Amberlamps Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Var ute å øvelseskjørte ikveld og lurer på en ting. Jeg kjørte i ytteste felt i rundkjøringen, og den andre bilen er i indre. Den bestemmer seg å krysse veien foran meg uten engang å gi meg et advarsel med blinklys. Se tegning. Hvordan blir dette? Var det han eller jeg som har gjort en feil? Fikk kjeft som det holdt siden jeg visstnok hadde vikeplikt for den... hater å gjøre feil å trafikken og jeg går og småtenker hele tiden på feila jeg gjør. Endret 24. februar 2009 av DSG Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Innlegg er splittet ut fra annen tråd. Reaksjoner tas på PM. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte. Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte. Hvis det er to felt i rundkjøringen, og bilen bytter fra indre til ytre felt får han jo vikeplikt for bilen i ytre felt uansett når vedkommende kom inn i selve rundkjøringen? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte. Hvis det er to felt i rundkjøringen, og bilen bytter fra indre til ytre felt får han jo vikeplikt for bilen i ytre felt uansett når vedkommende kom inn i selve rundkjøringen? Og det at han ikke brukte blinklys gjorde jo situasjonen så og si umulig for trådstarter. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte. Dersom DSG kom fra innkjøringa nederst til venstre, og den andre bilisten allerede lå inne i rundkjøringa, men skulle ut til høyre for der bilene er avtegnet, skulle denne bilisten skiftet fil og brukt blinklyset slik at det tydelig kom frem hvor den skulle. Man skal ikke holde innerste fil for så å kutte høyre fil og kjøre ut av rundkjøringa. Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Dersom en rundkjøring har 4 "armer" skal høyere felt brukes dersom man skal av på første eller andre "arm". Dersom rundkjøringen bare har 3 armer skal høyere felt kun brukes dersom man skal av på første arm. Ganske logiskt Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Dersom en rundkjøring har 4 "armer" skal høyere felt brukes dersom man skal av på første eller andre "arm". Dersom rundkjøringen bare har 3 armer skal høyere felt kun brukes dersom man skal av på første arm. Ganske logiskt Hva? Da må jeg ha gått glipp av noe. Jeg trodde det var sånn at om det var rundkjøring med 3 "armer", så skal man bare legge seg i innerste felt om man skal av på 3. arm, evt helt rundt. Det gjelder selvsagt andre regler om det er 2 felt i "armen", men dette blir jo noe annet igjen. Edit: Tror kanskje jeg tenkte litt feil. Glemte å telle med "armen" du kommer kjørende i. Endret 19. februar 2009 av rublings Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Dersom en rundkjøring har 4 "armer" skal høyere felt brukes dersom man skal av på første eller andre "arm". Dersom rundkjøringen bare har 3 armer skal høyere felt kun brukes dersom man skal av på første arm. Ganske logiskt Hva? Da må jeg ha gått glipp av noe. Jeg trodde det var sånn at om det var rundkjøring med 3 "armer", så skal man bare legge seg i innerste felt om man skal av på 3. arm, evt helt rundt. Det gjelder selvsagt andre regler om det er 2 felt i "armen", men dette blir jo noe annet igjen. Du skriver jo akkurat det samme som han. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Å ligge i det innerste feltet forteller jo at du ikke skal kjøre i den rettningen som du skulle. Så jeg vil si at han får all skyld. Om han hadde kjørt feil så gjelder vel vikeplikt fra høyre om han finner ut at han skulle kjøre dit du skulle likevel. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 den som bytter felt i rundkjøringen har vikeplikt, soleklart rød bil sin feil Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Den røde bilen har feil, ikke du. Sitat fra regler om hvordan å kjøre i rundkjøring: "Vikeplikt ved feltskifte Vil du skifte felt inne i rundkjøringen, er det du som har vikeplikt for bilene i det andre feltet, og det er viktig å gi tydelig signal." Dette gjelder alltid uansett om du skifter fra høyre felt til venstre felt eller omvendt. Sorry, glemte dette: "Påbudt å blinke ut – frivillig å blinke inn Ettersom det å blinke ut av en rundkjøring blir sett på som samme handling som å svinge til høyre i et vanlig kryss, er det påbudt å gi tegn til andre trafikanter. Dette er et av punktene det syndes mye mot, og det skaper mye forvirring for andre trafikanter – spesielt for dem som skal inn i rundkjøringen." PS. Bor i Spania, her er det ofte en regel som gjelder. Førstemann inn, vinner. Og mange har ikke anelse om hvordan det skal kjøres i en rundkjøring. Endret 19. februar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Om det var noen tvil: Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Var ingen tvil Tide, jeg bare missforsto deg. Glemte å ta med armen man kommer i Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Tide: på rundkjøringen til venstre vil blå strek få vikeplikt for rød, dersom rød skal rett fram.... Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ser at tegningen min er litt missvisende da poenget er at armene kun har ett felt i hver retning, og jeg skulle tegnet strekene ut fra samme strek helt fram til rundkjøringen. Men de fleste rundkjøringer har jo plass til to biler ved siden av hverandre? Så no vikeplikt ville vel ikke være nødvendig her om rød skal rett fram. Blå kan jo bare ligge på innsiden siden han skal jo til venstre slik som han har lagt seg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Det hjelper ikke hva regler sier om feltskifte: 1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene. Dersom noen ligger i venstre felt i en rundkjøring og ikke kom inn samtidig med deg, så skal du forvente at vedkommende kan komme på kryssende kurs med deg, så dermed vil vikepliktskiltet gjelde i.o.m at du kan forutse at du blir til hinder for kjørende som "er på kryssende vei". Endret 19. februar 2009 av gxi Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 det der forstod jeg pent lite av... Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Den røde bilen har feil, ikke du. Sitat fra regler om hvordan å kjøre i rundkjøring: Støtter denne 100%. Inne i rundkjøringa gjelder det samme som ellers, man har vikeplikt ved feltskifte. Og man skal alltid vise med tegn/blinklys når man skal skifte kjørefelt. Det med første- eller andremann inn i rundkjøringa og vikeplikt på grunnlag av det har jeg svært liten tro på.. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Hva om jeg hadde truffet han i siden (jeg måtte jo bremse for ham), hvordan ville da dette blitt med skyld? Jeg øvelseskjører jo, så han kunne vel ha sagt noe på det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå