Gå til innhold

Striper i bildet når det er kaldt? pentax k20d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var ute nå og knipset litt

Hva har skjedd her?

post-81990-1234208988_thumb.jpg

100% crop av ett større bilde

pentax k20d da40

30sec

f5,6

iso 100

Dette dukket opp på flere bilder men bare på iso 100 ser det ut til.

Mener eg har sett det same fenomen tidligare hos en annen K20 brukar, ved fotografering i kulde.

Eg anbefaler deg å prøve ei anna minnebrikke, då problemet kan ligge der. Eller ta kontakt med Fovi.

Lenke til kommentar

jeg har sendt mitt for andre gang til fovi.. da pentax tyskland ikke fant noe feil..

problemet var ikke lang lukkertid, men rett og slett kulda. Ref fovi så er dette noe som kan oppstå når det er kaldt, og står i brukermanualen at pentax ikke garantere drift under 0c. Noe jeg ikke kan finne beskrevet for K20D.

Så får se hva de finner ut denne gangen, sendte de avgårde med raw bilder som viser slike striper. Heldigvis er det bare backup kameraet mitt, men uansett j.. irriterende.

Lenke til kommentar
jeg har sendt mitt for andre gang til fovi.. da pentax tyskland ikke fant noe feil..

problemet var ikke lang lukkertid, men rett og slett kulda. Ref fovi så er dette noe som kan oppstå når det er kaldt, og står i brukermanualen at pentax ikke garantere drift under 0c. Noe jeg ikke kan finne beskrevet for K20D.

Så får se hva de finner ut denne gangen, sendte de avgårde med raw bilder som viser slike striper. Heldigvis er det bare backup kameraet mitt, men uansett j.. irriterende.

Jeg fikk omtrent samme svar. garanti ned til 0 grader. Det høres veldig lite ut for ett kamera som er bygd for å tåle vær.

Får teste ut litt mer før jeg ser hva jeg skal gjøre.

Kjempe fint om du legger inn en beskjed her om du finner ut noe.

Lenke til kommentar
Jeg fikk omtrent samme svar. garanti ned til 0 grader. Det høres veldig lite ut for ett kamera som er bygd for å tåle vær.

Får teste ut litt mer før jeg ser hva jeg skal gjøre.

Kjempe fint om du legger inn en beskjed her om du finner ut noe.

Tror de fleste produsenter oppgir 0 grader. Men både D70, D80, D200, D300 og D3 har jeg benyttet i godt under -30 uten andre problem enn at batteri tømmes raskere enn normalt. Synes det var en døv forklaring. Synes du skal be Pentax være mye flinkere på å markedsføre at de ikke tåler minusgrader ;) Så blir det fart på sakene - spesielt om du lurer på om markedet må få informasjon om denne svakheten. Dette må være snakk om enkelttilfeller, vet da om flere som har brukt dette kamerahuset i langt lavere temperatur uten problem.

Lenke til kommentar
Tror de fleste produsenter oppgir 0 grader. Men både D70, D80, D200, D300 og D3 har jeg benyttet i godt under -30 uten andre problem enn at batteri tømmes raskere enn normalt. Synes det var en døv forklaring. Synes du skal be Pentax være mye flinkere på å markedsføre at de ikke tåler minusgrader ;) Så blir det fart på sakene - spesielt om du lurer på om markedet må få informasjon om denne svakheten. Dette må være snakk om enkelttilfeller, vet da om flere som har brukt dette kamerahuset i langt lavere temperatur uten problem.

Har brukt pentaxen min, riktig nok ikke i 30, men 15-16 var ihvertfall ikke noe problem, overhodet, dette var k200d, kan umulig tenke meg at k20d skal være dårligere..

Men er det flere av dere med k20d som har prøvd kameraet i mange kuldegrader og kan si noe om dette er et vidt problem eller ikke?

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har brukt mitt K200D på mange turer nå i vinter når temperaturen

har ligget på mellom 10-15 minus og jeg har heller ikke opplevd noe lignende.

Men jeg bet meg merke i at det sto i bruksanvisningen at de ikke garanterte noe i temperaturer under 0 grader, så jeg ringte FOVI, og der sa de at dette ikke kunne stemme da man måtte kunne benytte disse kameraene i minusgrader også. Er jo tilogmed værtettet.

(Husker ikke hvem jeg pratet med, dette var i høst).

Har heller ikke pakket inn kameraet på vei inn fra kulda, og det har gått bra.

Mvh Jan

Lenke til kommentar

Det der var jo ikkje bra. Dei bør absolutt gjera noko med det, for elles kan det øydelegga ryktet til både K20D og Pentax i det heile. Såg i ein av linkane i Ricehigh sin blog at Pentax nekta å bytta kameraet fordi dei "ikkje kunne gjenskapa problemet". Tull og tøys frå ende til annan! Dei må jobba litt hardare enn det der for å vinna markedsandelar! :mad:

Lenke til kommentar

Jeg fikk et merkelig problem med min K200D en kald dag. Etter en times tid ute i -10'C låste kameraet seg fullstendig. Det sto påslått med speilet oppe og sannsynligvis lukkeren åpen til jeg kom hjem og fikk temperert det. Selv På-av knappen fungerte ikke. Jeg tenkte ikke på å ta ut batteriet før etter at kameraet var temperert. Jeg satt inn fult ladede batterier og først da hørte jeg speilet slå ned og det ble mulig å se gjennom søkeren igjen. Etter denne episoden har det fungert helt fint innendørs.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt både *istDS, K10D og K20D i kulda. (Sjelden under 10 minus, men det dreier seg om fuktige og vindfulle vestlandsgrader). Har aldri opplevd noe lignende, hverken striper eller at kamera har hengt seg opp.

Men det betyr ikke at det dere beskriver her ikke bør tas alvorlig. Kjenner jeg Fovi rett, finner de løsninger.

---

Ellers vil jeg advare mot å ta bloggen til RH for alvorlig. Han er bla kjent for sin tendensiøse omgang med salgstall. Ellers så kjørte han et korstog mot unøyaktig autofokus, men nekta konsekvent å vise faktiske bilder. Kritiske kommentarer sletter han ofte. Mye tyder altså på at han er en ren bløffmaker og et troll.

Jeg har ikke sagt at det han rapporterer her er oppkonstruert. Men proposjone det får blir lett feil i en slik sammenheng.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Gjorde en test igjen nå. Lot kamera ligge ute i minus 14 i ca 30min. av 80 bilder ble det 7-8 med tydelige striper. De var blandt de 20 Første bildene. Alle tatt med jpg. og iso 100. Forskjellige lukkertider og blender. både M og P

Virker ikke som det er noe sammenheng med hva kamera står på. Bortsett fra iso kansje. Alle bilden virket mere støyete og dårligere fokus en vanlig men det kan være pga dugg/is på linsa :blush: Var litt kjapp med å ta det ut igjen etter å ha hatt det med i bilen i dag. Får prøve litt til i kveld med lengre lukkertider og ikke så lyst da det ser ut som de er mere synlige på mørke bilder.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Gjorde en test igjen nå. Lot kamera ligge ute i minus 14 i ca 30min. av 80 bilder ble det 7-8 med tydelige striper. De var blandt de 20 Første bildene.

Hm, kan det ha med kondens å gjera? Låg kameraet ute i 30 min. før du begynte å fotografera, eller tok du dei 80 bilda i løpet av den halvtimen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...