Gå til innhold

Ny hjelm. Noe jeg burde vite før jeg velger?


chris300

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg hjelm til å ha i bakken og lurte på om det er noen spesielle ting jeg burde være klar over før jeg handler.

 

Jeg står på ski og vil gjerne ha en hjelm som kan erstatte lua mi som holder ørene mine varme pr idag.. :)

 

Setter pris på om noen kan komme med noen tips eller evt forslag til bra hjelm.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel kanskje valget mellom full cut og half cut (freeride) hjelm som er det viktigste. Full cut betyr at skallet også dekker ørene mens half cut typisk har øreflapper i mykere materiale. Argh.. bilder er bedre:

 

full cut:

post-22689-1234779598_thumb.jpg

 

 

half cut:

post-22689-1234779605_thumb.jpg

 

Full cut gir bedre sikkerhet, men litt dårligere komfort. Kjipt med en full cut når mobilen ringer - da må du av med hele greia. Kommer an på hva og hvordan du kjører. Dundrer du ned Kvitfjell med 2 meter lange utforski er nok full cut tingen for deg...(samt med ansiktbeskyttelse selvfølgelig). Hvordan hjelmen er bygget opp er også et viktig poeng. Noen hjelmer har materiale med veldig god støtabsorpsjon, men må kasseres hvis du mister den i gulvet. Andre hjelmer er vel laget i isopor. Ikke så bra støtabsorpsjon hvis det virkelig smeller, men tåler litt juling innimellom.

 

Hjelmen bør være glatt og ikke ha så mye fancy saker som stikker ut. Blir lett leie nakkeskader når man sklir nedover og den tøffe bremmen på hjelmen huker seg fast i snøen - som for eksempel denne:

 

post-22689-1234780351_thumb.jpg

 

Selvfølgelig viktig at den ser bra ut, for da gidder du å bruke den :)

 

Priser fra 500,- og oppover. Du burde klare å finne en brukbar hjelm til under 1000-lappen, men det kommer igjen an på hvor mye og hvordan du kjører.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg hjelm til å ha i bakken og lurte på om det er noen spesielle ting jeg burde være klar over før jeg handler.

 

Jeg står på ski og vil gjerne ha en hjelm som kan erstatte lua mi som holder ørene mine varme pr idag.. :)

 

Setter pris på om noen kan komme med noen tips eller evt forslag til bra hjelm.

 

:)

 

Bern, Giro, Pro-tech, Smith lager masse bra hjelmer. Har hørt at Bern er litt dårlig når det kommer til beskyttelse. Så burde kanskje ikke satse på dette merket. Så lenge du bruker hjelm er bedre uten hjelm.

 

Du kan sikkert finne noe kult og billig på finn.no eller noe sånt. Eller besøke denne linken med noen billige hjelmer: http://www.skateloot.com/Skateloot_Home/helmets. Jeg pleier å kjøpe tinga mine fra som regel. Masse kult til en billig penge :) Du burde ha en ebay-konto for å kjøpe. Men det tar ikke lang tid å lage :)

 

Lykke til med hjelmkjøpet ditt !

 

Håper jeg hjalp deg litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...