hojohansen Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Tenkte å prøve HDR-bilder, hvordan gjør jeg det? Jeg har Nikon D80 + CS3 Denne tråden er til oss som har lyst til å prøve seg på HDR-bilder, med hjelp fra de som kan det. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Synd å si det, men ingen her inne kan det. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg tror det er såpass mange guider rundt omkring på nettet at det strengt tatt ikke er vits for folk her å skrive sine egne sammendrag om hvordan teknikken utføres. Det kan jo heller være en samletråd for allerede gode guider til hvordan å lage HDR-bilder? Her er i alle fall en, Akams egen HDR-guide Lenke til kommentar
chrissn Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 prøv å laste ned en prøve versjon av photomatix. Det er mye raskere en photoshop sin variat, pluss en har mer kontrollmuligheter.. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg bruker min egen metode basert på en tonemapping tutorial som jeg fant på nettet, men ikke finner. Det mørkeste bilde får en layermask ( multiply ), det lyseste får i tuten en ( inverted + multiply ), men det dropper jeg, lyseste hos meg får bare en justering av opacity for å ikke dekke over de to underliggende lagene som er det mørke og normale. Rekkefølge: 1.Lyst - opacity 2.Mørkest - layermask 3.Normalt Innstillinger og sånn vaierer litt fra bilde til bilde, men mitt hdr skjelettet er bygd opp slikt. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Hva slags innstillinger skal jeg ha på mitt kamera? Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Bruk manuell, og juster eksponeringene med lukkertiden, ikke blederåpningen. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Les bruksanvisningen til kameraet ditt. Les om AEB / AB = Auto Exposure Bracketing / Auto Bracketing. Evt. gjør det manuelt. Ikke ha hvitbalensen på auto. Bruk ett av de valgene eller custom. Bruk samme ISO på alle bildene, slå av auto. Bestem deg for hvilken blender/dybdeskarphet du ønsker. Prøv f/5.6 eller f/8 Nå kan du stille inn lukkertiden. Jeg bruker å ta bilder hvert hele trinn. D.v.s. hvis normal eksponering med f/8 er 1/125 s. Da tar jeg bilder ved lukkertider på f.eks. 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 og 1/1000. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 lukkertiden. Jeg bruker å ta bilder hvert hele trinn.D.v.s. hvis normal eksponering med f/8 er 1/125 s. Da tar jeg bilder ved lukkertider på f.eks. 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 og 1/1000. Kan jeg stille inn slik at kamera tar flere lukkertider automatis etter hverandre, eller må jeg stille disse inn selv mellom hvert bilde? Lenke til kommentar
magneska Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Synd å si det, men ingen her inne kan det. Hvordan vet du egentlig det?!?! Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Synd å si det, men ingen her inne kan det. Hvordan vet du egentlig det?!?! Det betyr vel vel at Han ikke kan det.. Jeg har sett utrolig mange flotte HDR bilder her inne, men det kan jo være at Han kan det ennå bedre? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg har tatt en del HDR-bilder nå, men det eneste jeg ikke får til er Auto Bracketing. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre det, altså. Så det er litt tungvint å stille inn på eksponeringen manuelt mellom hvert bilde, men det funker jo likevel. Nå ser jeg mest fram til våren, for det er ikke så stas å ta naturbilder i HDR når alt bare er hvitt og grått. Trenger litt kontraster og farger om det skal bli fint, synes jeg. Men om noen har fine HDR-bilder av snø og vinter, ville jeg gjerne sett dem =) Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Jeg har tatt en del HDR-bilder nå, men det eneste jeg ikke får til er Auto Bracketing. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre det, altså. Så det er litt tungvint å stille inn på eksponeringen manuelt mellom hvert bilde, men det funker jo likevel. Nå ser jeg mest fram til våren, for det er ikke så stas å ta naturbilder i HDR når alt bare er hvitt og grått. Trenger litt kontraster og farger om det skal bli fint, synes jeg. Men om noen har fine HDR-bilder av snø og vinter, ville jeg gjerne sett dem =) Siste posten min i BK er HDR... Det er forøvrig de 3 siste postene og. Det er vinter bilder Endret 7. februar 2009 av fredderen Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ja, ser på det vinterbildet i BK, der har du jo himmelen som kontrast til det grå landskapet. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) kjør blenderprioritet istedenfor manuell, og bruk EV-kompensasjon på de forskjellige eksponeringene, og skru av autofokus etter at du har funnet fokus før du tar første eksponering. Og dette trengs kanskje ikke å si, men jeg sier det uansett : bruk stativ Endret 7. februar 2009 av dga01 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Synd å si det, men ingen her inne kan det. Hvordan vet du egentlig det?!?! Det betyr vel vel at Han ikke kan det.. Jeg har sett utrolig mange flotte HDR bilder her inne, men det kan jo være at Han kan det ennå bedre? Det er noen få gode HDR bilder i BK. De fleste er overdrevet og/eller har halo'er. Tar man bilder mens det er mørkt eller i et mørkt rom, da vil man få støy i de mørke partiene av bildet. Programmet vil "gjette" seg til hva som er i de mørke partiene og prøver å få frem noe detaljer og da blir det støy. Photomatix har støy reduksjon, men hjelper ikke så mye. Gjør så lite som mulig i Photomatix, eneste man bruker programmet til er å "smelte" sammen bildene/eksponeringene og bruke Tone Mappingen litt. D.v.s. å justere slik at man ikke får halo'er, at det ser mest mulig normalt, justere kanskje litt på micro contrast. Hvitbalanse, kontrast, skarphet osv. gjør man i LR2, ACR e.l. slik man gjør med de vanlige bildene man tar i RAW etc. Jeg KAN bruke Auto Bracketing på mitt kamera og jeg kan ta bilder med forskjellige eksponering verdier siden jeg vet hva 1 EV trinn er. Så jeg kan sikkert få til HDR bilder med alt av dSLR som finnes, alle dSLR er like. Eneste problemet er å orske å drasse med seg stativet på en lys og fin dag. Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Photomatix bruker man ikke. Det er dårlig, photoshop derimot er bra. Merge to hdr - mode bytter man til 16 bits, så koser man seg med curvene Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Photoshop er elendig på HDR og Adobe vet det. Photomatix er en av de bedre, det finnes noen andre programmer, men Photomatix er mest brukt. Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ja, når man bare har brukt merge to hdr er photoshop dårlig, men når men vet hva man holder på med er det ti ganger bedre en photomatix. Photomatix er en støybule -.- Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 jeg har hatt mest hell med photomatix kontra photoshop cs3, men trur det sier mer om meg enn om programmene, da mine tonemappingskills er mildt sagt ræva. Jeg vil uansett påstå at det er lettere å få til et ok resultat med photomatix om man er nybegynner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå