Mannen med ljåen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Min bestefar jobbet som telemontør, og har etterlatt seg noen interessante gjenstander. En av disse gjenstandene er en rød koffert med påskrift "Electronic witch". Når man åpner den, deles den i to. En del er sender, den andre er mottager. Begge delene driver av hvert sitt ganske store 9V batteri. De har brytere, jordingsledninger, antenne og batterimeter. Høyttalere er også innebygget. Det følger med et par eldgamle hodetelefoner, men ledninga er blitt så stiv av tidens tann at det høres knekkelyder hvis jeg tar i isolasjonen. Det er innebygd høyttaler i både sender og mottager. Men hva gjør ei elektronisk heks? Jeg forestiller meg at den er en slags detektor for å finne nedgravde telefonkabler. Men kan noen si meg hvordan den brukes? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Skal ta bilde neste gang jeg besøker bestemor. Det jeg kan si er at instrumentet er en rød koffert i plastikk, med masse knapper og en nål som kan vise batterikapasitet. Som sagt, er det todelt. Åpner man kofferten, faller den fra hverandre, og den ene halvparten er sender, den andre er mottager. Elektronikken inni er såvidt jeg kan se ikke microchips, men typisk 60- eller 70talls elektronikk med store brune kondensatorer og ferrit-antenne. Har sett slike antenner i metalldetektorer fra byggvarehusene, men slike har ikke sender. Levert av Ingebrigtsen elektro, om jeg ikke husker feill. Dette kan bli spennende. :-) Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Transistorstyrt da? Gleder meg til bildene. *Mine Innlegg*. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 hmmm denne ble jeg også nysgjerrig på Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Kanskje det er et apparat for å skjekke om en telefonlinje er i orden - kople til den ene halvdelen i ene enden, den andre i den andre, og se om ting ser riktig ut, evt. måle avstand til brudd etc. ? Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det høres ut som en slikt apparat man kan teste nettverks- og telefonledninger med. Jeg fikk prøve en slik i sommer da jeg jobbet for et elektrofirma. Apparatet kunne blant annet regne ut lengden på kabelen og sjekke om noen av lederne var koblet feil. Apparatet var delt i to deler, en hoveddel med display, og en hjelpedel. Var man to personer, var det greit at de to delene kunne brukes til å kommunisere sammen med. Informasjonen ble rett og slett sendt gjennom kabelen den testet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Alderen tatt i betraktning så var det første som slo meg inn amatørradio. Det var noen og er enda noen som sitter med monsterantenner og lytter på langbølgebandet. Lang antenne er kjekt om man skal snakke med folk på den andre siden av kloden men selv med små antenner får man inn ting relativt langt borte. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Kanskje det er et apparat for å skjekke om en telefonlinje er i orden - kople til den ene halvdelen i ene enden, den andre i den andre, og se om ting ser riktig ut, evt. måle avstand til brudd etc. ? Tror ikke det fantes slikt på den tiden? Her er det snakk om små tidsenheter for og finne brudd i en kabel. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Kanskje noe ala det vi har nytt i dag? Noe man kobler på ene enden av kabelen som sender høyfrekvente spenninger inn i kabelen, noe som gjør at kabelen (som alt annet man sender høyfrekvente spenninger inn i) fungerer som en antenne som sender ut støy. Det vil i praksis si at hele kabelen sender ut radiobølger på den frekvensen som spenningen inn på kabelen er. Så kan man bruke den andre halvdelen til å søke etter denne kabelen. Altså en antenne koblet til et delefilter som filtererer alle andre frekvenser enn den frekvensen som blir sendt inn i kabelen, så forsterkes og sendes til høytaleren. Da vil man høre en lyd som blir sterkere jo nærmere mottakerdelen er en bit av kabelen. Altså man kan bruke den til å følge nedgravde kabler og finne ut nøyaktig hvor de er gravd ned. Dette er akkurat samme prinsippet som i radioer, bare at radioer er litt mer komplisert, som ble oppfunnet mye før, så dette var helt klart enkelt å gjøre på den tiden. Batterier var derimot ikke så utviklet på den tiden, så det forklarer de store 9V batteriene. Endret 4. februar 2009 av ChrML Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Folk var ikke idioter på 50-60-70-tallet heller, og den analoge teknologien var på visse felt bedre enn hva vi har i dag (pga. mangel på folk som har peil på analog...). Men større og tyngre, det var ting Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 [...] Men større og tyngre, det var ting Og ikke minst skrekkelig mye dyrere... Er det noe som virkelig har endret seg med digitalteknikk og microprossesoren erdet at selv skikkelig kompliserte ting kan være billige. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 [...] Men større og tyngre, det var ting Og ikke minst skrekkelig mye dyrere... Er det noe som virkelig har endret seg med digitalteknikk og microprossesoren erdet at selv skikkelig kompliserte ting kan være billige. FPGA-teknologi er også ganske kult - digitalteknologi til en overkommelig pris, i små serier Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Nå er jeg i besteforeldrenes hus igjen, og har testet den elektroniske heksa. Den virker, jeg er bare ikke sikker på hvordan den virker. Her følger bilder av begge modulene: Neste innlegg inneholder VIDEO: Endret 25. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) VIDEO av apparatet i bruk: Klikk på videoruta. Legg merke til at sender og mottager ikke er tilkoblet hverandre. Når jeg betjener senderen, og mottageren bråker annerledes, så skjer det via radio. Dette står skrevet på apparatet: CONDENSED INSTRUCTIONS 1 Attach handle and hold instrument as in illustrations. 2 Pull out transmitter OFF-ON switch. 3 Turn receiver HI-LO switch to LO position 4 Turn SENSITIVITY control to 2:00 o'clock position as indicated by the small "2". 5 Plug in headphones - this will automaticly turn on receiver. 6 Hold instrument at normal carrying height (do not lower). Turn black knob on handle to the RIGHT (clockwise) until spring is tight. This produces a full meter reading and loud headphone signal. 7 Now turn black knob to the LEFT (counter-clockwise) until NO meter or headphone signal is obtained. CONTINUE TURNING SLOWLY IN SAME DIRECTION until you obtain a slight meter and headphone indication. Instrument is NOW READY TO OPERATE. If instrument appears to be oversensitive or it is impossible to obtain the null or minimum tone it may be necessary to reduce the setting of the SENSITIVITY CONTROL. 8 Crossing over buried metal will result in increased meter and headphone indication. CAUTION: kEEP AWAY from cars, fences and metal objects when completing step #7. Consult instruction book. Endret 25. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Jeg har kommet fram til at det er en Fisher M-scope. Men hva er nå det for noe? Et annet ord som går igjen på Google er "Cable pipe detector". Noe metalldetektor-relaterte greier? Kan jeg finne smykker på stranden med denne saken? Google-søk gir mange bilder av sånne metalldetektorer som du må gå gjennom på flyplassen. Apparatet mitt er bare en rød koffert, ingen port. Men det står Fisher M-scope på den. Endret 25. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Tipper det der er bestefaren til denne: http://www.fisherlab.com/industrial/TW8800.htm Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 mitt logiske resonement ut ifra punkt 8: 8Crossing over buried metal will result in increased meter and headphone indication. Er at dette er en metalldetektor. Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Kan være en cable finder, ja. Jeg har faktisk også brukt en slik, i en annen sommerjobb. Den brukes til å finne skjulte kabler. Da fester man den ene delen av apparatet til en leder i kabelen man vil finne, mens man går rundt, oppi tak og vegger, med den andre delen. Den gir fra seg et lydsignal. Et slikt apparat er ikke veldig nødvendig i vanlige husinstallasjoner, siden et billig ohmmeter vil gjøre samme nytten. Finderen er derimot kjekk å ha i store kontorbygg med hundrevis av koblingspunkter. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Slutter meg til Irrelevant. Sender-delen brukes til å injisere et radiosignal i en leder, som så stråler dette ut igjen. Dermed kan mottakerdelen søke etter radiosignalet som kommer fra lederen, og slik finne hvor lederen er hen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå