig, som andre har nevnt, noen skudd med grape/canister kan utslette en hel enhet på 80 mann, og kulest av alt, det er ikke bare firkanter med enheter mot andre firkanter.

 

Men etter å ha spillt en runde til virker det som at ai ikke er som det skal, når jeg stilte opp mine soldater, når jeg da kom innen for en viss rekkevide stormer fienden på meg, uten noe mål og menig, de sente en og en eller to og to enheter mot min linje som besto av 6 enheter, naturlignok ble de utslettet uten problemer det var liksom lit antiklimaks, jeg hadde brukt 15 minutter på å flanke fienden stille opp soldatene og artilleriet mitt, og gledet meg til en skikkelig fight, men nei, en og en fiende gikk mot meg for å bli utslettet, så sente de en til osv osv. da var det litt blæ, all den jobben for ingen ting, og fikk igjen close victory selv om jeg bare mista 250 man, mens drepe 800. Så hva slags kriterer den saken har for clear victory vet jeg ikke.

En anne ai sak var at usa hadde satt soldater inni huset, men når jeg begynnte å bombe det, bare satt de der og lot seg blir sprengt, de prøvde ikke å gå ut av bygingen.

Jeg hadde virklig likt å se hvordan ai'n ville være på offansiven, også uten scriptinga kanskje den er bedre da.

 

PS. musikken er bare blæ, høres helt lik ut som rome og passer IKKE inn i tiden i det hele tatt

Lenke til kommentar

Er ferdig med å laste ned nå så vi får se om jeg kommer til å dele synspunkter men noen av dere ;)

Etter å ha spilt igjennom både land og naval battle tutourialene må jeg si at jeg gleder meg veldig.

Ja det var noen småting som kunne vært bedre, men jeg liker at det er litt anerledes enn de forrige spillene. Jeg syntes derimot at havslag var veldig spennende.

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar

Du skal prøve å lage en "linje" nesten som med soldatene dine, linja skal ha sidene sine mot fienden. En annen taktikk er å prøve å separer skipene til fienden så du kan gå løs 2 mot 1, på dette slaget har du sterkere skip, bruk det, det aller aller beste du kan gjøre for å senke skip er å sende dit skip seilene rett bak et fientlig skip

 

Altså du må krysse linja fienden nettopp har seilt så du kan skyte en full broad side in i rompa på fienden dette er et så klart raking shot, da kanonkulene går gjennom hele skipet fra en ende til en annen, et par slike raking shots og skip vill enten synke eller gi seg

Lenke til kommentar
Det samme skjedde denne gangen, fienden angriper bare med en og en enhet, noe som gjør det latterlig lett å slå dem

 

Her er div bilder fra slaget

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-34516-1235224101_thumb.jpg

post-34516-1235224110_thumb.jpg

post-34516-1235224118_thumb.jpg

post-34516-1235224126_thumb.jpg

post-34516-1235224134_thumb.jpg

post-34516-1235224141_thumb.jpg

post-34516-1235224151_thumb.jpg

post-34516-1235224159_thumb.jpg

post-34516-1235224165_thumb.jpg

post-34516-1235224174_thumb.jpg

post-34516-1235224182_thumb.jpg

 

Tror det er en grunn hvorfor de gjør det. Er for å ikke slite ut styrkene dine. Var jalfall utrolig viktig å passe på i medieval at du ikke slet ut styrkene dine, da var de så godt som verdiløse.

Lenke til kommentar

Når jeg har 3 linjer med soldater, hver linje består av 3-4 enheter, så bør Ai skjønne at sende en og en enhet mot så mange bare er tull, viss de faktisk hadde korinert og marsjert mot mine linjer med 3 eller 4 enheter ville det vært MYE gjevnere, men nei da, en og en, debetyr at den ENE enheten de sender mot meg, blir skutt på av 4 eller flere av mine enheter, altså 4+ mot 1, så klart vil hans enheter ha mye mindre effekt enn om det var 3 mot 4, eller 4 mot 4

Lenke til kommentar
Når jeg har 3 linjer med soldater, hver linje består av 3-4 enheter, så bør Ai skjønne at sende en og en enhet mot så mange bare er tull, viss de faktisk hadde korinert og marsjert mot mine linjer med 3 eller 4 enheter ville det vært MYE gjevnere, men nei da, en og en, debetyr at den ENE enheten de sender mot meg, blir skutt på av 4 eller flere av mine enheter, altså 4+ mot 1, så klart vil hans enheter ha mye mindre effekt enn om det var 3 mot 4, eller 4 mot 4

 

litt rart. Hadde akkurat stor slag, da sendte de alle styrkene mot meg. Alle på en gang istedenfor en og en. Eneste er jo da de scautene som er i skogen angriper med en enhet hele din arme.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan komme med min anmeldelse senre, føler at jeg skal spille litt mer før jeg uttaler meg.

Det første som slo meg som jeg kan si med en gang er at man må bruke andre taktikker enn i de tidligere spillene og at havslag var utfordrende for meg som ikke har mye peiling på det området.

Er formasjonsvalgene borte? Har ikke funnet de hittil...

Lenke til kommentar

Nå har jeg spilt litt mer land battles så nå kommer min mening.

 

Jeg kan starte med grafikken. Den er god til at det er ett strategispill med masse folk, men det finnes så klart bedre innenfor andre sjangrer. Grafikken var litt bedre enn i Medieval 2. Animasjonene når folk sloss kan være alt fra veldig bra til dårlig. Noen ganger ser det ut som om det er en ekte kamp. Når jeg zoomet inn kunne jeg se en av mine soldater sloss heftig med en av fiendens. De dukket, hoppet til siden og trippet bakover for å komme unna fiendens sabel eller bajonet. Det var faktisk ganske tøft og se på. I et annet tilfelle hadde Amerika kun en gruppe med line infantry igjen og jeg sendte 3 av mine rett mot dem til nærkamp. Noen døde bare plutselig uten at det så ut som jeg hadde drept dem med mine soldater, og andre ganger når jeg f.eks. skøyt de som passet på kanonene falt alle om døde samtidig. Dessverre så er det slik store deler av tiden, men totalt sett var animasjonene greie nok. Men jeg hadde håpet på at det skulle være noe bedre.

 

AIen virket ikke noe spesielt glup i land battles. Ofte sendte de en tropp av gangen for å bli slaktet av meg som prøvde å snike meg rundt dem med hele min her og det funket alltid bra. Tilsammen var det vel 4-5 av fiendens tropper som ble sendt alene mot meg. Vi får håpe på at det blir bedre i fullversjonen og det tror jeg også.

 

Demoen har vært litt buggy for min del. Trykker jeg f.eks. alt+tab for å gå til skrivebordet klikker demoen og loadingtidene kunne vært en del raskere. Det tar minst 1 min før introen til spillet starter og ca. like lang tid når jeg er på vei inn i slagene. Dragoon troppen min bugga seg også. Først sendte jeg dem mot fiendes scouts i skogen for å så unmounte dem. Senere ba jeg dem om å gå tilbake til hestene, men da sto de bare der og jeg fikk ikke brukt dem noe mer.

 

En ting jeg syntes var ganske bra er valget mellom at de skal gå til angrep med bajonettene eller å bruke geværene fungerer ganske bra. Mye bedre enn det f.eks gjorde med long range og clos combat med archers i Rome og Medieval 2. Nå gjorde de faktisk som du sa på det punktet. Det at man kunne unmounte folk var også litt kult, men det funket dessverre ikke som det skulle.

 

Hav slag har jeg ikke prøvd like mye, men det virket spennende og utfordrende. AIen virket ikke like dum da og det var bra at man kunne velge mellom 3 forskjellige typer ammo, hvilken side som skulle avfyres, at amn kan borde og hvor mange seil man skule bruke. Jeg har enda ikke fått til å borde ett skip enda, og den ene ammotypen til å ta fiendens mannskap hvirket egentlig ganske dårlig. Man tjener mer på å bombe skipet deres i senk med vanlig ammo. Kjettingkuler eller hva man skal kalle dem fungerte bra til å ødelegge fiendens seil akkurat som de er ment til. På slaget med Frankrike tapte jeg den ene og førte gangen jeg prøvde. De var både raskere enn meg og smartere enn meg, men det kan være fordi jeg ikke hadde noen ordentlig plan ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...