Gå til innhold

Merkelig temp på en ny X3220 ( SLACT )


Theo343

Anbefalte innlegg

Den er montert med AS5, en stor Scythe med 2*120 og kjører på standard spenning 1.35. Hovedkortet er i signaturen. Ved første boot i bios på 2.4 0GHz viste biostemp 23-26C. Deretter stilte jeg bussen til 333 slik at klokken ble 3GHz og bootet opp i Windows.

 

Her er nå tempen ganske så høy, speedfan og realtemp viser idletemps på 50-51-61-62, og det er først etter en stund hvor den har fått kjøle seg ned etter oppstarten. På 100% load klatrer den fort opp mot 80C før jeg avbryter ( er ikke så nysjerrig på hvor høyt den går nei ).

 

Realtemp "Test sensors" viser også en "sensor movement" på 18-23 som er rimelig høye tall.

 

Er Q6600/X3220 dårlig på 1333FSB og blir uvanlig varm eller er det noe annet merkelig som foregår her? Personlig er jeg ikke spesielt glad i plastklipsene på mange kjølere, men jeg trippelsjekket at disse satt godt. Jeg har også hørt at Kentsfield kan variere i opptil 10C internt og at det ikke behøver å være skjev HS el. Men å ligge på 50-62 idle med 333*9 stock vcore virker ikke normalt, og spesielt ikke med en Scythe som har to 120mm vifter på 0.18A.

 

Tips?

 

Jeg har en Noctua NH-U12F også tilgjengelig, men den krever demontering av hovedkortet. Hva burde være normal temp på denne klokken og vcore?

 

EDIT:

Siden jeg ikke finner så mange andre forklaringer en at det må være et problem med Scythe kjøler/montering så går jeg for full demontering i morgen tidlig for å settepå Noctuan med 2 oppgraderte Noctua 120mm 17dBa vifter ( ikke de som sitter på scythen nå ).

 

Alle som har innspill er uansett velkomne.

 

EDIT2:

Før jeg bytter kjøler ville jeg eksperimentere litt med lavere vcore. Jeg satte vcore manuelt i bios til 1.30 på samme klokk ( 333x9 )og nå ligger idletemp i windows på 34-44. Litt mer normalt, men alikevel høyt har jeg følelsen av. Spesielt høyt på standard vcore 1.35. Etter 15 minutters 100% last på alle fire [email protected] ligger nå loadtemp på 54-65C i speedfan. Realtemp aviker(6C lavere) fra speedfan etter senking av vcore.

 

Etter nå ca. en halvtime med 100% last på alle kjernene er høyeste temp forholdsvis stabil på 55-66C, så jeg regner med at det er trygt å la den stå over natten. Jeg kjører full last med F@H SMP v6.23 som også vil vise om alt er 100% stabilt over natten. Selv den minste hikke vil gi UM eller EUE i denne klienten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom selvfølgelig på at NB kjøleren som er på dette kortet ikke tillater Noctuaen siden den vil kollidere. Over natten har den vært stabil på temp, men alikevel synes jeg den viste merkverdig høye temps på stock volt.

 

EDIT:

Har demontert kjøleren tre ganger og endte opp med å ta av pull viften siden det blir ekstremt trang mot de store HK kjølerne. Tempen ligger idle på 36-46C.

Synes dette er litt høyt, men har ingen erfaring med disse Kentfield quadsene. Det positive er at den dog kjører helt feilfritt på 3GHz på 1.30vcore. Skal forsøke 356*9 for å se om det også er stabilt på 1.30v.

 

EDIT2:

Etter å ha økt til 356*9 på samme 1.30v ligger loadtemp på 73-91C på kjernene. Helt uakseptabelt. Og jeg forstår ikke hvorfor denne er såpass varm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Cooler Master Centurion 534 Sort med 2*120mm og 1*140mm i døren. Satt den nå til 1.29v og 345*9 og den ligger på 70-86 på loadtemp. Det som gjør meg skeptisk er at kjøleren er lunken på finnene. Men har som sagt montert og demontert 3 ganger nå.

 

EDIT:

Det som er merkelig er at Biosen insisterer på 1.25v er standard for X3220 som den oppdager. På esken står det virkelig 1.35. Loadline calibration er aktivert men den skal vel heller ikke kjøre på med ekstra volt? Det jeg lurer litt på er om kortet gir riktig volt eller ei. Jeg har nå stilt den ned til 1.281v og den kjører fortsatt greit på 3.0GHz.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har sjekket alle vifter :)

 

Det som var merkelig var at jeg nå satt voltoppsett til auto, den satt seg da til 1.25v og bootet helt fint inn i windows. Jeg synes dog den virket merkelig varm fortsatt, 40-50C idle, så jeg bootet for å gå inn i bios og sette den manuelt til 1.25.

 

Jeg kom dog ikke så langt, nå før jeg fikk gjort biosendringer vil den ikke slippe meg inn i bios men maskinen slår seg av automatisk før postprosessen er over. Jeg er nå på laptop og forsøker å vente en stund før jeg slår på maskinen igjen og håper den da booter.

 

Synes det hele er meget merkelig. Tanken var også å se etter en nyere bios siden F13 snakker om 1.25vcore for X3220 som virker helt feil. F13 skal dog være forholdsvis ny og den kjenner igjen X3220, derfor merkelig at den foreslår 1.25v.

 

EDIT:

Kom nå inn i bios og satt den manuelt til 1.25 med "loadline calibration" fortsatt enablet. Og ser ut som den booter opp i windows nå. Skal så se etter en nyere bios.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg fryktet at det var en dårlig IHS ja. Tror jeg skrev HS ved en feil lenger opp. Den lå på 86C ved 100% load over natten og det på vinterstid hvor romtemp ikke overstiger 20C på dette rommet. Lover ikke bra.

Får se om jeg kan ta meg tid til å lappe den. Tips om hvordan det gjøres for å få den 100% vinkelrett mot kjøleren?

 

EDIT:

Ellers satt jeg nå vcore ned til 1.23750v i Bios og temp har gått noe ned, skal teste 100% load en times tid og se hvordan det blir. Døren var igjen til rommet i natt hvor den lå på opptil 86C.

 

CPU-Z er kjent for å vise unøyaktig vcore for kentsfield og nyere. Hva kan jeg bruke istedet som ikke krever en lisens, bloat-install og masse oppsett?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...