StianD Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Hvordan kan jeg ta gode bilde av bil som f.eks dette? Har Canon Eos 400D med standard objektiv og Canon Blitz Speedlite 430EX. Noen som kan tipse meg om instillinger? Endret 14. februar 2009 av StianD Lenke til kommentar
MSg Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Prøv og feilmetoden fungerer bra med bilbildene jeg har tatt opp igjennom. Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det er ihvertfall viktig å ikke få kraftig blitzlys på bilen. Du kan enten benytte en softbox på blitzen eller ikke benytte blitz i det hele tatt. På bildene her er det nok benyttet studio lamper. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det er ihvertfall viktig å ikke få kraftig blitzlys på bilen. Du kan enten benytte en softbox på blitzen eller ikke benytte blitz i det hele tatt. På bildene her er det nok benyttet studio lamper. Og ikke bare èn. Hvis du ser etter rundt bilen, ser du noen skygge i det hele tatt? Kun loddrett under bilen. Det må bety at det er blitz på begge sidene, og en, kanskje to i veggen foran bilen, så det ikke kommer skygger foran bilen. Det kommer helt ann på hvor du har sjans til å ta bilder. Hadde du fått bilen inn i et studio, slik som på bilde, med kanskje ikke alt for høyt tak som er av en litt lys farge, kan du sette blitsen i taket, så det bouncer ned på bilen, men du vil ikke få i nærheten av dette bildet. Nå har ikke jeg peil på Canon blitzer, eller systemet, men hvis det går ann å sette blitzen din på trådløs; prøv å sett det på et stativ på langsiden av bilen mens du står i den posisjonen du ser på bildet her. Ha innebygget blitz på, og la den avfyre samtidig som den eksterne. NB! Pass på å ha softbox/bakepapir foran blitzen! Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Å begynne med blitz er vanskelig, for det krever så utrolig mye etterarbeid hvis du ikke vet akkurat hva du holder på med. Men denne siden er et godt startpunkt: www.strobist.com Mitt tips er at du begynner enkelt, på en lett overskyet dag. Når det er overskyet blir himmelen som en stor softboks, og lyset blir mykt og ser bra ut på glatte flater. Les om komposisjon og bruk god tid på å finne en bra location. Hvis du ser på bilder som du synes er tøffe, er det somregel lagt veldig stor vekt på hvor bilen står eller kjører. Bakgrunnen gjør bildet, sammen med plassering av bilen i forhold til denne. Bruk god tid på hvert enkelt bilde så blir resultatene bedre enn hvis du knipser løs. Tenk igjennom hva du vil med hvert enkelt bilde. Da får du færre bilder, men mest sannsynlig bedre bilder. Når det gjelder innstillinger så spiller ikke de så stor rolle så lenge du har rett eksponering. Her er det også lurt å lese seg opp på hva de forskjellige innstillingene gjør med bildet ditt.. Kan gi deg de tipsene som har hjulpet meg mest: Lavt blendertall gir liten dybdeskarphet.. Fint for detaljbilder... Det er vanskelig å få klare bilder med lukkertid under 1/30 sekund Vidvinkel gir meget stor dybdeskarphet, tele gir liten dybdeskarphet En annen ting som er MEGET vitkig er å se på masse bilder.. Finn ut hva du liker og prøv kanskje å imitere stilen til en fotograf som du synes tar bra bilder. Men ikke se deg blind på ting, forside bildene på de fleste bilblader er somregel satt sammen av byråer som kun driver med dette, og her er det brukt så mye datakraft at de ikke er bilder lenger. Bildene inne i bladet, som er tatt på location er de du skal bruke mest tid på. Studiobilder er så og si umulig å få til med mindre du har tilgang på et enormt (og dyrt) studio. Mine bilder: www.fuelphotos.no Driver å jobber litt med siden, men er en smakebit på hva jeg har gjort i allefall.. -Fredrik Otterstad Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Steike Fredrik! Fete bilder! Sånn passe eksotiske biler og da. Veyron og Gumpert apollo er ikke akkurat Toyota Avensis... For ikke å snakke om ISAF Iveco.. Digger stilen din! Endret 15. februar 2009 av Stratos Lenke til kommentar
Wiktory Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Og ta proffer bilbilder er ikke det jeg kan mest om, har en kompis som driver mye med dette (www.98super.no), så eneste kunnskapen jeg har er og se han i aksjon, vet faktisk mange i den gjengen der er litt kresne på faktisk og avsløre mange av triksene sine. De bruker mye penger og tid på og lage seg svære rigger som de fester til biler for og lage bildene hvor bilene er i fart. Et par triks kan jeg vel kanskje røpe, uten at han denger meg (større og sterkere en me)g. 1: MASSE Blits, han bruker vel stort sett 3 eller 4? Og noen ganger holder ikke det heller. Da kjører han mange eksporeringer, flytter blitsene rundt og legger bildene oppå hverandre. 2: Interiør, pakk inn utsiden av bilen (rutene) i laken, så bruker han blitser både på utsiden og på innsiden av bilen. Det er vel det du trenger for de 2 bildene i alle fall, er selvfølgelig bare en av tusen måter og gjøre det på, håper det hjelper litt i. Endret 15. februar 2009 av Wiktory Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Er også ganske tøft om man bruker vidvinkel, kjenner du noen med pickup kan du jo åsså sitte bak der og ta bilder mens den andre kjører, kanskje ikke så lovlig men.... Denne karen her tror jeg kan gi litt ekstra inspirasjon: http://www.parabolique.co.uk/folio1_1.htm Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Før du springer ut og kjøper deg 3 ekstrablitser og rigg for montering på bil kan vi se litt på hva som er gjort på bildene du henviser til. Lukkertid og blenderåpning stilt inn slik at hele dashboardet og hele bilen er i fokus. Den delen er grei, og du kan prøve deg litt frem. Det er lyset som er viktig. Om vi ser på dashboardet ser vi at det kommer lys fra både høyre og venstre, slik at man får en mørk stripe rundt på rattet. Bildet er tatt fra døråpningen bak for et brukbart naturlig perspektiv. Om du bare har én blits må du være kreativ om du ønsker belysning fra to sider, og du kan f.eks eksperimentere med dagslys eller noe som kan reflektere lyset. Bildet av bilen bakfra er tatt inne i utstillingslokale. Du ser refleksjon av trær i venstre vindu, som betyr at det er naturlig lys fra stort vindu til venstre, og det lyser opp veggene og bidrar til et jevnt lys. Flisene er også reflekterende, selv om de er mørke. I bakvindu og støtfanger bak ser man lysrør i taket, så lokalet har også en god del lys i taket med en farge som matcher dagslyset rimelig bra, og bidrar til det at alt blir opplyst. Det er mulig det er en direkte blits som reflekteres i baklyset nede på støtfangeren og lyser opp eksospotta under. For å få til slike bilder må du altså tenke på hvordan du vil bruke lyset. Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Steike Fredrik! Fete bilder! Sånn passe eksotiske biler og da. Veyron og Gumpert apollo er ikke akkurat Toyota Avensis... For ikke å snakke om ISAF Iveco.. Digger stilen din! Takker og bukker! Alltid morro når folk liker det jeg har gjort.. Driver å oppdaterer sidene mine med nytt matriale, så stay tuned.. Endret 15. februar 2009 av Ottern Lenke til kommentar
akle Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Mulig dette er sagt før men men Kamera på lang lukker tid. Gå rundt bilen og fyr av blitsen manuelt. På bildet jeg så det på, var det også en blits inne i bilen som lyste opp interiøret, veldig stilig. Dette er vel en tidkrevende måte og krever vel mye eksperimentering. En tidligere tråd på forumet hvor du kan hente inspirasjon: Inspirasjon til bilbilder... Vask bilen How to clean your lamborghini (in 190 easy steps) Endret 16. februar 2009 av akle Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Å begynne med blitz er vanskelig, for det krever så utrolig mye etterarbeid hvis du ikke vet akkurat hva du holder på med. Men denne siden er et godt startpunkt: www.strobist.com Mitt tips er at du begynner enkelt, på en lett overskyet dag. Når det er overskyet blir himmelen som en stor softboks, og lyset blir mykt og ser bra ut på glatte flater. Les om komposisjon og bruk god tid på å finne en bra location. Hvis du ser på bilder som du synes er tøffe, er det somregel lagt veldig stor vekt på hvor bilen står eller kjører. Bakgrunnen gjør bildet, sammen med plassering av bilen i forhold til denne. Bruk god tid på hvert enkelt bilde så blir resultatene bedre enn hvis du knipser løs. Tenk igjennom hva du vil med hvert enkelt bilde. Da får du færre bilder, men mest sannsynlig bedre bilder. Når det gjelder innstillinger så spiller ikke de så stor rolle så lenge du har rett eksponering. Her er det også lurt å lese seg opp på hva de forskjellige innstillingene gjør med bildet ditt.. Kan gi deg de tipsene som har hjulpet meg mest: Lavt blendertall gir liten dybdeskarphet.. Fint for detaljbilder... Det er vanskelig å få klare bilder med lukkertid under 1/30 sekund Vidvinkel gir meget stor dybdeskarphet, tele gir liten dybdeskarphet En annen ting som er MEGET vitkig er å se på masse bilder.. Finn ut hva du liker og prøv kanskje å imitere stilen til en fotograf som du synes tar bra bilder. Men ikke se deg blind på ting, forside bildene på de fleste bilblader er somregel satt sammen av byråer som kun driver med dette, og her er det brukt så mye datakraft at de ikke er bilder lenger. Bildene inne i bladet, som er tatt på location er de du skal bruke mest tid på. Studiobilder er så og si umulig å få til med mindre du har tilgang på et enormt (og dyrt) studio. Mine bilder: www.fuelphotos.no Driver å jobber litt med siden, men er en smakebit på hva jeg har gjort i allefall.. -Fredrik Otterstad Jobber du for Autofil eller no? mener å ha sett bildene dine før Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jobber du for Autofil eller no? mener å ha sett bildene dine før Ja, har jobbet for dem som freelancer i ca 3 år nå.. -Fredrik Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Tim Wallace hadde en guest blog hos Scott Kelby der han snakka om hvordan han lyssetter biler (usaklig flink fyr. bl.a sponsa av Elinchrome). Han bruker bare en stk strip light =) Har også vært på workshop med Jens Haugen, han bruke 2 blitzer, men lagde en composite med mye flytting av blitzer osv. Så det finnes mange veier til rom. Om bilen skal stå stille er det jo greit, og relativt økonomisk å bruke en flytte blitzen irundt stil. Da trenger du jo i utgangspunktet ikke mere enn en blitz, ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå