Eltviken Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Har du noen tips til instillinger, utstyr redigering etc... Del dine erfaringer i denne tråden! Hva skal man se etter? Hvordan fanger man øyeblikket? Håper dette kan hjelpe de som er ny i dette og lurer på mye (inkl meg selv) Endret 19. februar 2009 av Eltviken Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Her er en fin artikkel om hvordan en av Sports Ilustrated opplevde SuperBowl. Fint å se hvordan de jobbet i team etc. Passer vel egentlig ikke direkte inn som mal for hvordan en skal dekke en gutter 12år fotballkamp Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Her er en fin artikkel om hvordan en av Sports Ilustrated opplevde SuperBowl.Fint å se hvordan de jobbet i team etc. Passer vel egentlig ikke direkte inn som mal for hvordan en skal dekke en gutter 12år fotballkamp Fin link Arela men var ikke dette jeg mente. Nei er vel ingen mal eller gull oppskrift men pekepinner er hjertelig velkomne. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 når jeg tar sportsbilder bruker jeg lukkerprioriteringsmodus, på minimum 1/200 sek, AUTO-ISO og følgefokus. Så må du prøve å forutse interessante situasjoner, og ikke være redd for å ta mange bilder på rappen når det skjer action. Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 når jeg tar sportsbilder bruker jeg lukkerprioriteringsmodus, på minimum 1/200 sek, AUTO-ISO og følgefokus. Så må du prøve å forutse interessante situasjoner, og ikke være redd for å ta mange bilder på rappen når det skjer action. Flott at du henger deg på D0ppler, gode tips der! Andre som vil dele sine erfaringer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Noen andre tips: - Høy nok ISO til å få korte lukkertider (eks. 800-3200) - Høy kvalitet på høy ISO (eks. Nikon D3) - f/2,8 blenderåpning for å få korte lukkertider - zoom-objektiver for å endre utsnitt raskt selv om motivet beveger seg mot deg eller fra deg. Bytting av fastobjektiver tar alt for lang tid. - Følgefokus - Objektiver med rask fokus (USM, HSM, etc) - Enten stativ eller bildestabilisering - En strategisk plassering i forhold til motivet (stor nok avstand til å kunne dekke hele spillefeltet/banen, men kort nok avstand til å slippe svindyr 300mm og 400mm optikk. - Gjerne to kameraer, ett for nærbilder av f.eks Tamron 70-200mm f/2,8 til taklinger, og en Tamron 17-50mm f/2,8 for overblikksbilder, plassert på hvert sitt kamera med bildestabilisering i kamerahuset. - Kameraer med rask seriebildemodus - Flere store minnekort Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Noen andre tips:- - - Også spisse albuer.... Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Noen andre tips:- - - Også spisse albuer.... Hehe ja det stemmer Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Noen andre tips:- Høy nok ISO til å få korte lukkertider (eks. 800-3200) - Høy kvalitet på høy ISO (eks. Nikon D3) - f/2,8 blenderåpning for å få korte lukkertider - zoom-objektiver for å endre utsnitt raskt selv om motivet beveger seg mot deg eller fra deg. Bytting av fastobjektiver tar alt for lang tid. - Følgefokus - Objektiver med rask fokus (USM, HSM, etc) - Enten stativ eller bildestabilisering - En strategisk plassering i forhold til motivet (stor nok avstand til å kunne dekke hele spillefeltet/banen, men kort nok avstand til å slippe svindyr 300mm og 400mm optikk. - Gjerne to kameraer, ett for nærbilder av f.eks Tamron 70-200mm f/2,8 til taklinger, og en Tamron 17-50mm f/2,8 for overblikksbilder, plassert på hvert sitt kamera med bildestabilisering i kamerahuset. - Kameraer med rask seriebildemodus - Flere store minnekort Desse tipsene var jo kanon Simen! takker så meget! EDIT: Veit at Djupviken har endel erfaring også, hadde vert artig visst han også kan komme med noen tips! Endret 18. februar 2009 av Eltviken Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Noen andre tips:- Høy nok ISO til å få korte lukkertider (eks. 800-3200) - Høy kvalitet på høy ISO (eks. Nikon D3) - f/2,8 blenderåpning for å få korte lukkertider - zoom-objektiver for å endre utsnitt raskt selv om motivet beveger seg mot deg eller fra deg. Bytting av fastobjektiver tar alt for lang tid. - Følgefokus - Objektiver med rask fokus (USM, HSM, etc) - Enten stativ eller bildestabilisering - En strategisk plassering i forhold til motivet (stor nok avstand til å kunne dekke hele spillefeltet/banen, men kort nok avstand til å slippe svindyr 300mm og 400mm optikk. - Gjerne to kameraer, ett for nærbilder av f.eks Tamron 70-200mm f/2,8 til taklinger, og en Tamron 17-50mm f/2,8 for overblikksbilder, plassert på hvert sitt kamera med bildestabilisering i kamerahuset. - Kameraer med rask seriebildemodus - Flere store minnekort Bildestabilisering hjelper ikke til sport. Monopod ftw! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 det er en selvmotsigelse å si at bildestabilisering ikke hjelper, mens monopod fungerer. Effekten av begge tingene gjør det samme, dog du kan gå enda lengre ned på lukkertiden med monopod, noe du ikke vil gjøre i sportssammenheng. Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 det er en selvmotsigelse å si at bildestabilisering ikke hjelper, mens monopod fungerer. Effekten av begge tingene gjør det samme, dog du kan gå enda lengre ned på lukkertiden med monopod, noe du ikke vil gjøre i sportssammenheng. eh? En av de største fordelene med monopod er jo at man slipper å bli så sliten i armene etter kampen. F.eks i fotball er monopod veldig mye brukt. Å holde blytunge teleobjektiver i 90min vil jeg ikke anbefale. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 det er en selvmotsigelse å si at bildestabilisering ikke hjelper, mens monopod fungerer. Effekten av begge tingene gjør det samme, dog du kan gå enda lengre ned på lukkertiden med monopod, noe du ikke vil gjøre i sportssammenheng. eh? En av de største fordelene med monopod er jo at man slipper å bli så sliten i armene etter kampen. F.eks i fotball er monopod veldig mye brukt. Å holde blytunge teleobjektiver i 90min vil jeg ikke anbefale. Unnskyld meg, men kan dere si meg, og alle andre som lurer, hva en "monopod" er for noe? Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Unnskyld meg, men kan dere si meg, og alle andre som lurer, hva en "monopod" er for noe? http://en.wikipedia.org/wiki/Monopod Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 - Gjerne to kameraer, ett for nærbilder av f.eks Tamron 70-200mm f/2,8 til taklinger, og en Tamron 17-50mm f/2,8 for overblikksbilder, plassert på hvert sitt kamera med bildestabilisering i kamerahuset. Har man en kraftig tele så kan jeg forstå behovet med bildestabilisator, men ikke med de objektivene du nevner. Lyset har selvfølgelig mye å si, men min erfaring er at lysstyrken på disse objektivene i utgangspunktet skal holde til de fleste forhold, med tanke på brennvidden. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 For meg gjorde stabilisering at bildene ble dårligere. Man kan evt på Canon bruke modus 2 på ISen, for å la ISen følge et motiv i bevegelse sidelengs, men vanlig stabilisering vil antakelig bare gjøre ting verre. Er jo øyeblikket man fanger i sport, og da må man helst ned i 1/640 sek for å fryse en bevegelse - helst enda kjappere lukkertid. Jeg bruker 1/1000 sek på fotball dersom det er lys nok til det. Monopod er tingen, ja. Jeg klarte meg fint uten med 350D/30D og Canon 70-300, men noe særlig mer vekt enn det, så bør man vurdere monopod. To hus er heller ikke så dumt, men man må være ekstremt kjapp med å bytte - og bytte tilbake når spillet trekker seg unna. Jeg prøvde en periode å stå mellom 16-meteren og cornerflagget med 70-200, og først 17-55, deretter med 10-20 bak målet, men har funnet ut at jeg like godt klarer meg med 70-200 nede ved cornerflagget. Kunne bli bra bilder bak mål med vidvinkel, men det blir mye forflytning, og man går kanskje glipp av noe dersom man ikke er kjapp nok tilbake på hovedplassen. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 det er en selvmotsigelse å si at bildestabilisering ikke hjelper, mens monopod fungerer. Effekten av begge tingene gjør det samme, dog du kan gå enda lengre ned på lukkertiden med monopod, noe du ikke vil gjøre i sportssammenheng. eh? En av de største fordelene med monopod er jo at man slipper å bli så sliten i armene etter kampen. F.eks i fotball er monopod veldig mye brukt. Å holde blytunge teleobjektiver i 90min vil jeg ikke anbefale. det er jeg selvsagt enig i, men da sikter ikke du til primærfunksjonen til en monopod, nemlig å stabilisere bildet, men den fine tilleggsfunksjonen at den sparer deg for mye unødvendig holding av tungt fotoutstyr Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Takker alle for glimrende tips! Monopoden kan vere fin å ha visst man bærer tungt utstyr men god trening å ikke bruke og? er det ikke? Om det hjelper med bildestabilisering eller ikke er nå opp til hver enkelt selv å erfare. Mvh Eltviken Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 det er en selvmotsigelse å si at bildestabilisering ikke hjelper, mens monopod fungerer. Effekten av begge tingene gjør det samme, dog du kan gå enda lengre ned på lukkertiden med monopod, noe du ikke vil gjøre i sportssammenheng.eh? En av de største fordelene med monopod er jo at man slipper å bli så sliten i armene etter kampen. F.eks i fotball er monopod veldig mye brukt. Å holde blytunge teleobjektiver i 90min vil jeg ikke anbefale. Man kan gjerne kombinere stabilisering med monopod for å få i både pose og sekk. Stabiliseringen i kamera/objektiv vil bare stabilisere ytterligere i forhold til det monopoden klarer. Stabiliseringen fungerer så vidt jeg vet best i området 1/500s - 1/5s og da ofte tilsvarende ca 3-4 ISO-trinn eller blendertrinn. Monopod hjelper vel vanligvis bare tilsvarende rundt 2 trinn. Med pose og sekk-alternativet får du stabilisering tilsvarende ca 5-6 trinn. For meg gjorde stabilisering at bildene ble dårligere. Man kan evt på Canon bruke modus 2 på ISen, for å la ISen følge et motiv i bevegelse sidelengs, men vanlig stabilisering vil antakelig bare gjøre ting verre. Er jo øyeblikket man fanger i sport, og da må man helst ned i 1/640 sek for å fryse en bevegelse - helst enda kjappere lukkertid. Jeg bruker 1/1000 sek på fotball dersom det er lys nok til det. Det kommer jo veldig an på hvilken sport det er snakk om. Hvis det er rally så kan nok 1/1000s eller raskere være å foretrekke. Er det bryting så kan det sikkert duge opp mot 1/100s. Om stabiliseringen vil virke bra eller mot sin hensikt vil også avhenge av typen sport. I rally skal man gjerne panorere raskt, mens i bryting vil man helst holde kameraet i ro. Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Ja,klart det er forskjeller på Rally og bryting. Du må vel vere rimelig rask for å panorere rally? Bilen kommer jo veldig raskt. Noen som vet hvor det er smart å plasere seg på en fotball bane for å få best oversikt med en 55-250mm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå