Gå til innhold

Økonomi og administrasjon - Matte og linjevalg


GrandMa

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Til høsten har jeg planer om å begynne på 'Økonomi og administrasjon' på Universitetet i Agder. Jeg har intensjoner om å bli siviløkonom. På bakgrunn av dette har jeg et par spørsmål.

 

1. Det er 2 forskjellige studier i Økonomi og administrasjon. Den første er: Økonomi og administrasjon - bachelor (http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...ministrasjon__1) og den andre er: Økonomi og administrasjon - siviløkonom - 5-årig master (http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...on_siviloekonom)

 

Jeg forstår at man burde velge den siste for å ta master, men jeg har også sett at det går ann å ta den bacheloren først for så å søke seg videre slik at man tar 2 år til for å få master. Hva er fordelene og ulempene med disse to fremgangsmåtene? Jeg er usikker på om jeg kommer direkte inn på Masterstudiene, men når jeg er ferdig har jeg fått 6 alderspoeng og da er jeg langt innenfor. Jeg har heller ikke den matte som trengs for å ta masteren. ENDA

 

2. Hvor viktig er det med matte på disse studiene? Jeg har kun vanlig matte fra medier og kommunikasjonslinjen. Tror det heter 1Y eller noe liknende. Burde jeg ta mer matte med en gang og i så fall hvilken matte? 2MX? 3MX? 3MZ? R1? Jeg er ikke noe mattegeni, men tror nok jeg skal klare det greit.

 

3. Hvor burde jeg ta matte? Jeg har forstått at man kan ta det på slike steder som Sonans og slik, men jeg vet ikke hvor villig jeg er til å betale 10.000 kroner for denne matten. Da tar jeg heller å lærer det selv på gutterommet (selv om det kommer til å gå til helvete. Jeg har ikke råd til å slenge rundt meg med slike penger) Er det mulig å ta det på for eksempel Aftenskolen og liknende? Er klar over at prisen sannsynligvis samsvarer med prisen, men er det noen som har erfaring med slikt?

 

Sier tusen takk for alle svar. Å skulle velge karriere er ikke lett.

 

Edit: Hyperlinker.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Det er 2 forskjellige studier i Økonomi og administrasjon. Den første er: Økonomi og administrasjon - bachelor (http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...ministrasjon__1) og den andre er: Økonomi og administrasjon - siviløkonom - 5-årig master (http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...on_siviloekonom)

 

Jeg forstår at man burde velge den siste for å ta master, men jeg har også sett at det går ann å ta den bacheloren først for så å søke seg videre slik at man tar 2 år til for å få master. Hva er fordelene og ulempene med disse to fremgangsmåtene? Jeg er usikker på om jeg kommer direkte inn på Masterstudiene, men når jeg er ferdig har jeg fått 6 alderspoeng og da er jeg langt innenfor. Jeg har heller ikke den matte som trengs for å ta masteren. ENDA

I linkene som du henviser det til står det egentlig ganske greit.

5-årig master har samme studieforløp som 3-årig Bachelor de tre første årene. Mens de to siste årene brukes til spesialisering.

 

Rent praktisk virker det som at opptak til 5-årig gir deg rett til en full siv.øk utdanning, mens bachelor kun gir deg rett til de tre første årene.

 

Derimot: etter endt bachelor kan du søke deg over til master, men da teller ikke poengene dine fra vgs men karakterene dine fra bachelor studie.

 

Så ulempen med opptak kun til bachelor er at du har et karakterpress på deg for å komme deg videre til masteren.

Fordelen med opptak til kun bachelor er at du kanskje står på fra dag en?

 

 

 

2. Hvor viktig er det med matte på disse studiene? Jeg har kun vanlig matte fra medier og kommunikasjonslinjen. Tror det heter 1Y eller noe liknende. Burde jeg ta mer matte med en gang og i så fall hvilken matte? 2MX? 3MX? 3MZ? R1? Jeg er ikke noe mattegeni, men tror nok jeg skal klare det greit.

Matte er en viktig og stor del av økonomisk utdannelse, men mattefeltet er ikke stort eller ikke så veldig vanskelig selv om det tidvis blir noe spesialisert.

Enkelt fortalt av forkunnskaper bør du kunne elementær algebra (forskjellen mellom x^2 og 2x), litt derivasjon og enkel sannsynlighetsregning.

 

Kan du mer er selvfølgelig ikke det negativt, men det du trenger av matte får du gjennomgang av. Eneste om du har lite kunnskap fra før så blir det desto tyngre i begynnelsen for å lese deg opp.

Lenke til kommentar

Broren min går siviløkonom på BI, og den matten har har der er rimelig grei (han går 2.året nå). Har du 2MX, så bør det gå greit.

 

Det er en del statistikk, funksjonsdrøfting, derivasjon etc. - så hvis du kun har 1Y-matte ("yrkesfagsmatte") ville jeg nok tatt et sommerkurs evt. kveldsskole det siste halvåret før jeg begynte. Et annet alternativ er jo nettstudium, evt. å lese på egenhånd, men dette vil jo kreve litt mer selvdisiplin.

 

Mange selger bøker til 2MX billig nå, selv fikk jeg alt av bøker til 2- og 3-mx gratis av en kompis. Det er også mange kunnskapsrike folk her på forumet som kan hjelpe deg hvis du står fast. Så du MÅ ikke betale i bøtter og spann til privatskoler.

 

R1-matte koster rett over 5 laken hos Sonans, ser at man får 7% rabatt. :) Ellers har du jo Khanacademy.org, som er gratis. Den tar for seg mye av stoffet til "videregåendematten" i form av videoleksjoner.

 

 

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...