ekl1tz Skrevet 9. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg laget en litt for liten partisjon til oprativ systemet mitt som er vista 64bit. Kan man forandra det i vista uten å formatere? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2009 Ja, du kan utvide partisjonen hvis du har et ledig område. Du sletter den andre partisjonen først, utvider den første, og så lager du den andre på nytt. http://www.vistarewired.com/2007/02/16/how...n-windows-vista Lenke til kommentar
ekl1tz Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Takk for linken, men fikk det ikke helt til. Jeg shrinka den ene partisjonen med 20GB. Men får ikke til å extende partisjonen med OS'et på. Prøvde den alternative metoden også, men fungerte heller ikke. "There is not enough usable free space on specified disk(s) to extend the volume". Men med "list disk" kommandoen har jeg 20GB free. edit: det jeg får til å gjøre er å shrinke en disk for feks 10gb, og så få muligheten til å extende samme disk igjen med da det jeg frigjorde. Problemet er at det blir samme disken jeg først tok i fra. Jeg ønsker å ta fra en for å legge på C: partisjonen min med OS'et på . Endret 10. februar 2009 av ekl1tz Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 10. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 Disken som du forsøker å extende partisjoner på må være dynamic. Om du allerede har flere partisjoner på 1 disk er det ikke anbefalt å konvertere den til dynamic. Sørg i alle fall for å at du har backup av alt du ikke vil miste. Høyreklikk på den disken du vil konvertere, ikke partisjonene men der det står Disc N til venstre for partisjonene og velg Convert to dynamic disk. Lenke til kommentar
balleballe Skrevet 10. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 Det skal gå an å bruke Gparted, da skal det ikke være nødvendig å konvertere partisjonene til dynamiske volumer først. Men som alt annet, bruk det på eget ansvar! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 Er ikke så sikker på at den må være dynamisk? Men problemet ditt er vel at når du shrinker partisjon # 2 så blir plass frigjort helt på slutten av disken (helt til høyre). Men der er det ikke tilgjengelig for å utvide partisjon #1, fordi #2 begynner akkurat der #1 slutter. Da må først partisjon # 2 flyttes (eller den ledige plassen flyttes, alt ettersom du ser det). Det er noe GParted kan gjøre. Eller du kan gjøre som jeg sa først, slette #2. Forutsatt at du har en plass å gjøre av dataene i mellomtiden, da. Lenke til kommentar
balleballe Skrevet 10. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 Da må først partisjon # 2 flyttes (eller den ledige plassen flyttes, alt ettersom du ser det). Det er noe GParted kan gjøre. Tror ikke man kan flytte partisjoner med GParted, men man kan krympe eller utvide dem! Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 10. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 Er ikke så sikker på at den må være dynamisk? Om du skal bruke Disc Management i Vista må den være dynamisk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 Tror ikke man kan flytte partisjoner med GParted, men man kan krympe eller utvide dem! Selvsagt kan de flyttes. Det er mye av poenget med slike program. Se på feature listen: ... Grow, Shrink, Move, Copy ... http://gparted.sourceforge.net/features.php Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 Om du skal bruke Disc Management i Vista må den være dynamisk. Bruke til hva? Det er jo fullt mulig å ta 'Shrink' og 'Extend' på Basic disk. Hvis du ser bildet på der jeg linket til i post #2 så er det jo en Basic disk han har. Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 11. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2009 Av egne erfaringer går det fint å shrinke en basic disk, men ikke å extende. Aner ikke hvorfor. Extend var alltid grået ut helt til jeg konverterte den til dynamisk. Dynamiske disker er dog et møl uten like om man kjører dual boot med eldre windows versjoner eller linux. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2009 Sikker på at du hadde 'Unallocated' plass like etter den partisjonen du skulle utvide? http://www.walkernews.net/2008/12/01/how-t...stem-partition/ Lenke til kommentar
balleballe Skrevet 13. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2009 Tror ikke man kan flytte partisjoner med GParted, men man kan krympe eller utvide dem! Selvsagt kan de flyttes. Det er mye av poenget med slike program. Se på feature listen: ... Grow, Shrink, Move, Copy ... http://gparted.sourceforge.net/features.php Sannelig min hatt, du har rett! *Minne seg selv på å teste ut GParted litt oftere* Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 13. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2009 Det er ikke at han har primary og extended partition med logical drives i? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå