Gå til innhold

Barnefamilie brutalt ranet

Anbefalte innlegg

En familie på Bjørndal i Oslo ble brutalt ranet i sitt hjem av mellom fire og fem ranere tirsdag kveld.

- Ranerne ringte på døra og overfalt familien. De to voksne ble stripset, men ikke barna, sier vaktleder Jon Rune Lander ved sentralvakta i Oslo politidistrikt til VG Nett.

Lander sier at det var familien selv som tok kontakt med politiet. Dette skal ha skjedd cirka 20 minutter etter at ranet fant sted.

Politiet fikk melding om ranet klokken 21.25.

Politiet jakter nå på ranerne. Minst en av dem skal ha vært bevæpnet med pistol.

- Det ble truet med pistol, men familien skal ikke ha blitt utsatt for annen skade enn den skrekken de ble påført, sier Lander til VG Nett.

Ranerne var mørkkledde og skal ha snakket gebrokkent norsk, men utover det har politiet lite å gå etter.

- Krimteknikere er på stedet nå i kveld. De voksne vil bli avhørt i løpet av natten, sier Lander.

Til iOslo sier Lander at politiet leter med flere styrker og har også hatt helikopter i lufta.

Artikkel her.

Ser vi en brutalisering av kriminaliteten i Norge?.. Har politiet for lite ressurser? Er vi for "snille" og naive her slik at kriminelle bander tar seg til rette?.. Hva er det som egentlig skjer? Blir værre og værre ser det ut til... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ?

Hva har ranet med politiets ressurser å gjøre. Kriminelle bander som blir tatt blir dømt og sendt i fengsel, hvordan naiviteten kommer inn her ser jeg ikke. Hvordan blir det værre og værre, har det aldri være ran før? Syns jeg har lest om gamle damer som blir ranet hjemme av så lenge jeg kan huske, så ingenting nytt her.

Lenke til kommentar

Hehe..den var flott ;)

Men ja, Jeg har egentlig ikke noe å tilføye når det gjelder ranet men. Sånt skjer...? Vi har tross alt kriminelle her i landet. Men det ble ingen drap denne gangen gudskjelov.

Gebrokkent norsk ja..akkurat som om utlendigene ikke har dårlig nok rykte fra før av. Trist syns jeg.

Lenke til kommentar
Hva har ranet med politiets ressurser å gjøre. Kriminelle bander som blir tatt blir dømt og sendt i fengsel, hvordan naiviteten kommer inn her ser jeg ikke. Hvordan blir det værre og værre, har det aldri være ran før? Syns jeg har lest om gamle damer som blir ranet hjemme av så lenge jeg kan huske, så ingenting nytt her.

Spørsmålene for å invitere til en diskusjon er ikke helt tatt ut av det blå...f.eks her og her.

Også

fig-2008-05-16-05.gif.

Ser ut som en ganske markant økning siden begynnelsen av 90-tallet.

Lenke til kommentar

pax1: Tar denne grafen med i beregningen økningen i folketall?

I allefall kan man se flere ting her. Volden nådde en høyde i 2002 og har ikke vært på det nivået siden da (ser ut som den svarte blokken er ny fra 2006 av). Trusler har gått ned. annen voldskriminalitet har gått ned.

Og det markante skillet imellom 1999 og 2000 hinter til en endring i hvordan anmeldelsene registreres, etc. Så dette ser langt i fra ille ut, men det er vanskelig å være nøyaktig på dette når man vet så lite om hvordan statistikken er satt opp. Statistikk er flink til å lyve. Om grafen ikke tar med befolkningsøkning i statistikken sin så har vel strengt tatt vold gått betraktelig ned nesten hvert år :)

Lenke til kommentar
Det tviler jeg på. Hvorfor skulle familier skyte hverandre? I Sveits har alle våpen, men det er fredelig som fy.

Fra en artikkel i The Mail on Sunday av Bill Bryson: "Forty per cent of Americans keep guns in their homes [...] The odds that one of those guns will ever be used to shoot a criminal are comfortably under one in a million. The odds that it will be used to shoot a member of the household are at least twenty times that figure."

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
[...]Fra en artikkel i The Mail on Sunday av Bill Bryson: "Forty per cent of Americans keep guns in their homes [...]

Nå er det vel omtrent like mye våpen per innbygger i Norge som i USA, litt ettersom hvordan det telles ( f.eks kan en person med 4 våpen stå som 1 stk våpeneier, eller som 4 stk enkeltvåpen i statistikken. En familie på 4 med 1 våpen kan på samme måte både føres som 4 personer med tilgang på våpen, eller som ett enkelt våpen.) pleier Norge, USA, Canada, Sveits og Finland å veksle på førsteplassen. Så rent sånn statistisk skulle det ikk evære noen grunn til at særlig flere våpeneiere skyter hverandre om noen få til skaffer seg våpen.

Rent praktisk er det få/ingen måter å hindre en ellers lovlydig våpeneier å stå klar med hagla hver gang det ringer på døra (ikke lov, men vanskelig å hindre så lenge det er lov å eie våpen) om h*n skulle ønske det. Om man gidder så mye prakk for noe som statiskisk sett er like vanlig som å bli drept av å få en fyllekjører gjennom veggen når du sover, blir en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...