Autofil Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det kan gå mot konkurs for bilfabrikken SAAB. GM ofrer SAAB, og det ser ikke ut til at den svenske regjeringen er interessert i å hjelpe fabrikken. Kanskje dette kunne vært en anledning for Norge å kjøpe SAAB, og gradvis flytte produksjonen til Norge. Det er dårlige tider nå, så et salg vil nok ikke være til skyhøye priser. Men erfaring viser at lavkonjukturer er et forbigående "fenomen", og A/S Norge har råd til ikke å tjene penger på bilproduksjonen til krisen er over. Det kan bli en gyllen framtid for bilmerket igjen. Og, SAAB er jo verdenskjent for god kvalitet. Hva mener dere andre her? Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Saab er ikke verdenskjent for god kvalitet utenfor reklameavdelingen til Saab. I de senere år har Gm latt selskapet forfalle. Saab-biler i dag er kjent for å være utdaterte, har elendig salgstall selv i Europa og appelerer til kun en liten andel hardbarka entusiaster. Historisk sett har Saab-biler vært kjent i Amerika for å være spesielle med underlige løsninger inspirert av fly, skandinavisk design og vanskelige å holde vedlike med clutch helt i fronten og relativt avansert turbo-system på enkelte modeller. Samtidig har de vært gode kjørebiler som har hatt gode egenskaper om vinteren, noe som har tiltrukket en del entusiaster og personer som selv anså seg som intellektuelle; Saab var skandinavisk nok for folk som likte Volvo, kjørte godt nok for de som vurderte Bmw eller Alfa Romeo, og var såpass fremtidsrettet og annerledes at Citroen-kjøpere tok seg en titt. Saab sliter ikke på grunn av finanskrisen. Saglstallene har vært dårlige i mange år og Gm har verken brukt mye på markedsføring eller utvikling av merket. Det eneste finanskrisen gjør er å forsterke problemene til Gm, noe som igjen gjør at Gm må spare inn penger. En av forutsetningene for krisepakken selskapet mottar er nettopp det å trimme vekk unyttige merker, hvor Saab og Saturn konkurrerer om førsteplassen hos Gm. Det er ingen kort konjunktur Saab er i nå og det er heller ikke derfor merket står i fare. Det er nok bedre å investere i noen Titanic-aksjer enn å kjøpe opp dagens Saab. Endret 18. februar 2009 av galro Lenke til kommentar
rublings Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Tror at det til slutt vil fusjoneres mellom Saab og Volvo. Ikke nødvendigvis med en gang, men tror ikke det er umulig i framtiden. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvis Norge skulle kjøpe saab måtte det i såfall være for merkenavnet, som ikke er så mye og samle på selv om de gamle bilene er kjente for og være ganske solide og holdbare, Sabb er nå bare vanlig GM rask med et annet skall og interiør. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 At dei ikkje lærer. Skandinaviske selskap vert selde til utlendingar som skal "sikre dei tilsette sine jobbar", og so snart tala ikkje er gode nok drit dei nye eigarane i selskapet dei kjøpte. Det same har skjedd fleire gonger før, og det kjem garantert til å skje igjen. Det neste vert vel at STX legg ned alle verfta dei kjøpte i Noreg (tidlegare Aker Yards). Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 La denne gamle hesten dø. En bedrift som ikke klarer å tjene penger har ikke livets rett. Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Jeg syns det er synd hvis Saab går under. Jeg har alltid likt de bilene. Spennende tanke du har, Autofil! Endret 18. februar 2009 av Sveinung Lenke til kommentar
Kalkveien Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Nå skal jo normenn ta toget, ikke kjøre bil! Tviler sterkt på vil sette sine ben innafor den bransjen. Er en grunn til at det aldri ble noe bilproduksjon i Norge Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Nå skal jo normenn ta toget, ikke kjøre bil! Tviler sterkt på vil sette sine ben innafor den bransjen. Er en grunn til at det aldri ble noe bilproduksjon i Norge Vi produserer allerede deler til blant annet Saab i Norge. Uansett, jeg tviler sterkt på at det vil være kostnadsmessig effektivt å flytte alt til Norge. Vi har tross alt en timelønn mange ganger høyere enn andre land som produserer biler. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) At den norske stat skal kjøpe tapssluket Saab, og flytte produksjonen til et land med enda høyere lønninger, høres ut som en dyr måte å muntre opp svenskene på med en norskevits. Saab er jo "ingenting" utenom navnet. Modellene deres var utdaterte for flere år siden, og man må i praksis bygge opp hele merket på nytt. 9-5 og 9-3 er jo ikke noe å videreføre. Endret 18. februar 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 På nyhetene sa de at Saab hadde tapt penger / gått med underskudd i 15 år, og så vidt jeg vet så har ikke finanskrisen vart i 15 år, så de kan neppe skylde på den. Det betyr at den Svenske staten nok har regnet på det de også, og funnet ut at det ikke vil gi avkastning ved å ta over. Og derfor er det vel ingen grunn til at vi i Norge skal ta over, siden vi har nok av andre tapssluk å bruke penger på.... Lenke til kommentar
SVD Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Nå skal jo normenn ta toget, ikke kjøre bil! Tviler sterkt på vil sette sine ben innafor den bransjen. Er en grunn til at det aldri ble noe bilproduksjon i Norge Så vidt jeg vet var grunnen til at det ikke ble noen produksjon av biler her i norge at vi hadde en handelsavtale med Sovietunionen om innførsel av sovietiske biler som Lada og Volga, mot at vi fikk selge de fiskeprodukter, staten ville ikke ødelegge denne avtalen med en norsk bilproduksjon så de satte en grense på 15 biler de (Troll) kunne lage. Edit: rettelse Endret 18. februar 2009 av SVD Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Synes ikke Saab fortjener å dø! Stakkars Sverige Hadde både Volvo og Saab, men begge er/blir borte! Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Ifølge denne artikkelen gir Saab opp, og søker istedenfor om gjeldsforhandlinger. Selv om jeg er imot å redde utkonkurrerte selskaper, påvirkes jeg av situasjonen; Jeg har nemlig startet å lete etter en eldre Saab som kan holde Bmw-en min med selskap, om ikke annet enn for å hedre et døende selskap. Siden fremtidsutsiktene til både Pontiac, Saturn og hele Chrysler-konsernet ser mørke ut, kan det tenkes at bilparken min blir dramatisk større i samme takt som jeg blir dramatisk fattigere fremover. Heldigvis dør de fleste bilmerker kun én gang. Endret 18. februar 2009 av galro Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvorfor i all verden skulle Norge kjøpe opp SAAB? For å bevare svenske arbeidsplasser? Det blir jo helt feil om vi skal betale for å kunstig holde i live bedriften. Det må jo være et formål med det arbeidere gjør, man kan kan ikke jobbe bare for å jobbe (kommunisme). Slik det er i dag er det ikke noe særlig formål siden det de produserer er helt elendig og over hodet ikke konkurransedyktig. Forresten er slike krisepakker latterlig. Staten (om det så er Norge eller andre land) velger ut og favoriserer en bedrift (som i praksis har monopol på markedet) og gir de statsstøtte. På den måten gir de signal om at det bare er å fucke opp og være ulønnsom så kommer staten og hjelper til. Begynner å lure på om finanskrisa er oppfunnet av AP slik at de kan få mer statlig kontroll. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det at saab ikke er konkuransedyktig er egentlig GM sin skyld, og det er ikke umulig og rette på, men nei i det siste har det ikke vært mye og snakke om, uansett er det litt synd om bedriften går i dass. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Tja, jo, det er jo sant, men nostalgi kan ikke føre til at man kjøper et skakkjørt selskap. Det blir som med Hurtigruten der media spør folk langs kysten om hvorfor staten bør la det dryppe litt på selskapet: "Jo, det er så koselig å se Hurtigruta legge til kai her." OK. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Seinfeld kjørte SAAB i serien sin....... Men vi trenger ikke så mange bilmerker i verden. Volvo kan overta merket og fabrikken. Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Utallige merker har godt ad heden før Saab. Bare Gm har Lasalle, Oakland, Marquette, Viking og det en gang så stolte Oldsmobile på samvittigheten - enkelte påstår til og med at Tucker burde være med på lista. Saab er ikke et unikum i så tilfelle, og jeg ser ikke hvorfor merket skal ha noe større sjangs til å overleve. Endret 18. februar 2009 av galro Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Kanskje dette kunne vært en anledning for Norge å kjøpe SAAB, og gradvis flytte produksjonen til Norge. Det håper jeg virkelig ikke. Med verdens høyeste produksjonsomkostninger, og en regjering som vingler verre enn et dusin fulle sjømenn er det i utgangspunktet dødfødt. Man burde heller trå til og gjøre verneverdig det som er igjen av industri i Norge, før alt flyttes utenlands. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå