Gå til innhold

Holdbarhet på brus

varmit

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er dumt å drikke brus som har gått ut på dato? I min situasjon er det snakk om en "Cider drue og epler" som gikk ut 26.11.2008. Den har stått kaldt hele tiden og er uåpnet.

Melk osv er jo greit, her våger jeg ofte å gå etter smaken. Kan jeg gjøre det i dette tilfellet?

Og nei, denne posten er ikke kun grunnet gjerrighet. Litt nysgjerrighet også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki ;)

Ble litt usikker med tanke på sukker etc, men den har jo ikke tilgang på oksygen så burde gå greit. Har også drukket gammel brus, men ikke brus som har gått ut på dato tror jeg. Men så lenge den smaker som den skal er kanskje dette tegn på at den er ok.

Lenke til kommentar
Oki ;)

Ble litt usikker med tanke på sukker etc, men den har jo ikke tilgang på oksygen så burde gå greit. Har også drukket gammel brus, men ikke brus som har gått ut på dato tror jeg. Men så lenge den smaker som den skal er kanskje dette tegn på at den er ok.

Jo, den har tilgang til oksygen. Det kjem seg gjennom plasten. Væske på glass held seg lengre enn på plast.

Lenke til kommentar

Brus har kun en best før dato, dette betyr at smaken kan forringes. Men nei, absolutt ineg nfare å drikke den brusen, muligens den vil smake litt tamt.

Gjorde selv et "kupp" på Cola light bokser denne helga siden de har kort utløpsdato, 26/2.

Lenke til kommentar

Ingen dør av mat som har gått over best før dato, til og med mange produkter som er stemplet med en absolutt dato er helt trygge å spise. Rundt år 2000 ble holdbarheten for egg senket fra 45 dagert til 28 dager.

Med brus er det enda mindre fare, du kan sikkert trygt drikke brus som er både 2 og 3 år gammel, men den vil nok være ganske tam.

I forsvaret så var jo RSPen regnet som ny hvis den var 20 år gammel, man risikerte med andre ord å få matrasjon som var eldre enn seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...